› Keskustelut › Metsänomistus › Metsäveroilmoitus › Vastaa aiheeseen: Metsäveroilmoitus
Yhdellä tilalla on pelto joka on vuokralla, itse en maataloutta harjoita. Vero-ohjeista käsitin niin, että tällaista pellon vuokrausta ei katsota maatalouden harjoittamiseksi.
Kun metsätalous sekoittuu maatalouteen ja mahdollisesti vielä ansiotyöhön ja jonkinlaiseen yritystoimintaan, niin yksi ja ehkä se varmin on selvittää oma tilanne verottajan kanssa. Samoin käy, jos mukana on erilaisia tilakohtaisia omistussuhteita.
Tähän kommentoisin, että oma tilanteeni näiden tilojen suhteen ei tosiaan ole ihan yksinkertaisimmasta päästä, kun tässä iloisesti sekoittuu eri omistussuhteet/yhtymät ja sen lisäksi yhden yhtymän kohdalla pitää vielä miettiä asiaa maatalouden kannalta. Itse ei maataloutta harjoiteta, mutta tosiaan olen ymmärtänyt ja viime vuonna myöskin verottajalta varmistanut, että maatalouden veroilmoitus on annettava. Sinne nimen omaan olen pellon vuokrat ilmoittanut, samoin muut maan vuokrat. Ja 2024 vuonna tuli myös kuntan myyntituloja, jotka menee tuonne maatalouden veroilmoitukseen.
2025 vuodesta lähtien nuo vuokratulot siirtyy henkilökohtaiseen verotukseen, mutta 2024 yhtymä ne vielä ilmoittaa maatalouden veroilmoituksessa. Siihen sitten päälle iloinen soppa esim vuokraustoiminnasta koituvia kodin ja tilan välisiä ajoja, jotka ilmoitetaan henkilökohtaiseen verotukseen, ja tilan sisällä olevia ajoja, jotka ilmoitetaan maatalouden veroilmoitukseen. Tämä on tällä hetkellä käsitykseni.
Tosiaan rajapinta siitä, mitkä menee maatalouden veroilmoitukseen ja mitkä metsätalouden veroilmoitukseen, on hankala joskus. Esimerkkinä otan, että jos käyn seuraamassa kuntan nostoa, oletan tämän menevän sinne maatalouden veroilmoitukseen. Kun jälkeenpäin käyn tarkistamassa, minkälaista tuhoa metsälle/rungoille tuli (jos tuli) kuntan nostosta johtuen, merkkaan ajot metsätalouden puolelle. En tiedä tarkkaan, meneekö homma näin, mutta mun logiikalla näin olen sen pähkäillyt.