› Keskustelut › Metsänomistus › Regulaatio vauhdissa metsätaloudessa. › Vastaa aiheeseen: Regulaatio vauhdissa metsätaloudessa.
Nythän omistaja saa itse päättää, miten hän suhtautuu vaihtoehtoisiin tuottoihin, kustannuksiin, hintoihin, korkoihin jne. , mikä on hyvä asia. Vanha lain aikana näin ei ollut. Kukin saa nyt uskollaan tulla autuaaksi ja hyvä niin.
Vanhan lain aikana halusin korkeimpaan hallito-oikeuteen asti selvittää metsänomistajan oikeuksia perustuslain omaisuuden suojan näkökulmasta.
Tein metsänkäyttöilmoituksen siemenpuuhakkuusta, josta hakkuutulo olisi ollut 40.000 euroa. Puustosta jonka suhteellinen arvokasvu oli nyt 1% ja jonka tuotto heikkeni edelleen. Silloisen lain ja suositusten mukaan puustoa olisi pitänyt kasvattaa edelleen 40 vuotta. Kuivan kankaan uudistamisikäraja oli silloin Lapissa muistaakseni 130-vuotta, ellei järeys ollut riittävä. Tein KHO:lle karkeat käppyrät tämän varallisuuteni kehityksestä kolmessa eri vaihtoehdossa ajan funktiona seuraavan 40-vuoden aikana.
1. Jos kasvata tuota puustoa edelleen seuraavat 40 vuotta, niin puuston arvo on 40-vuoden kuluttua 60.000. (Älkää takertuko pikkuseikkoihin)
2. Jos teen siemenpuuhakuun ja sijoitan tuon 40.000 ML:n osuuspääomaan, niin osuuspääomassa minulla on 40-vuoden kuluttua 300.000 ja sen lisäksi 40-vuotias uusi metsä.
3. Jos tarvitsen joka tapauksessa tuon 40.000 ja lainaan sen pankista jättäen metsän kasvamaan. Kun 40-vuoden kuluttua hakkaan metsän ja maksan lainan korkoineen takaisin, niin minulle jää tyhjän metsäpohjan lisäksi vielä 100.000 velkaa.
Em. karkeistus osoittaa nyt kuitenkin sen, että ei se nyt taloudellisesti aivan yhdentekevää ole, miten toimii. Rajoitteiden poistuminen oli omaisuudensuojan näkökulmasta oikea toimenpide. Pahoittelut toistosta, olen tämän kertonut aiemminkin.
Siellä tuo metsä on 20 vuotta nyt kasvanut edellen ja vieressä on reunametsä siemenestä syntynyt 20-vuotias nuori metsä (pituus n. 5m) En taida itse nähdä tilannetta seuraavan 20 vuoden kuluttua. Olen kuitenkin mielenkiinnosta halunnut jättää tilanteen ennalleen.
Kasvuolosuhteet kuten metsänomistajatkin (taloudellien asema jne. jne.) ovat niin tavattoman erilaisia ja kun tulevaisuuskin on tuntematon, niin ehdottomia totuuksia ei oikein ole. Oleellista minusta on, että ymmärtää asian laajasti.
Kaikkea hyvvä itse kullekin.