› Keskustelut › Tekniikka › Konenäkö ja uudet motot › Vastaa aiheeseen: Konenäkö ja uudet motot
Kuusessa ollaan!
Lueppas ajatuksella noita Lauri Vaaran kirjoituksia. Olet aivan oikeassa. Aivan Laurin jäljillä.
Koneiden tuottavuutta on aina mitattu kuutioissa. Kuutioitahan noilla uusilla, painavilla – kuutoskoneilla on saatu enemmän…kenen eduksi?
Marti Lillandt muuten vaati 1980 luvun kirjoituksessaan, että konepajat ja metsäyhtiöt eivät saa tehdä yhteistyötä, koska seurauksena on koneiden hinnan kallistuminen ja käyttökustannuksien kohoaminen. Se toteutui täysimääräisenä – kuten aikaisemminkin olen todennut, Lillandtin siirryttyä Koneyrittäjien puolelta pöydän toiselle puolelle, Metsäliittoon – tuon tyyppisiä lehtiartikkeleita ei enää kirjoiteltu.
Tämän päivän koneenrakentamis osaamisella ja komponenteilla on täysin mahdollista tehdä 838 kokoluokan kilpailukykyinen kone. Kestävyyttä tarkoitan. Metsäala kaipaisi toimijoita muilta aloilta. Kilpailua tarkoitan. Nythän kaikki tekevät samoilla osilla, saman näköistä kampetta – – samat virheet toistuvat. Kaivuripuolella sarjakoot toki ovat isompia – mutta hintaluokka sama kuin harvesteripäällä. Toivotaan, että konepajatkin löytävät viisasten kiven ja pystyvät kehittämään kalustoa toimivaan suuntaan. Olen monesti sanonut, että jos pihaan ajaisi venäläinen rekka jossa olisi kontillinen pestävää rahaa – niin ottaisin konepiirtäjän, joka ei ole ikinä nähnyt ponssea ei valmettia – – deerestä puhumattakaan – ja laittaisin hänet suunnittelemaan ajokoneen 🙂 10 miljoonalla saisi jo yhden hyvä proton.