Tuon lähettämisen aikana tökki yhteydet pahasti et arvoitukseksi jäi miten onnistui.
On siis kyseessä melkonuori ratapenkka.Männyt hyvin kasvaneet.Jyrkkää nousua ja jatkuu.Moottori kelkan jälkeä pääsi ylös.Joku otsikko olikin ettei yhtään kuntoporrasta.
Jos tuossa penkassa on vielä kiskot paikallaan, niin se ei tietysti ole iältään kovin vanha, mutta jos / kun se ei enää ole rautatiekäytössä, se on vanha / entinenn rautatiepenkka.
Tuollaista pääsee ihailemaan – jos haluaa, Haapamäen ja Kihniön välillä, taitaa vielä Kihniölle olla Parkano suunnasta liikennekelpoinen rata? Moottorikelkkailijat ovat ainakin paikoitellen ajelleet pengertä pitkin.
Ainakin vanhan ratalain (ja tielain) mukaan tarvitaan ratasuunnitelma (tiesuunnitelma) jossa lakkautetaan rata-alue (tiealue) ja liitetään viereiseen kiinteistöön. Ainakin pitäisi pyrkiä alkuperäiseen tilajakoon, siis siihen joka vallitsi ennen maanlunastusta. Aika nahkeaa näyttää olevan tämä käänteinen lunastus. Lakkautettuja ratoja on mm. Pesiökylästä Taivalkoskelle ja Haapamäeltä Poriin, eli satoja kilometrejä ja nämä ovat edelleen valtion omistuksessa.
Haluatko kommentoida artikkelia? Voidaksesi kommentoida artikkelia sinun tulee kirjautua sisään.
Vanha rautatien penger?
r.ritva lähettää kuva-arvoituksia, joihin vaikea sanoa yhtään mitään.
Eiköhän tuo ole vanha tie.
Tuon lähettämisen aikana tökki yhteydet pahasti et arvoitukseksi jäi miten onnistui.
On siis kyseessä melkonuori ratapenkka.Männyt hyvin kasvaneet.Jyrkkää nousua ja jatkuu.Moottori kelkan jälkeä pääsi ylös.Joku otsikko olikin ettei yhtään kuntoporrasta.
Jos tuossa penkassa on vielä kiskot paikallaan, niin se ei tietysti ole iältään kovin vanha, mutta jos / kun se ei enää ole rautatiekäytössä, se on vanha / entinenn rautatiepenkka.
Tuollaista pääsee ihailemaan – jos haluaa, Haapamäen ja Kihniön välillä, taitaa vielä Kihniölle olla Parkano suunnasta liikennekelpoinen rata? Moottorikelkkailijat ovat ainakin paikoitellen ajelleet pengertä pitkin.
Saako käytöstä poistetun ratalinjan lunastaa itselle, jos omistaa metsää molemmin puolin?
Ainakin vanhan ratalain (ja tielain) mukaan tarvitaan ratasuunnitelma (tiesuunnitelma) jossa lakkautetaan rata-alue (tiealue) ja liitetään viereiseen kiinteistöön. Ainakin pitäisi pyrkiä alkuperäiseen tilajakoon, siis siihen joka vallitsi ennen maanlunastusta. Aika nahkeaa näyttää olevan tämä käänteinen lunastus. Lakkautettuja ratoja on mm. Pesiökylästä Taivalkoskelle ja Haapamäeltä Poriin, eli satoja kilometrejä ja nämä ovat edelleen valtion omistuksessa.