Kommentit (17)

  1. Ihan mielenkiinnosta kysyttävä, paljonko jää puuhastelusta viivan alle kun tuo ilmakuorma on purettuna kasassa? Kiintojahan tuossa on pari.

  2. Minkä verran auttaa tuo rullaveto? Harmittaa kun nuukuuttani en aikoinaan raskinut ottaa tuota enkä sähköistä esiohjausta vaan hydraulisen. Ei olisi tehnyt paljon vuotta kohti, kärry ollut jo 14vuotta.Uusien hinnatkin nousseet niin että kärrin nimellisarvo ei ole juuri laskenut.

  3. Mehtäukolle että tämän olen tänne kuviinkin merkannut nimenomaan harrastukseksi mutta tässä tapauksessa osansa on myös hakatun haavikon yhden osan siivouksella. Hakkuussa ojan taakse jäänyt latvusmassa ei ollut NIIN iso määrä että latvusmassan ostajan oma telouskone ei viitsinyt tehdä latvuksista ojan ylitystä. En minäkään vaan hain pienen matkan päästä ojarummun ja kuljin sieltä. Toki sinne joutui myös raivaamaan hiukka tietä eteen mutta suurempi ongelma oli että kesä ja syksy oli märkä täällä eikä edes tuo yhdistelmä olisi pinnalla pysynyt. Nyt pysyy toki painuen mutta en vielä edes kärryn vetoa joutunut käyttämään. Nuakkahan tuosta kysyikin ja kerran on ollut viime kevättalvella liukkaaseen mäkeen todella tarpeeseen täyden puukuorman kanssa. Se vie varmasti mutta pitää olla kärsivällinen. Meno on hiljakseen etenemistä rullavedolla. Mutta eihän metsään kiiruulla mennä. Nuo sähkö ”joystikit” ovat kyllä ylivoimaisen kätevät. Lämpimässä hytissä ilman takaikkunan aukipitoa. Tämä Kesla-Massikka yhdistelmä on nyt erottamaton pari eli en tule käyttämään muuhun. Jätin Valtran toisiin töihin. Sen e-puukasan arvo on vielä Tiistaihin asti auki mutta ja edellisistä kaupoista tiedän että kyllä siinä ihan tonnirahasta keskustellaan. Läjää on kertynyt lanssiin noin askelmitalla 25m:iä. Vielä hiukka huomenna lisää. Noita ojantakuskohteita oli kahdella eri kuviolla. Nyt olen ajanut noita kuivia seitsemän kuormaa ja siis yksi ainakin vielä. Lisäksi pitkin syksyä on tuoretavaraa myös ajettu pojan kanssa silloin tällöin samaan lanssiin. Kuivat toiseen päähän ja tuoreet toiseen. Puoliksi suurpiirtein on nyt.

  4. Mehtäukolle että tämän olen tänne kuviinkin merkannut nimenomaan harrastukseksi mutta tässä tapauksessa osansa on myös hakatun haavikon yhden osan siivouksella. Hakkuussa ojan taakse jäänyt latvusmassa ei ollut NIIN iso määrä että latvusmassan ostajan oma telouskone ei viitsinyt tehdä latvuksista ojan ylitystä. En minäkään vaan hain pienen matkan päästä ojarummun ja kuljin sieltä. Toki sinne joutui myös raivaamaan hiukka tietä eteen mutta suurempi ongelma oli että kesä ja syksy oli märkä täällä eikä edes tuo yhdistelmä olisi pinnalla pysynyt. Nyt pysyy toki painuen mutta en vielä edes kärryn vetoa joutunut käyttämään. Nuakkahan tuosta kysyikin ja kerran on ollut viime kevättalvella liukkaaseen mäkeen todella tarpeeseen täyden puukuorman kanssa. Se vie varmasti mutta pitää olla kärsivällinen. Meno on hiljakseen etenemistä rullavedolla. Mutta eihän metsään kiiruulla mennä. Nuo sähkö ”joystikit” ovat kyllä ylivoimaisen kätevät. Lämpimässä hytissä ilman takaikkunan aukipitoa. Tämä Kesla-Massikka yhdistelmä on nyt erottamaton pari eli en tule käyttämään muuhun. Jätin Valtran toisiin töihin. Sen e-puukasan arvo on vielä Tiistaihin asti auki mutta ja edellisistä kaupoista tiedän että kyllä siinä ihan tonnirahasta keskustellaan. Läjää on kertynyt lanssiin noin askelmitalla 25m:iä. Vielä hiukka huomenna lisää. Noita ojantakuskohteita oli kahdella eri kuviolla. Nyt olen ajanut noita kuivia seitsemän kuormaa ja siis yksi ainakin vielä. Lisäksi pitkin syksyä on tuoretavaraa myös ajettu pojan kanssa silloin tällöin samaan lanssiin. Kuivat toiseen päähän ja tuoreet toiseen. Puoliksi suurpiirtein on nyt. Ja mehtäukon kommenttiin vielä että kyllä tuo kuorma on aika tiukkaa tavaraa. Ne on painettu sinne ja tehty maltilla eli ei sikin sokin vaan tarkkaan kärrin pinta-ala hyödyntäen. Lisäksi kohmettunnut kuusioksajäte antaa tiukkoja laattoja kuten ylhäälläkin kuormassa näkyy. Siinä nosturikin välillä tiukoilla.

