Keskustelut Tekniikka Hevonen vs mönkijä Vastaa aiheeseen: Hevonen vs mönkijä

Vastaa aiheeseen: Hevonen vs mönkijä

Keskustelut Tekniikka Hevonen vs mönkijä Vastaa aiheeseen: Hevonen vs mönkijä

Mönkijäinen

Kerrankin asiallista keskustelua ja mielipiteitä mönkijöiden käytöstä metsänhoidossa ja puunkorjuussa!

Toisinaan, ja erityisesti viimeisessä Metsälehti makasiinin erikoisnumerossa metsätalouden kannattavuudesta, lehden toimituksesta paistaa oikea mönkijäviha. Ainakin kolmessa artikkelissa mainitaan otsikoita myöten, että mönkijää ei kannata ikinä hankkia. Moottorikelkka myös mainitaan kyseisessä numerossa, mutta sen kannattavuutta ei epäillä sanallakaan, vaikka itse epäilen kelkalla olevan varsin marginaalinen asema nykytalvilla ja erityisesti tulevaisuudessa.

Olen mönkijän tyytyväinen käyttäjä jo lähes kymmenen vuoden ajan. Minulla on kaksi metsäpalstaa 20-30 km etäisyydellä kotoa sekä toisistaan, ja helpompi on mönkkäri vetää palstalle peräkärryssä kuin lähteä traktorilla ajelemaan edes takas palstojen väliä. Lukemattomat kuormat on vedetty metsästä kuitu- energiapuuta sekä polttopuuta omaan käyttöön. Samoin monkijä on erinomainen apu istutustöissä kun koko päivän taimimenekki mahtuu kärryyn mukaan eikä tarvise kuluttaa aikaa kävellen metsätien ja istutettavan kuvion välillä. Lisäksi omassa pihassa hoituvat lumityöt ja kevyet siirtotehtävät kätevästi mönkkärin avulla.

Metsälehden toimitus voisi ottaa tästä keskusteluaiheesta vaarin, ja kirjoittaa artikkeli pienkoneiden (mönkijä, moottorikelkka) ja hevosen käytöstä metsänhoidossa. Ensin pitää hieman tasoitella mönkijävastaisia ennakkoluuloja jotta artikkelista tulee asiallinen.