Keskustelut Metsänhoito Pellon metsitys koivulle Vastaa aiheeseen: Pellon metsitys koivulle

Vastaa aiheeseen: Pellon metsitys koivulle

Keskustelut Metsänhoito Pellon metsitys koivulle Vastaa aiheeseen: Pellon metsitys koivulle

Pete

Panulle, koivun syysistutuksesta minulla ei ole mitään kokemusta. Ns. kesäkoivuista on, eli varhain keväällä kasvihuoneeseen kylvelyistä keskipaakussa kesäkuun lopulle kasvatettavista. Näillä istutus heti kun taimet saapuvat. En osaa sanoa miten lepotilaan asettuva koivuntaimi jatkaa juurten kasvua. Jos ei jatka niin eihän se juurru ja mitään etua syysistutuksesta tuskin saa. En ainakaan isompaa alaa lähtisi syksyllä istuttamaan ilman varmennettuja kokemuksia.

Se vielä vinkiksi, että kevät ja kesäkoivuilla kannattaa suihkauttaa Trico jo laatikkoon/säkkiin. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Minulla kesäkoivuja syötiin jo istutusvuonna loppukesästä. Olen varma, että että jos Trico olisi ollut alalehdillä, niin syöntiä ei oli ollut. Isompiin koivutaimikoihin Trico pitää levittää jo elokuun aikana. Sen voi laimentaa 10% seokseksi niin tulee reppuruiskusta hyvin ulos ja ”kantomatka” on useita metrejä. Oma kokemus on, että koivujen syönti alkaa tosiaan elokuun aikana.