  5. Uskotaan uskotaan, mutta mitä jää tunnissa viivan alle…?

  6. Mehtäukolle jotta nyt käyn kohta laittamassa massikan lämpiämään ja kun sieltä kuorman ajelen olettaisin että puoleksipäiväksi takaisin kerkiän. Eli yhdeksästä korkeintaan kahteentoista. Kolme tuntia siis ja jos ajatellaan että aika vähän muitakaan järkeviä ansaintamuotoja tälle kolmelle tunnille voisi tuntipalkka olla dieselkulut vähennettynä jopa lähellä neljääkymppiä. Materia olisi muuten jäänyt metsään mutta alue jonka ne peittävät vs lannoitevaikutus, niin plusmiinus nolla. Konehankinnan vaikutusta en tähän ala laskea koska todella pitkän aikavälin hankinnoista kyse ja se maksaa monessa hankinnassa itteään takaisin vs verotushyöty tietysti. Kuljetusmatkaa olisi mahti lyhentää mutta vien nyt kaikki samaan lanssiin koska sinne mahtuu paljon ja monesta suunnasta keskeinen paikka minulle. Tarkennan tulosta kunhan kevään mittaan tavaraa lähtee terminaaliin.

  7. Kyllä tuolla kelpaa ja vielä 4 pankkonen, vanhemmat keslat oli kolmepankkoa ja lisävarusteena piti neljäs hankkia. Huippukärry joskin ehken kaatumaherkkä tyhjänä olletikki.
    80cm jatkot vielä pystyy laittaan pankkoihin niin kuormaus onnistuu vielä kohtuullisen hyvin ja kantavuus tuossa sen kyllä kestää myös

  8. Kyllä tuo puuhastelu aina sauvakävelyn voittaa. Siitä ei jää viivan alle mitään.

  9. 🙂

  10. Metsäkupsa

    Jessellä on kunnon pelit, kyllä niillä kelpaa niin energiapuuta, kuin jäykempääkin metsästä kuskata.

  11. Niin, kun tähän asti ei ole ollut kuin juontokoura ja nosturiton kärry niin onhan tuo nyt osoittanut tehokkuutensa. Eipä ole nyt paljon paussipäiviä ollut koneyhdistelmällä. jos en minä niin poika ajaa omiaan. Tuolla kaatumaherkkyydestä mainittiin. olen kerran kaatanut heti konepihan asfaltilla eka kertaa kokeillessa. Agcon myyjä käski vain rohkeasti puikottaa ja niinhän sitä sitten vedin nosturin sivulle kokonaan ja kippas. Ei muistanut sanoa että pudota tokkiinsa tukitolpat alas. Nyt jo tietää varoa eikä tyhjällä kärryllä ihmeitä koiteta nostaa. Toki esim. täyden klapisäkin voi nostaa tyhjällä kärrylläkin. Tänään viimeksi. Nyt sain tuon e-puun ajettua ja kuitua seuraavaksi lanssiin. Hankinta menossa samalla tiluksella ja samoja ajouriakin voi hyödyntää. Kyllä tuon yhdistelmän kanssa on pikkuhiljaa alkanut viihtyä vaikka alkuun tuntui ettei sitä uskalla edes metsään ajaa. Tuntui kauhean suurelta yhdistelmältä. Nyt mättää jo ylikuormia päälle.

