› Keskustelut › Metsänhoito › Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan › Vastaa aiheeseen: Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan
Mielestäni tämä vierailuni täällä metsänomistajien luona ei ollut turha. Keskustelu oli nettikeskustelulle epätavallisen monipuolinen ja totuutta (jota emme voi löytää) lähestyttiin reilusti metsänomistajan näkökulmasta. Minun näkökulmani on vain itse ymmärtää, mikä on se maailma , jonka lastenlapseni joutuvat kohtaamaaaan.
Kurki Kirjoitti:
”Se on selvää, että fossiilisten CO2-päästö on luonnon nieluihin ja päästöihin nähden valtavan suuri.”
Anneli kirjoitti:
”Vaikka biomassan nielut eivät missään mielessä ratkaise peliä, mahdollisimman vihreän maapallon luonto ja ihminen kestävät paremmin”
Nuo loppulauseet osoittavat, että tämä keskustelu ei ollut turha. Olemme löytäneet kaksi hyvin oleellista näkökulmaa ilmastokeskusteluun. Nuo kaksi lausetta ovat mielestäni linjassa Taalaksen näkemysten kanssa, ja olen iloinen, että tuleva hallitus näyttäisi kuulevan juuri häntä (ja tuo pamfletti mustasta huumoristaan huolimatta tukee vahvasti juuri samoja asioita).
Itse vetäisin yhteen keskustelun hiilinieluista toteamalla, että pyrkimys biomassan lisäämiseen on tervettä, mutta se on perusteltava rehellisesti. Sen merkitys on tärkeä nimenomaan biodiversiteetin kannalta. Ilmastonmuutoksen kannalta sen merkitys on lähinnä sama kuin auton turvatyynyillä. Ne pienentävät vahinkoja ihmisen näkökulmasta katsottuna törmäystilanteessa. Mutta oleellista on jarruttaa kaikin voimin ennen törmäystä, sillä väistää emme enää voi (ilmaan nostettu fossiilihiili jää pyörimään biosfääriin, ja se on tuon pamfletin tärkein sanoma ilmaston kannalta).