Kyllähän näitä tarvikekulmia olis tosiaankin saanut lähes samaan hintaan kuin pelkkiä sisuksia.Olipa valmistettu missä vaan,uskon ja toivon että olis merkkiosat edes paremmista tarpeista sorvailtu.
Joskus on ollut huoltokeinona kiristää runkoputken puoleisen laakerin kiinnitystä. Siihen oli olemassa työkalu, jolla sai hammaskosketusta hieman tiiviimmäksi. Jos välys on liian suuri, hampaat lähtevät, jos väs on liian pieni, kuumiaa kulma liikaa ja tuhoutuu.
Taitaa nykyään olla lähinnä paikalleen mätkittäviä ilman säätöjä.
Stillissä ei ole yhtään sen kestävämpi kulmavaihde. Kokemuksen perusteella ja sahoja käytetty niille ominaisimmissa kohteissa.
1. hva 555fxt(huono moottori, kohtuu kulma, isometsä) 2.hva 545(ammattikone) 3.Stil 490 (hyvä moottori, huono kulma)
545 kulmaa runkoputken päästä ei voi kiristää. Se työnnetään paikoilleen ja lukkorikka pitää sen siinä. Runkoputken laakerit menee niin silloin menee hammastus……Ja tuo minun mainitsema kulma hinta 140e ei ole tarvike ihan hussen tekemä laite,
Eppäilen vahvasti, että osat kulmuriin tehdään jossain muualla. Siis valuosat, hammaspyörät, laipat ja laakerit. Osat vain kootaan HVA:n kokoonpanotehtaalla.
Hammaspyörät tehdään automatti sorvilla, Laakerit tulee ruotsista muualta, Kuori valu tulee samasta paikasta kuin moottorin lohkot. Kokonpanon hoitaa pieni perheyritys.
Husoppi ei hammaspyöriä tee.Eikä tuu tekemään.
Sitä eivät kysele p-savosta misssä niitä tekevät.Kiina on halvin paikka missä teettävät nykyisin.
Muuten itsellä on päivittäiskäytössä jonssu ja varana tilhi sekä husse.
Tilhi on varmin.
arto:”-Hammaspyörät tehdään automatti sorvilla, Laakerit tulee ruotsista muualta, Kuori valu tulee samasta paikasta kuin moottorin lohkot. Kokonpanon hoitaa pieni perheyritys.”
– En olisi ihan varma siitä, että laakeritkaan tehdään Ruotsissa SKF:n tehtaalta. Pitäisi katsoa, mitä laakerin ulkokehään on stanssattu. Hammaspyörät on aikaisemmin tehty jyrsinkoneella ja sen jälkeen ne pitää muistaakseni karkaista.
Epäilen magnesiumvaluosien valmistuksen tapahtuvan Italiassa.
HVA:n osista suurin osa tulee alihankkijoilta, jotka ovat muilla mailla vierahilla. Saattaa olla, että tarrat Husseen tulee Ruotsalaiselta alihankkijalta.
Nyt on tilhin 460:llä sahattu n. 350 ha ja sama kulmavaihde on vielä. Ääntä se jo pitää sen myönnän. Kytkimen päässä oleva pieni laakeri leikkaisi kiinni ja samalla vahdoin kytkimen. Moottori alkaa olemaan jo pikkuhiljaa väljä.Kierroksia ottaa hyvin mutta vääntöä alkaa olemaan nuukasti. Annoin sahan harrastelijalle ja hain liikkeestä uuden sahan tilalle. Nyt mennään taas jonkin aikaa.
Tilhin kulma pitää pirunmoista meteliä, mutta maahantuojan viesti on, että ei tehdä mitään, sahataan vaan.
Muinaisilla huskin 165 – malleilla vedättelivät ammattimetsurit n. 600 hehtaaria. Sen jälkeen saha alkoi olla pehmeä. Kulmavaihteeseen piti vaihtaa laakerit ja stefat, mutta siinä se osasto oli, kunhan rasvasi akselin kerran kaudessa. Kyllä nykysahoilla pitäisi päästä pidemmälle, mutta eipä taida päästä.
Kyllä niillä varmaan pääsee, mutta itse olen hommannut uuden kun vikalistaa alkaa löytymään. Olen pari kertaa kävellyt kilometrin verran autolle hakemaan varasahaa kun joku on sahasta särkynyt. Nyt sitten hyvissä ajoin saha kiertoon niin hommat ei hidastu sen vuoksi.
