Jääsaha yhden sahattava,kun alapuolelle ei taitaisi ilman sukellusvälineitä työparia olla saatavissa.Jääsahaa meillä käytettiin jäiden ottoon,jotka sahajauhoilla pihaan varastoitiin maidon kesäjäähdytystä varten.Myös kyläläiset lainasivat,oli tehokas,kun terä tikissään.
Jääsaha ostettu armeijan ylijäämävarastolta sodan jälkeen.Armeija käytti näitä sahoja Viipurin lahdella talvisodassa.Sotilaat sahasivat railoja jäälle,jotta Neuvostoliiton panssarit eivät olisi pääseet jäätyneen lahden ylitse selustaan.
Upeaa historiaa nuo vanhat työkalut!
Hyvä kun on laitettu talteen kotimuseoon!
Nykypelein m-sahalla tein kokeeksi jäähän avannon. Hyvinhän se sujui. Mitenkähän laipan voitelu, jos enempi jäätä sahailee?
Raimolle.
vesi vanhin voitehista… olen hitsannut kaksi laippaa yhteen.
toinen poikki kärkipyörän takaa.
ketjun tein kahdesta niittaamalla. sahatessa tietenkin teräöljy pois. tulee nopeasti katiska ja verkko avannot paksumpaankin jäähän. kyseinen värkki ollut käytössä parikymmentä vuotta.
sahana Raket Comet 49 sp.. hyvin on toiminut
Taitaapa tuommoinen jääsahakin olla vielä tallessa. Varmaan armeijan peruja sekin. Nykyään avannon teko hoituu vähän kevyemmin Laxmanin jääsahalla, eipähän tarvi tuontikalaa pureksia.
Tuli sahattua 50-luvulla yli 30 aseen pakkasessa EL-RAKETILLA jäätä yhteensä lähes 200 m pituudelta, jään paksuuden ollessa 5-10 cm. Kovin nopeaa tavallinen ketju ei purrut jäätä. Joku tietävämpi kertoi tehneensä nopeamman ketjun viilaamalla etuhampaat pois ja joka toisen leikkaavankin hampaan!
Tankkauksen aikana teräketju jäätyi laippaan kiinni. Irtosihan se kun kopisteli kalikalla, kaverin kaasutellessa.
Laipan kärki siinä leikissä meni ”horoksi” veden jäätyessä laipan kärjen välissä, jolloin se turposi.
Kokemus oli senlaatuinen, että sahaus moottorisahalla oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Palattiin justeeriin, jonka alapään kahvakapula poistettiin.
Sitten myöhemmin verkko ja katiskoavannot on tullut sahattua käsikäyttöisellä nykyaikaisella jääsahalla.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Onko tuo jääsaha kahden vai yhden sahattava:)?!
Jääsaha yhden sahattava,kun alapuolelle ei taitaisi ilman sukellusvälineitä työparia olla saatavissa.Jääsahaa meillä käytettiin jäiden ottoon,jotka sahajauhoilla pihaan varastoitiin maidon kesäjäähdytystä varten.Myös kyläläiset lainasivat,oli tehokas,kun terä tikissään.
Jääsaha ostettu armeijan ylijäämävarastolta sodan jälkeen.Armeija käytti näitä sahoja Viipurin lahdella talvisodassa.Sotilaat sahasivat railoja jäälle,jotta Neuvostoliiton panssarit eivät olisi pääseet jäätyneen lahden ylitse selustaan.
Upeaa historiaa nuo vanhat työkalut!
Hyvä kun on laitettu talteen kotimuseoon!
Nykypelein m-sahalla tein kokeeksi jäähän avannon. Hyvinhän se sujui. Mitenkähän laipan voitelu, jos enempi jäätä sahailee?
Raimolle.
vesi vanhin voitehista… olen hitsannut kaksi laippaa yhteen.
toinen poikki kärkipyörän takaa.
ketjun tein kahdesta niittaamalla. sahatessa tietenkin teräöljy pois. tulee nopeasti katiska ja verkko avannot paksumpaankin jäähän. kyseinen värkki ollut käytössä parikymmentä vuotta.
sahana Raket Comet 49 sp.. hyvin on toiminut
Taitaapa tuommoinen jääsahakin olla vielä tallessa. Varmaan armeijan peruja sekin. Nykyään avannon teko hoituu vähän kevyemmin Laxmanin jääsahalla, eipähän tarvi tuontikalaa pureksia.
Tuli sahattua 50-luvulla yli 30 aseen pakkasessa EL-RAKETILLA jäätä yhteensä lähes 200 m pituudelta, jään paksuuden ollessa 5-10 cm. Kovin nopeaa tavallinen ketju ei purrut jäätä. Joku tietävämpi kertoi tehneensä nopeamman ketjun viilaamalla etuhampaat pois ja joka toisen leikkaavankin hampaan!
Tankkauksen aikana teräketju jäätyi laippaan kiinni. Irtosihan se kun kopisteli kalikalla, kaverin kaasutellessa.
Laipan kärki siinä leikissä meni ”horoksi” veden jäätyessä laipan kärjen välissä, jolloin se turposi.
Kokemus oli senlaatuinen, että sahaus moottorisahalla oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Palattiin justeeriin, jonka alapään kahvakapula poistettiin.
Sitten myöhemmin verkko ja katiskoavannot on tullut sahattua käsikäyttöisellä nykyaikaisella jääsahalla.