Keskustelut Metsänhoito PUUKAUPPAKOULU,MENIKÖ SOVITUSTI ? Vastaa aiheeseen: PUUKAUPPAKOULU,MENIKÖ SOVITUSTI ?

Vastaa aiheeseen: PUUKAUPPAKOULU,MENIKÖ SOVITUSTI ?

Keskustelut Metsänhoito PUUKAUPPAKOULU,MENIKÖ SOVITUSTI ? Vastaa aiheeseen: PUUKAUPPAKOULU,MENIKÖ SOVITUSTI ?

T.Pihlaja

Hakkuukoneen kuljettaja voi vaikuttaa nykyään puun katkontaan rajallisesti. Ns. Katkontamatriisit tehdään isoilla toimijoilla valmiiksi ja ne tulevat leimikon tietojen mukana. Näihin kuljettajilla ei ole lupa tehdä muutoksia, vaikka periaatteessa he sen osaisivatkin. Matriisit rakennetaan siten, että ne painottavat tehtaan sen hetken tarpeen mittoja välillä rajustikin. Kuljettaja vaikuttaa katkontaan pääasiassa laatua tarkkailemalla, mutta myös jonkin verran käyttämällä ns. lyhyitä mittoja
tukkiosuuden maksimoimiseksi. Matriisit ja niiden suosimat mitat korostuvat sahoilla, joskin niiden laatukriteerit ovat usein löysemmät kuin muilla toimijoilla.

Viime aikoina tukkien laatutarkastelu on kiristynyt merkittävästi useilla toimijoilla, johtuen kilpailutilanteesta. Usein katkontaan liittyvissä keskusteluissa viitataan kuitukasojen tarkasteluun. Ammattilaisen näkökulmasta tämä on kuitenkin täysin turhaa! Oikea aika tarkasteluun ja vaikuttamiseen on hakkuun yhteydessä. Tällöin kuljettajakin voi selittää metsänomistajalle, miksi tukin läpimitat täyttävä puu ei kelpaakaan tukiksi. Kysehän on aina laatuun liittyvistä seikoista, ei muusta. Tietysti virheitäkin ihmiselle sattuu, mutta niitä sattuu myös toisinpäin.