Kuka tekee ne fiksuimmin?
Ulkonäöltään ja mekaanisilta ratkaisuiltaan eri merkkiset metsäkoneet muistuttavat vuosi vuodelta enemmän toisiaan. Kuormatraktoreissa mennään samaa tahtia jo nyt useiden avainkomponenttien osalta; hyväksi havaittu ja yleisesti hyväksytty, siihen kannattaa panostaa, koska markkinoilla yltiöpäiset irtiotot useimmiten tyrmätään. Hakkuukoneet tulevat perässä. Komatsu-harvestereiden pyörivä ohjaamo ehti olla markkinoilla pari vuosikymmentä, ennen kuin sellainen ilmestyi kilpailijalle. Teli-teli -ratkaisu tuli varsin nopeasti nykyharvesteriin. Se teki siitä painavamman, kalliimman, kömpelömmän, mutta markkinoiden mielestä selvästi paremman. Paluuta entiseen tuskin on.
Jos metsäkoneen konseptit kerran lähestyvät toisiaan, niin mitä se tarkoittaa tuotekehitykselle? Ei kannata huolestua: kilpailu koneiden uusien hyödyllisten ominaisuuksien kehittämiseksi ei lopu koskaan. Kysymys on ainoastaan: kuka tekee sen fiksuimmin? Metsäkoneiden avainominaisuudet liittyvät tehokkuuteen, taloudellisuuteen ja ergonomiaan. Keskeisenä osa-alueena on hydrauliikka, sen avulla metsäkoneessa siirretään voima niin liikkumiseen kuin puun käsittelyyn. Komatsu Forest on aina ollut nerokas hydrauliikan kehittäjä; sen jäljiltä on useita, vuosikymmeniksi elämään jääneitä, oivalluksia ja huipputeknologian sovelluksia.
Kaksi uutta hydrauliikan sovellusta
Komatsu Forest esittelee ja tuo Suomen markkinoille ensi keväänä kaksi mielenkiintoista metsäkoneen hydrauliikan sovellusta. Toinen perustuu äärimmäiseen yksinkertaistamiseen, ja toinen puolestaan edustaa digiohjauksen tulevaisuuden ratkaisua.
Yksinkertaisella tavalla toteutettu kuormatraktorin portaaton nopeuden säätyminen
Komatsun hydrauliseen ajovoimansiirron innovaatio tekee mahdolliseksi säätää kuormatraktorin kulkunopeutta koko nopeusalueella (0-25 km/h) portaattomasti hyvin yksinkertaisella tavalla: ohjaamalla tilavuusvirta voimia vaativassa hitaassa maastokulkemisessa kahden ajomoottorin kautta, mutta nopeutta kasvatettaessa toinen ajomoottori kytkeytyy pois käytöstä; vetovoima pienenee, mutta nopeus kasvaa. Näin syntyi toimiva ratkaisu tilanteeseen, jossa kuormatraktorilla saavutaan metsästä paremmalle tielle, jolloin nopeutta kannattaa nostaa, jopa moninkertaistaa. Tähän asti mekaanisen välityksen vuoksi siirtyminen nopealle alueelle on ollut työlästä ja aikaa vievää, mikä on johtanut siihen, että siirtymistä jatketaan kuormatraktorin maastonopeusalueella ja pyritään nostamaan nopeutta dieselmoottorin korkeampien kierrosten avulla. Uuden yksinkertaisen ratkaisun avulla koneen molemmat nopeusalueet ovat koko ajan portaattomasti käytettävissä. Säästöä syntyy siirtoajoon käytetyn ajan lyhenemisestä ja dieselmoottorin matalammista kierroksista.
SmartFlow, digitaalisuuteen perustuva kuormaimen hallinta
Komatsun kehittämä kuormaimen hydrauliikan SmartFlow-ohjaus edustaa metsäkoneiden alalla uusinta uutta. Tällä kertaa ei yksinkertaistettu, vaan ratkaisu haettiin tietotekniikan soveltamisen mahdollisuuksista. Digitaalisuus siirrettiin kuormainventtiiliin, mikä poisti viimeisenkin analogisen ohjaussignaalin tietokoneen ja venttiilin väliltä. Samalla koneen oman tietokoneen rooli muuttui hydrauliikan ohjauksessa parametrien laatijaksi ja lähettäjäksi. Digiohjatun kuormainventtiilin käyttäytymistä voidaan muuttaa salamannopeasti jopa enemmän kuin aikaisemmin venttiilin karoja ja kanavia muokkaamalla ja kuristimia asettamalla.
Mihin SmartFlow-ohjausta tarvitaan?
Kuormatraktorin tärkein osa on kuormain. Sen käytettävyys ratkaisee kuljettajan jaksamisen sekä kuormaamiseen ja kuorman purkamiseen kuluvan ajan. Sillä on suora yhteys polttoaineen kulutukseen. Kuormakoneammattilaisilla on ollut mahdollisuus koeajaa konetta, jonka kuormainhydrauliikkaa ohjataan täysdigitaalisesti. Poikkeuksetta uuden ratkaisun tuomaa edistystä käytettävyyteen ja liikkeiden hallintaan on pidetty lähes vallankumouksellisina. Jopa sivullinen pystyi havaitsemaan muutoksen koneen käyttäytymisessä: kun kuljettaja täydellä kuormaimen taakalla teki äkkinäisiä liikkeitä, se ei näyttänyt heiluttavan konetta lainkaan. Joten digiohjaus on ihmisen tahatontakin ohjausliikettä nopeampi.
SmartFlow-tekniikan vaikutusta polttoaineen kulutukseen on jo ehditty tutkia. Koko työsyklille laskettuna pudotus on 4 %. Kuormaintyöskentelyn osuudella hyöty on luonnollisesti paljon suurempi.
Aiheesta lisää:
Komatsu SpeedShift
Komatsu SmartFlow
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.