Keskustelut Metsänomistus Naapurin hakkuu lipsahti väärälle puolelle rajaa Vastaa aiheeseen: Naapurin hakkuu lipsahti väärälle puolelle rajaa

Vastaa aiheeseen: Naapurin hakkuu lipsahti väärälle puolelle rajaa

Keskustelut Metsänomistus Naapurin hakkuu lipsahti väärälle puolelle rajaa Vastaa aiheeseen: Naapurin hakkuu lipsahti väärälle puolelle rajaa

Juha.K

Nostetaanpas vanhaa aihetta uudelleen ylös. Nyt vuodenvaihteessa tehdyssä metsätilan sukupolvenvaihdoksessa on tullut ilmi että aikoinaan 2006 vuonna on eräs metsäyhtiö hakannut noin 0.4-0.5 hehtaaria vanhaa kuusikkoa minun metsätilan puolelta viereisen metsätilan päätehakkuun yhteydessä. Asia on jäänyt silloin isältäni huomaamatta ja vasta nyt sen itse huomasin kun uutena metsänomistajana pääsin tietokoneen kautta metsäkeskuksen maanomistaja- ja karttapalveluihin käsiksi. Kyseiselle raja-alueelle on merkitty  kapea 0.3 hehtaarin taimikonraivaus vaikka koko alueella pitäisi olla päätehakkuukypsä vanha metsä.  Kyseessä on mitä ilmeisimmin ollut metsänhoitoyhdistyksen kautta tapahtunut valtakirjalla tehty kauppa jossa metsänhoitoyhdistyksen porukka on jättänyt rajan liputtamatta tai on liputtanut sen, mutta virheellisesti. Rajalinja on vanha -50 luvulla tehty eikä rajapyykkejäkään löydetty maastosta mutta selkeästi siellä on menty minun puolelle. Vahingon määräksi arvioisin itse noin 100-150 kuutiota tukkia ja kuituja joku 20-50 kuutiota. Metsäfirma tarjosi korvaukseksi vahingosta naurettavat hehtaarin taimet mahdollisen toisen puukaupan yhteydessä.  Nyt olisinkin kysynyt asiantuntijoilta että onko noin vanha 18 vuotta sitten tapahtunut asia enää riitauttamiskelpoinen ja kannattaako ylipäätään lähteä asiassa etenemään lakimiesten kautta? Minulle tehty vahinko on kuitenkin tämänpäivän puunhinnalla yli 10000 euroa. Se on ainakin jo selvää että metsänhoitoyhdistyksillä ei ole mitään vastuuta hommistaan. Kiitos ennakkoon vastauksista ja toivoisin asiasta keskustelua.