Tämä lienee helpompi tapaus kuin edellinen? Maaperä edellistä rehevämpi. Onko kukaan sitä mieltä, että kaikki nurin, maanmuokkaus ja istutus?
Tämä lienee helpompi tapaus kuin edellinen? Maaperä edellistä rehevämpi. Onko kukaan sitä mieltä, että kaikki nurin, maanmuokkaus ja istutus?
Jos kuvat kertoo kaiken, niin eihän tuossa muuta voi kuin ylispuut pois ja parin vuoden kuluttua vaurioiden raivaus.
Kuusikko voi olla melko vaihtelevan korkuista ilman, että se haittaa kasvua.
Jätkän ohjeilla menisin minäkin.
jos intoo/kuntoo niin harvenna alus kuusikkoo vähä ja lihota ylispuut ja sitten motolla. turha nuita keskenkasvusena kuahella
Tuonne kun menee ensin moto ja sitten ajokone voi vauriot kuusikoissa olla sanotaanko jäätävät, pitäs pystyä valitsemaan erittäin ammattitaitoinen hakkuuyritys ja heidän työntekijät niin jäljet jäisi pieniksi..
Mitä äkimmin tuonne menee, sen pienemmät vauriot syntyy jäävälle puustolle. Ajokone kulkee tasan hakkuukoneen jälkiä.
Sanoisin: Nou problem`.
Kyllä Jätkän mallin mukaan menisin. Elävää kuusiainesta säästyy ihmeen paljon huolellisen korjuun jälkeen, tämä on ollut myönteinen ihmetyksen minullekin.
Ennen ylispuiden hakkuuta tehty raivaus on tietysti eduksi kaikista tiheimmissä tuppaissa, mutta aikaa ja vaivaa on siihenkin järjestettävä. Kerralla tehty raivaus moton jälkeen taloudellisempi ja järkevämpi vaihtoehto.
Töihin mieluummin iso kuin liian pieni moto. Normi ajokone sen jäljille.
Tässä ylispuut ovat alikasvoksen hyödyntämistä ajatellen päässeet liian suureksi. Paras vaihtoehto olisi korjata ylispuut kun alikasvos on metrin luokkaa. Aina ei kuitenkaan alikasvos ehdi syntyä joka paikkaan, kun muualla se on jo 4 metristä.
Toivottavasti tämä kuitenkin jollekin antaa ajattelemisen aihetta metsänuudistamisessa. Jos uudistushakkuussa jättääkin pienempi arvoiset puut pystyyn harvana ylispuuna, auttavat ne uutta sukupolvea kasvamaan. Raidat, haavat, kuitukoivut yms. ovat siihen hyviä, koska suuria hakkuutulomenetyksiä ei tule.
Eipä noiden ylispuiden poistossa ole oikealla motolla mitään ongelmaa.
Näätä oikeassa ja varmasti tuossa alikasvokseen vaurioita tulee eli isommista kuusista saattaa latvoja pudota. Samoin jos moto vetää puut normaalilla tavallaan tulee runkovaurioita kuusiin. Ei hyvä mutta kuitenkin kasvattaisin tuosta alikasvoksesta korjailemalla metsän. On siinä senverran hyötytekijöitä alusta aloitukseen nähden. On noita tullut tehtyä. Laatu ei huimaa mutta ensiharvennuksessa saa hiukan paranneltua vielä.
Jos noin pienten ja vähälukuisten ylispuiden poistossa tulee riittävän suurella motolla liikaa vaurioita, on kuski silloin täysin aloittelija tai erittäin kovassa humalassa.
Katkera totuus on se, ettäkorjuukoneilla voisi tuolla ajella melko vapaasti aiheuttamatta minkäänlaista vahinkoa. Metrinen kuusentaimi ei yleensä vaurioidu, jos se jää pyörien väliin koneen alle. Pyörän alle jäänyt vaurioituu, mutta mitä sitten? Kun jälki siistitään parin vuoden kuluttua, ei vinku-intiaanikaan pysty sanomaan, mistä työkoneet ovat kulkeneet.
Melko pienillä vaurioilla tuossa selviää. Ylispuita ei ole kovin paljon ja särkymävaraakin näyttää olevan.
Talvinen nollakeli olisi paras korjuuaika.
Jos ajatellaan taimikonhoitoa metsäkoneella, niin ei kai kukaan kuvittele sinne syntyvän kauheita ajouria muutaman metrin välein? Kuitenkin siellä posotellaan Ponssella aika suruttomasti – kun kyseessä on taimikon perkaus oikeaan aikaan.
Sama linja täällä kuin jätkälläkin. Noita kuusia ei kannata tosiaankaan raivata ennakkoon ennen kuin koivut on päältä pois. Jos maapohja kestää niin harkitsisin jopa kesä/ syksy hakkuuta. Silloin kuuset kestää paremmin ylispuiden poisoton. Talvella kun kovalla pakkasella ylispuut ottaa pois niin rankoja noista kuusista tulee.
Toinen vaihtoehto lienee koivujen kasvattaminen isommaksi ja uudistus, Silloinhan nuo kuuset joutaa pois ottamaan.
Niin! Jos lihotetaan ylispuita vielä yli kymmenen vuotta, on kuusikko niin isoa, että hakkuu turmelisi sitä melko pahasti.
Ei tuossa päätehakkuulla tosiaankaan näytä olevan kiirettä. Taimikon joutuu kyllä sitä ennen harventamaan.
Jos tuon kuusikon harventaa oikeaan asentoon ja sitten pioistaa ylispuut, niin kyllä se viljelyhommiksi menee.
Kyllä se linjaus on tehtävä niin kuin aloittajakin asiaa pohti. Joko loppuun tai sitten ylispuut pois. Missään nimessä ei kuusikon harvennusta jos päättää koivuja kasvattaa. Varmasti sen jälkeen tulee kuusikosta harva kun viottuneita puita tulee koivujen poisotosta. Ehkä jos metsurityönä tekisi niin vähemmillä tuhoilla pääsisi. Motolla kun kovin isoja koivuja poistaa niin tahtoo vain väkisinkin tulla lahmattua kuusikkoa.
Näyttää noita koivuja olevan niin vähän ja tukkia on tulossa hyvinkin vähän jotta parempi tulisi jos vaan kuivattaa lehtipuut glyfosaatilla pystyyn. Sillä viisiin ne häviää sieltä hiljakseen ja vielä tuottavat monimuotoisuutta lahotessaan. Kuusikon harvennus sitten aikanaan kun siitä saa jo rahaa.