› Keskustelut › Metsänhoito › Mikä on paras reppuruisku boorille. Perus paineruisku, akku vai polttomoottori › Vastaa aiheeseen: Mikä on paras reppuruisku boorille. Perus paineruisku, akku vai polttomoottori
Minulla on Solo 473D classic kalvopumpullisesta reppuruiskusta hyvät kokemukset. Vetää vain 10 litraa, mutta se riittää kun ei jaksa/viitsi painavampaa kannella. PRO-kantovaljaat täytynee vielä hankkia niin mukavuus paranee. Tämä Uittokaluston myymä ruisku on toiminut hyvin myös jäykempien nesteiden kanssa. En ole Bortracia ihan raakana sillä levittänyt, mutta saattaisi hyvin toimia. Jo muutama litra vettä notkistaa Bortraciä (ja muita nestemäisiä boorilannoitteita) reippaasti. Vettä pohjalle noin 3 litraa ja päälle Bortrac 7 litraa on toiminut hyvin. Ruiskussa on vakiona messinkinen säätösuutin jolla suihkun saa pistemäiseksi ja sen avulla levitysleveys (ulottuvuus) kasvaa moneen metriin. Tricoa olen levittänyt vain reippaasti laimennettuna ja kyseinen ruisku toimii siinä hyvin. Tricoa olen leittänyt 10-20 prosentin seoksena, tuntuu toimivan. Sumuruisku Tricon levityksessä kiinnostaa kyllä kovinkin paljon. Ja dronella jos lainsäädäntö ja aineen käyttökupa saadaan joskus muutettua niin, että urakoitsijatkin voivat työn tehdä. Bortrackin levityksessä en näe sumuruiskun tuovan mitään etua, levitys onnistuu kertakävelyllä leveämpää kaistaa, mutta hikipisaroita valuu enemmän kuin Solon reppuruiskulla useampia linjoja kävelle. Ja saattaa luunmurtumiakin tulla vähemmän. Bortrackin osalta olennaista on se, että boori saadaan kuviolle jokseenkin tasaisesti, mutta joka neliölle ei samaa määrää tarvitse saada. Levitti sitten Bortrackia tai Tricoa, niin ruiskun huolellinen huuhtelua mielellään lämpimällä vedellä on tärkeää ennen ruiskun varastointia. Jos ruisku jää kylmään varastoon niin glykoli/vesi seoksen olen lopuksi ruiskauttanut läpi. Jos minulla olisi isompia boorilannoituskohteita jatkuvasti, niin hankkisin Milwaukeen tai Ryobin reppuruiskun (en sumuruiskua).