Oikealla ammattimetsurilla ei tietenkään ole varaa tapella sahojen kanssa montaa päivää vuodessa. Itse olen pitänyt sellaista linjaa, että jos yksi päivä menee hukkaan sahan kanssa, se alkaa olla siinä. Jokin kulmavaihde tms on pikkujuttuja, mutta rokulipäivät maksavat helposti äkkiä enemmän.
Kätevä kaveri tekee kyllä tuollaiseen vehkeeseen remontin vapaa-aikana, mutta melko nopeasti saha myös lähtee vaihtoon.
Minulla ei ollut metsätyövaiheessa kerrallaan kuin yksi saha, ei varasahoja. joku sitä ihmetteli, mutta jos saha särkyi, oli minulla huomenna uusi.
Eri asia oli sitten nuo huoltotoimet, ne kuuluvat normaaliin käyttöön, kuten terähuoltokin.
Noin juuri kun jätkä kertoi. Ilman muuta huollot tehdään kunnolla niin kauan kuin saha soi mutta sen jälkeen kun vikaoireita alkaa olemaan niin vaihtoon. Itse käytän autossa toista isompaa sahaa joko varasahana tai sitten jo raivattava puuto on niin suurta niin sitten otan sen käyttöön. Onhan nuo sahat sen verran vielä edullisia värkkejä ammattilaisille ettei kovin huonoilla kannata sahata. Kun vielä jollekkin käytetyn sahan 150 eurolla myy niin ostajakin on tyytyväinen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Ei taida tulla toimivaa kulmaa noista osista, Tai maksaa enempi kuin uusi kulma. Joka liikkuu 140e tietämillä.
Uudet sisäkalut tilattu,120€.Merkkiosa koko kulmalla pyytävät täällä 200€
Forest
07-455 Kulmavaihde Husqvarna 345, 545 F/FX/FXT
Tuotenumero 07-455
0 arvostelua
140,00 €
Sisältää alv. Ei sisällä teränkiinnitys juttuja jotka käy entisestä
Vinkkinä: Stihlin viikkohuoltoon ei muistaakseni kuulu kulmavaihteen uusiminen.
Noita husopin kuvan mukaisia osia voi tilata kiinasta muutamalla kympillä postikuluineen. Siellähän ne on tehty.
Husoppia by China!
Sieltä Kiinasta ne tulee Tilhinkin osat.
Noita husopin kuvan mukaisia osia voi tilata kiinasta muutamalla kympillä postikuluineen. Siellähän ne on tehty.
Joo tieto on vain väärä. Ammattimallin osia ei tehdä kiinassa.
Kyllähän näitä tarvikekulmia olis tosiaankin saanut lähes samaan hintaan kuin pelkkiä sisuksia.Olipa valmistettu missä vaan,uskon ja toivon että olis merkkiosat edes paremmista tarpeista sorvailtu.
Joskus on ollut huoltokeinona kiristää runkoputken puoleisen laakerin kiinnitystä. Siihen oli olemassa työkalu, jolla sai hammaskosketusta hieman tiiviimmäksi. Jos välys on liian suuri, hampaat lähtevät, jos väs on liian pieni, kuumiaa kulma liikaa ja tuhoutuu.
Taitaa nykyään olla lähinnä paikalleen mätkittäviä ilman säätöjä.
Stillissä ei ole yhtään sen kestävämpi kulmavaihde. Kokemuksen perusteella ja sahoja käytetty niille ominaisimmissa kohteissa.
1. hva 555fxt(huono moottori, kohtuu kulma, isometsä) 2.hva 545(ammattikone) 3.Stil 490 (hyvä moottori, huono kulma)
545 kulmaa runkoputken päästä ei voi kiristää. Se työnnetään paikoilleen ja lukkorikka pitää sen siinä. Runkoputken laakerit menee niin silloin menee hammastus……Ja tuo minun mainitsema kulma hinta 140e ei ole tarvike ihan hussen tekemä laite,
Ei husse niitä tee.
Eppäilen vahvasti, että osat kulmuriin tehdään jossain muualla. Siis valuosat, hammaspyörät, laipat ja laakerit. Osat vain kootaan HVA:n kokoonpanotehtaalla.
Hammaspyörät tehdään automatti sorvilla, Laakerit tulee ruotsista muualta, Kuori valu tulee samasta paikasta kuin moottorin lohkot. Kokonpanon hoitaa pieni perheyritys.
