Keskustelut Tekniikka Sahassa käytettävä teräketjuöljy Vastaa aiheeseen: Sahassa käytettävä teräketjuöljy

Vastaa aiheeseen: Sahassa käytettävä teräketjuöljy

Keskustelut Tekniikka Sahassa käytettävä teräketjuöljy Vastaa aiheeseen: Sahassa käytettävä teräketjuöljy

jyrkisivonen

Tervehdys uudelta kommentoijalta. Lueskelin tänään suurella mielenkiinnolla tämän jonkin verran polveilevan aiheen lävitse. Työskentelen voiteluaineiden maahantuontia ja jakelua harjoittavassa yrityksessä ja meille on tulossa uudentyyppinen ketjuvoiteluaine myyntiin. Otin koppia tuotteesta, koska itselläni on jonkin verran tullut sahat tutuksi polttopuun teossa ja hirsirakentamisessa (molemmat pienimuotoista omaan tarpeeseen tekemistä, bensaa palaa keskimäärin 20-40 litraa vuodessa) ja tämä uutuustuote herätteli ainakin minussa kovastikin kiinnostusta. Netistä lähdin sitten tutkimaan mitä tuotteita nykyisin on kaupan ja aika lailla tarjonta tuntuu jakautuvan tälläkin foorumilla käsiteltyihin kasviöljypohjaisiin biohajoaviin, uusioöljyistä tehtyihin ja neitseellisistä mineraali- tai osasynteettisistä öljyistä tehtyihin (plus ne hurjat jotka käyttävät jäteöljyä). Vähän kaikkien niiden kanssa tuntuu olevan jonkinlaista mutinaa.

No nyt sitten itse uutuuteen: tämä uusi öljy on valmistettu vedestä, eli siinä ei ole ollenkaan öljyä. Vesi on vain saennettu paksummaksi ja siihen on lisätty lisäaineet suojaamaan kulumiselta ja korroosiolta. Raaka-aineella päästäänkin heti parista ongelmasta eroon: vesi on käytännössä loputon raaka-aine ja se on myrkytön (juu, ei tämäkään lisäaineistuksen jälkeen täysin myrkytön ole). Lisäksi tuote haihtuu jäämiä jättämättä, jolloin sahaan ei kerry öljyä ja sotkua ja esim. ilmanotto pysyy puhtaana. Puhumattakaan vaatteista ja hanskoista jotka pysyvät puhtaina. Lisäksi tuote on melkein hajuton. Saha siis pysyy kuivana ja puhtaana.

Valmistajan suorituskykytestien perusteella tämä ketjuneste ylittää perinteiset ketjuöljyt suojaavuudessa ja koska he valmistajat esim. Stihlin ja Huskun merkkiöljyjä sen puolen pitäisi olla kunnossa.

Ainoa asia joka itsellä mietityttää on käyttölämpötilan raja: -20C. Mitä mieltä raati on? Varmaan takapihalla klapeja tekevälle tuo riittää, mutta tuleeko vähänkään ammattimaisemmalle käyttäjälle raja vastaan liian aikaisin? Ja jos tuo ei riitä, niin paljonko sen pitäisi olla?

Laittakaapa kommentteja ja ajatuksia tulemaan. Motoissa on siirrytty rasvaan, olisko nyt paikka siirtyä sahoissa vesivoiteluun?