Urheilijauran jälkeen metsätöihin
Metsä on muodostunut Tonterille mieleiseksi elementiksi, sillä hän on kasvanut ja leikkinyt lapsuutensa metsässä. Suuri osa vuodesta menee nykyisin harjoitellessa ja kisoissa, mutta vapaa-aikanaan mies tekee mielellään metsätöitä. Itselleen hän on hankkinut noin 20 ha erilaisia pikkupalstoja, lähinnä nuorta kasvatusmetsää, kotipaikkansa Kouvolan ympäristöstä.
– Metsä on aina ollut tärkeä elementti. Kun metsäalan koulutus palasi syksyllä 2018 kotiseudulle, päätin hakea mukaan Kouvolan ammattiopiston metsäalan perustutkintoon, kertoo Tonteri ja jatkaa – Tutkinnon avulla saa hyvät yleistiedot metsänhoidosta, mikä tarjoaa minulle mahdollisuuden tehdä metsätöitä kilpailu-uran jälkeen.
Koulun penkillä Tonteri ei ole ehtinyt aktiivikauden aikana montaa päivää istua. Matkoilla ehtii kuitenkin opiskella ja oma metsä ja kalusto tarjoavat loistavan harjoittelumahdollisuuden.
– Viime vuosina olen hankkinut metsäpuolen kalustoa. Aluksi hankin pienempiä koneita, kuten moottori- ja raivaussahan. Sittemmin ostin Valtra A94-traktorin, johon hankin monenlaisia työkaluja ja nyt lopulta myös traktorin metsäperävaunun ja kuormaimen.
KESLA oli Tonterille luontainen valinta
Kuorman- ja perävaunumerkiksi valikoitui Kesla. Valinta oli Tonterille luontainen, sillä Kesla on kotimainen tuote ja onpahan hän viime kesänä päässyt vanhan PATU:n puikkoihin, josta tuloksena 85 mottia polttopuuta.
Tonterin vaunu on juuri uusiutuneen mallisarjan 10 tonnin kantokyvyllä oleva KESLA 124H. Perävaunu on varustettu jarruilla ja valoilla, joten tarvittaessa sillä voi ajaa myös maantiellä. Vaunussa ei ole vetoa, mutta järeästi suunniteltuun H-malliin pystyy hydraulisen rullavedon hankkimaan myös jälkikäteen. Perävaunusta löytyvät kaikki viimeisimmät hienoudet: reilu työkalulaatikko, kahmariteline ja runkopalkkiin sijoitettu työvalo.
KESLA 314 -kuormain on asennettu vaunun päälle. Kuormain on uusi malli. Se asettuu loistavasti kuljetustilaan ja ulottumaa yksijatkeisesta kuormaimesta löytyy huikeat 7,1 m. Nostovoimaa vehkeellä on 59 kNm, joten esimerkiksi kolmesta metristä se nostaa lähes 1600 kg. Kuormaimeen on asennettu radio-ohjattu, 1400 kg vinssi, jolla puuta saa vinssattua vähän kauempaakin.
Luovutuksen yhteydessä Keslan myyntipäällikkö Jyrki Sahinjoki käy Tonterille seikkaperäisesti läpi kaikki yhdistelmän ominaisuudet. Aikaa vierähtää myös KESLA proC-ohjausjärjestelmän esittelyssä, joka kiinnostaa Tonteria erityisesti.
– Järjestelmä on mielenkiintoinen, sillä se tarjoaa paljon säätömahdollisuuksia eri tyyppisiin töihin. Näin alkuun esimerkiksi liikenopeuksia on varmasti syytä hidastaa, toteaa Tonteri hymyillen. – Ohjausjärjestelmän minijoystickit, jotka on integroitu kyynärnojiin, ovat hyvin käteensopivat.
Tonterin kisakausi on lopuillaan, joten hän pääsee pian nauttimaan metsätöistä. Se, kuinka paljon tunteja uudelle KESLA-setillä tänä kesänä tulee, riippuu Tonterin mukaan siitä, kuinka paljon hän jaksaa moottorisahaa käyttää.
– Aivan ensimmäisenä vuorossa on Valkealan metsäpalstalla koivikon hakkuu, missä pari koivua sijaitsee kahden linjan välissä. Vain yksi kaatamissuunta on mahdollinen ja siinä tulemme hyödyntämään kuormaimen vinssin apua, toteaa Tonteri. Harvennushakkuuta on luvassa myös Luumäen metsäpalstalla, joten eiköhän Tonteri ehdi kesän aikana tulla sinuiksi kuormainvaunupakettinsa kanssa.
Arvostus suomalaista metsänhoitoa kohtaan korkealla
Tonteri arvostaa metsää korkealla ja myös suomalaista metsänhoitoa.
– Suomessa ei ole oikeastaan päätehakkuita. Metsää harvennetaan, jolloin puut kasvavat paremmin, sitovat hiilidioksidia ja toisaalta harvennettu puu voidaan hyödyntää muualla. Päätehakkuu on Suomessa käytännössä uudistushakkuuta, jolloin olemassa oleva puu hyödynnetään ja tilalle istutetaan uutta puuta, joka puolestaan alkaa sitoa hiilidioksidia toteaa Tonteri.
Tonterin seuraava suuri tavoite lumilautailussa ovat Pekingin Olympialaiset vuonna 2022.
– Nuoria tulee lisää lajin pariin, joten täytyy seurata, missä vaiheessa on syytä antaa enemmän tilaa heille, toteaa Tonteri. – Aktiiviuran jälkeen toivon pystyväni jatkamaan lajin parissa muulla tavoin, vaikkapa kuvaten temppuja.
Roope Tonterin traktori, kuormain ja perävaunu ovat kaikki hänen toiveensa mukaisesti samaa väriä.
Mainos
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.