  12. Niin tarkoitin maastossa ajaessa jos puominsylinterillä linkkuun vetää nii ei kummoista kantoa tai muuta epätasaisuutta tarvitse olla niin kippaa kyljelleen

    Tukijalkoja kannattaa käyttää aina kuormatessa vaikka pysyisikin pystyssä, sanoi edustaja mulle ja perusteluna oli että nosturin alapeti eli runko rasittuu ja pitemmän päälle tulee ratkeimia

  13. Joo . Kyllähän sitä on aika tarkkaan tullut kärryn elkeitä traktorista seurattua kun kantoja ylitellään. Hurjaahan tuo on kun kallistus on melkoinen. Pienin kertoja massikan laatikosta on tullut otettua metsäajossa käyttöön. Eli kepin päässä LL. Kun jotain pahempaa kohtaa mennään on parasta keritä mukaan ajoissa. Puomin käännöllä saa monesti helpotettua tilannetta jos on varaa kääntää kärriä hiukka kaatumasuuntaan. Siinä on sentään aika laaja pelialue käytettävänä. Siihen kun vielä vie tassun siltä puolelta lähelle maan pintaa niin voi jopa olla turvattu ylitys. Aina tietty pareen yrittää väistää pahimmat kiipeilyt.

  14. Suolaliuos kärrin renkaisiin niin ei keiku tyhjänä käännellessä. Hieno kärrivärkki.

  15. Sikarin vinkki kyllä tiedossa ja hyvä onkin. Mutta ei näin harrasteesta parane noin ammatillisiin toimiin ryhtyä. Kiitos kuitenkin vinkistä ja kommentista! Palaan vielä mehtäukon arvioon kärrin kiintomoteista. Ei se aivan kyllä riitä. Nk kymmenen motin kärry. Sanotaan että neljä on lähellä totuutta. lataan yleensä aika pitkääkin tavaraa eli reilusti yli kärryn mitan. Ja ylöspäin niin paljon kun saa pysymään ilman suurempia sitomisia. Eli nosturin puomi saa riittää tueksi. Pieni matka yleistä tietä kyllä mutta eipä ole mitään tullut varisteltua tielle. Pienemmät roikut kiertelen ennen lähtöä ja lykkään paremmin kuormaan. Laitoin kuviin myös lanssilta näkymää jossa voi nähdä että aika pitkää on latvus ollut. Ei oo nuukelisti tehty motolta. Joitain aivan hel…in pitkiä on joutunut m-sahalla katkomaan. Luistaa muuten helposti jo metsän keikutuksessa alas.

  16. No eipä tarvii laskeskella kun harrastuksesta oli kysymys.
    Jonkin verran keskiraskaalla ajokoneella vastaavaa rojua ajaneena ja ne sitten haketettuna >kiinnoiksi paljastaa tuotoksen.
    Isojen heinäkuormien on liikuttava vauhdikkaasti ja järjestelmällisesti, jos meinata ansioille. Kuvan läjä on 1/4 sellaisesta.

  17. Näin kyllä millaisilla kuormilla se ”keskiraskas” ajokone ajoi sen varsinaisen hakkuualan latvustavaran ja väitän ettei siinä kovin paljon enempää tavaraa ollut kuormassa. Se vain vei sen metsäautotien varteen joten olihan se nopeampaa ajoa tietty. Mutta ei ainakaan se hemmo kovin kauheita ”heinäkuormia” tehnyt. Ja onhan nyt ehkä kiinnon hintakin hiukka toista kuin ehkä muutaman vuoden takaiset. Mut siihen sitten hiukka myöhemmin vielä, siihen hintaan.

Harrastukset Harrastukset