Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset
-
Tyypillistä vasuriliittolaisen vuodatusta. Enemmän kunnioitan pätevää motokuskia kuin veturinkuljettajaa. Juna kulkee vaan, raiteilla määrättyä reittiä automatisoituna….missä on se motokuskin reitti ja mitkä on olosuhteet tehdä hyvää jälkeä? Palkassa ja työn vaativuudessa on huima ero….käänteisenä.
Eihän töissä saa tulla hiki, ei haalarit likaantua eikähän nyt vastuuta ainakaan voi ottaa ilman huomattavia lisiä. Sehän on duunarin selkänahasta revittyä kapitalistin kukkaroon. Veturimiesten kohdalta siis meidän veronmaksajien, kapitalisti jätkänkin kukkaroon… On teidät aivopesty…
wanhajätkä 20.8.2017, 11:39Eihän kukaan saa tehdä töitä ku SAK-tahtia. Kyllä siellä on heti vastassa liitto ja työsuojelutarkastajat kyttäämässä tuntilistoja…se vaan on holotna bravda…kylymä tottuus. Tästä on karu kokemus niin työn antajana kuin työn tekijänäki näiden vuosikymmenten ajalta. Joka muuta väittää on ollut elämänsä suojatyöpaikassa!
wanhajätkä 20.8.2017, 11:34Sama niile MH-sopimuksille. Ei vaan saanu tehä ku määränsä. Muutoin olit taksanpolkia etkä kuulunut siihen jätkäporukkaan. Yksityispuolella oli ihan eri meininki.
Näin se vaan meni ja menee ilmeisesti edelleen.
wanhajätkä 20.8.2017, 09:51Kyllä se transitti pärähti kohti kotia viimestään kahelta sato tai paisto. Pimeetä aikaa täällä kyllä riitti
wanhajätkä 20.8.2017, 09:32Sama jarrumies etuvaunussa menttaliteetti oli myös metsähallituksessa. Samalla transitilla kulettiin palstalla. Tehtiin muka ”urakalla”. Raja oli kuitenkin neljä viis tankillista päivässä. Heti jos puhalsit pikkusen omaa tahtia, autossa alkoi jupina taksojen polkemisesta…
Moni meistä lähtikin MHY:n hommiin. Ei ollu vaunussa jarrumiestä. Ei tippunu taksat ja tienattiin. Oli meitä aika hurja porukka.
Samoin SAK pilas eräoppaiden ansaita-mahdollisuuden ex yrityksessäni. Töitä tehtiin urakalla silloinku asiakkaita oli eli marraskuusta toukokuulle.Ihan niinku ennen savotoilla. Väki tienas todella hyvin sen ajan ja kesän kalastelivat kustavin saaristossa ”liiton rahoilla” keskivertopalkansaajaa paremmalla kuukausitulolla. Marraskuussa taas palasi iloisena uuteen rykäsyyn. Tämän toiminnan SAK esti….ei näin saa toimia. Aiheuttihan se sen että parhaat tytöt ja pojat hakeutu muille aloille.
Niin se liiton raha….montakohan prosenttia on siinä ansiosidonnaisessa liiton rahaa…..kyllä me kaikki maksetaan ne kassalaiset! Propakandaa koko liiton raha!
Minun ex firmassa oli töissä ainakin 50 eri kansalaisuutta ja erinlaista kulttuuria. Kyllä siinä rasismi rapisi ja suomalaisen ylivertaisuuden kultti hajosi.
Mulla on nytkin neljä turvapaikanhakijaa työelämään tutustumassa. Kolme viikkoa kerrallaan aina ryhmä. Nyt on kolme arabia ja yksi afkaani. Tehtäväni on tustuttaa heidät suomalaiseen kulttuuriin ja työmoraaliin…Kulttuuriin tutustuminen käy helposti ku kalastelemme, teemme yhdessä ruokaa jne. Sensijaan suomalaista työmoraalia en halua opettaa. Nämä sällit osaa ja haluaa tehdä työtä aivan toisin ku meidän ”tosiduunarit”.
