› Keskustelut › Tekniikka › Monkija ja hydraulikarri metsatoissa? › Vastaa aiheeseen: Monkija ja hydraulikarri metsatoissa?
”Kiitos vuorenpeikko – näin itsekin pähkäilin tuota liikkuvuutta…eli 6×6 lienee lähes immuuni kaikille maastonmuodoille. Taitaa armeijakin käyttää vastaavaa tuotetta. Onko sinulla omaa vai kuultua kokemusta 6 x6 vs nelipyöräiset mönkijät?
kärryn spekseissä lukee että taka-lava kestää 360 kg ja koukkuun saanee noin tonnin…eli 2m3 liikkunee varsin hyvin…”
Omaa kokemusta. Tuota pihakoneen virkaa minulla hoitaa tuommonen 800cc big boss.
Ihan immuuniksi en sanois, mutta raaka vehje se on etenemään, siitä ei pääse mihinkään.
Tuollaisen kevyen kiinalaisen metsäkärryn saa kyllä lastata karikoita myöten täyteen.
Noin 200kg on semmonen lavakuorma jolla bossi on vielä ihan siedettävä vietävä, enkä silläkään kuormalla mihinkään extreme-maastoon lähtisi. Olen kyllä kuskannut yli 250kg klapikuormia, mutta vain pihalla, eli siis jotakuinkin tasamaalla. Parhaiten palvelee mielestäni polttoaine, saha, eväs jne tarvikkeiden kuskaamisessa.
”Vuorenpeikko, myös etuperinkin 6 pyöräinen voittaa 8 pyöräisen nousukyvyssä. Olen huomannut että myös telivetoiset pölliautoilijat nostavat siltikin telin ylös jos paremman pidon tahtovat. Paino & pintapaine per vetävä rengas suurempi.”
Onhan toki 6 pyöräisessä se etu että paino on keulassa yksillä renkailla. Kuitenkin, mikäli 8 pyöräisessä telat ja ketjut ovat niin tiukalla etteivät renkaat ala suttaamaan niiden sisällä, niin nousu loppuu siihen kun teli nousee pystyyn, ei niinkään pidon puutteen vuoksi.
Itse en ole kyllä nähnyt vielä kertaakaan telivetoisen pölliauton nostavan teliä ilmaan, eikä niissä kaikissa teli taida edes nousta?
”Kyllä ne kaikki laitteet saa puukuorman kanssa kiinni maastoon. Auttaa kun kattelee ajolinjoja, välttää kosteikkoja ja mäkiä. Pienellä ennakkosuunnittelulla saattaa säästää tuntien turhan irrottelutyön.”
Tokihan se näin on.