Husoppi ei hammaspyöriä tee.Eikä tuu tekemään.
Sitä eivät kysele p-savosta misssä niitä tekevät.Kiina on halvin paikka missä teettävät nykyisin.
Muuten itsellä on päivittäiskäytössä jonssu ja varana tilhi sekä husse.
Tilhi on varmin.
Sinä näköjään kiinan ystävä,,,,Luulet että siellä kaikki tehdään…Sitä itänaapuri tekee. Nuo hammasrattaat tekee kone minuutissa.
Kulma ja valjaskoukku, samaa meltorautaa 🙂 …
arto:”-Hammaspyörät tehdään automatti sorvilla, Laakerit tulee ruotsista muualta, Kuori valu tulee samasta paikasta kuin moottorin lohkot. Kokonpanon hoitaa pieni perheyritys.”
– En olisi ihan varma siitä, että laakeritkaan tehdään Ruotsissa SKF:n tehtaalta. Pitäisi katsoa, mitä laakerin ulkokehään on stanssattu. Hammaspyörät on aikaisemmin tehty jyrsinkoneella ja sen jälkeen ne pitää muistaakseni karkaista.
Epäilen magnesiumvaluosien valmistuksen tapahtuvan Italiassa.
HVA:n osista suurin osa tulee alihankkijoilta, jotka ovat muilla mailla vierahilla. Saattaa olla, että tarrat Husseen tulee Ruotsalaiselta alihankkijalta.
Nyt on tilhin 460:llä sahattu n. 350 ha ja sama kulmavaihde on vielä. Ääntä se jo pitää sen myönnän. Kytkimen päässä oleva pieni laakeri leikkaisi kiinni ja samalla vahdoin kytkimen. Moottori alkaa olemaan jo pikkuhiljaa väljä.Kierroksia ottaa hyvin mutta vääntöä alkaa olemaan nuukasti. Annoin sahan harrastelijalle ja hain liikkeestä uuden sahan tilalle. Nyt mennään taas jonkin aikaa.
Tilhin kulma pitää pirunmoista meteliä, mutta maahantuojan viesti on, että ei tehdä mitään, sahataan vaan.
Muinaisilla huskin 165 – malleilla vedättelivät ammattimetsurit n. 600 hehtaaria. Sen jälkeen saha alkoi olla pehmeä. Kulmavaihteeseen piti vaihtaa laakerit ja stefat, mutta siinä se osasto oli, kunhan rasvasi akselin kerran kaudessa. Kyllä nykysahoilla pitäisi päästä pidemmälle, mutta eipä taida päästä.
Kyllä niillä varmaan pääsee, mutta itse olen hommannut uuden kun vikalistaa alkaa löytymään. Olen pari kertaa kävellyt kilometrin verran autolle hakemaan varasahaa kun joku on sahasta särkynyt. Nyt sitten hyvissä ajoin saha kiertoon niin hommat ei hidastu sen vuoksi.
Oikealla ammattimetsurilla ei tietenkään ole varaa tapella sahojen kanssa montaa päivää vuodessa. Itse olen pitänyt sellaista linjaa, että jos yksi päivä menee hukkaan sahan kanssa, se alkaa olla siinä. Jokin kulmavaihde tms on pikkujuttuja, mutta rokulipäivät maksavat helposti äkkiä enemmän.
Kätevä kaveri tekee kyllä tuollaiseen vehkeeseen remontin vapaa-aikana, mutta melko nopeasti saha myös lähtee vaihtoon.
Minulla ei ollut metsätyövaiheessa kerrallaan kuin yksi saha, ei varasahoja. joku sitä ihmetteli, mutta jos saha särkyi, oli minulla huomenna uusi.
Eri asia oli sitten nuo huoltotoimet, ne kuuluvat normaaliin käyttöön, kuten terähuoltokin.
Noin juuri kun jätkä kertoi. Ilman muuta huollot tehdään kunnolla niin kauan kuin saha soi mutta sen jälkeen kun vikaoireita alkaa olemaan niin vaihtoon. Itse käytän autossa toista isompaa sahaa joko varasahana tai sitten jo raivattava puuto on niin suurta niin sitten otan sen käyttöön. Onhan nuo sahat sen verran vielä edullisia värkkejä ammattilaisille ettei kovin huonoilla kannata sahata. Kun vielä jollekkin käytetyn sahan 150 eurolla myy niin ostajakin on tyytyväinen.