Keskustelut Metsänhoito Taimien kuljetus istutus paikalle Vastaa aiheeseen: Taimien kuljetus istutus paikalle

Vastaa aiheeseen: Taimien kuljetus istutus paikalle

Keskustelut Metsänhoito Taimien kuljetus istutus paikalle Vastaa aiheeseen: Taimien kuljetus istutus paikalle

Boris

Mielenkiintoisia näkökohtia aiheeseen taimilaatikoiden kuljetus istutuspaikalle. Itse olen istuttanut ajan kuluessa n. 10 ha alan kuusia ja mäntyjä. Aikaisemmin nimenomaan taimilaatikoiden kuljetus on ollut se istutuksen ikävin ja työläinen vaihe. Itse istutus on ihan mukavaa puuhaa. Aikanaan harkitsin mönkijän hankkimista, mutta pidin sitä liian kalliina pelkästään tähän käyttöön. Varmasti telaketjullinen mönkijä on ihan käyttökelpoinen laite tähän tarkoitukseen, mutta yli kymmenen tuhannen arvoiselle laitteelle pitäisi saada urakointi töitä ja muuta käyttöä ennenkuin se olisi taloudellisesti kannattava satunnaisiin istutustöihin.

Nyt olen istuttanut viimeiset kaksi hehtaaria käyttäen crossi pyörän ja yksipyöräisen trailerin yhdistelmää, jonka lisäkustannus ennestään olleen muutaman sadan euron crossipyörän lisäksi oli n. 400 euroa. Lisäksi sai tuon summan ja lisäksi crossipyörän verovähennykseen pienen kustannuksen ansiosta. Nyt myös taimien kuljetus on ollut hauskaa työtä eikä joidenkin utopia ajattelijoiden mielikuvituksessaan luomia ongelmia ole esiintynyt. Realismi on ollut erilaista. Ja laitetta on voinut käyttää myös raivaussahan kuljettamiseen ja jopa marjalaatikoiden kuljettamiseen pois netsästä. Mönkijää ei ilman riittävää käyttöä saa verovähennykseen.

Yksipyöräinen traileri hyvälle laitteelle on vähän tylsä nimi, iskevämpi nimi voisi olla vaikka Mehtäukko. Valmistajan kannattaisi selvittää nimen rekisteröintiä.

Palaan asiaan kun saa istutettua keväällä erittäin vaikeassa maastossa olevan runsaan hehtaarin kokoisen alueen. Olisi mukava kuulla myös muiden kokemuksia laitteen käytöstä. Laitteen toimittajan kanssa voisi selvittää kohteen soveltuvuuden laitteelle ja laitteen asennuksen mahdollisesti jo olevaan crossipyörään tai laitteeseen sopivan pyörän hankkimiseen.