Siinäpä vaan veturimiehet ja liittolaiset lakkoilkaa ittenne ulos työmarkkinoilta. Se on ihan tervettä suuntaa. Kyllä sitä työhalukkuutta löytyy muualta.
Edellisen ryhmän loppusaunottelussa sanoivat että olipa sulle kiva olla töissä ku et pieksäny…
Suurin paimentaminen oli heidän kanssaan työsuojelu. Mitään työsujelulakejan noissa maissa ei ole. Kypärä ei tahtonu pysyä päässä ja ku silmä vältti ni vaikka minkälaisia jatkotikkaita rakentelivat ja maalasivat yheksän metrin korkeudessa hallin seinää….Aivan oikeesti kauhistutti että jotain sattuu..
wanhajätkä 20.8.2017, 08:34Vr on aina ollut vasemman siiven suojatyöpaikoista yksi parhaimmista. Asuin aseman vieressä ja kaveripiirini oli lähinnä rautatieläisiä. Meistä kaikista piti tulla veturinkuljettajia. Olihan se mielestämme laivan kapteeniakin korkeampi virka. Eihän ne meitä vilkereitä varoneet omissa puheissaan. Kaikkea en tietenkään ymmärtänyt mutta paljonhan se avarsi maailmankatsomustani….ei heidän haluamaansa suuntaan. Rautateillä ei saanut tehdä töitä. Työpaikalle piti vaan mennä, olla ja ja katsoa ettei kukaan tee liikaa….urakat kusee…
Olin kaverinkans kesämiehenä opiskeluaikana vaihtamassa ratapölkkyjä urakalla. Sehän meinas olla hyvää tienestiä. Siitä tuli kuitenkin nopeasti loppu. Ratatyönjohtaja piti ankaran puhuttelun. Teette liikaa päivässä. Meidän kaikkien palkka laskee jos työn tuottavuutta aletaan vertaamaan teidän hullutteluun.
Kaveri usko ja siitä tulikin veturinkuljettaja ja minä lähdin töihin jossa pomo ei toiminut jarrumiehenä.
Rautatieläisen pjasta tuli aina rautatieläinen ihan perintövirkana suvuttain. Pitää vaan osata sanoa toveri joka kokouksessa. Tele, satamat ja monet monet varsikin julkisen sektorin työpaikat toimivat ihan samoin vieläkin.
Jos raideliikenne vapautuu kilpailulle niin eihän ne työpaikat mihinkään karkaa vaan lisääntyy palvelujen parantumisen myötä. matkustajamäärät lähtee loikkaan.
Pelkona veturimiehillä on että tämä suljettu järjestelmä etuineen hajoaa ja joutuvat reppanat kapitalismin oravanpyörään paskana rattaassa joka saattaapi tipahtaa
wanhajätkä 19.8.2017, 19:51Sivuraidetta edetään ny sitten
Hammashoitohan on ihan kummalla pohjalla. Tiedän että hampaassa on reikä. Menen ekareissun hammaslääkäriin ni ei sitä aleta korjaan. Sillon vaan kartotetaan mahdollinen hoitotarve. Ja suu kiinni.
Jos autossani on jotain häikkää ni riittääkö minulle kun menen korjaamolle että asentaja aukasee konepellin ja sanoo että on se rikki….konepelti kiinni…montako aikaa varataan…Tämä tarkastus on vaan satasen mutta seuraavat käynnit jos alan töihinki maksaa kaks…
wanhajätkä 19.8.2017, 14:42Veturimiesten lakko ajettiin tässä keskustelussa sivuraiteille, olkoon ny sitte niin.
Minusta ja ex yrityksestänikin tuli kaupunkilainen. Köyhä kaupunki nielaisi rikkaan mlk:n. Voi sitä tehottomuutta virkamiehiltä nykyisin ja näyttäis että mitä suurempi kunta niin sen tehottommaksi se kasvaa.
Toimin silloin yrityksessäni usean eri kunnan alueella pääosin Lapissa mutta vähän kuitenkin ympäri Suomen.
Esimerkkinä kerron miten halpaa on jos virkamies uskaltaa virkavastuulla tehdä päätöksiä piiloutumatta isomman kollegion selän taakse.
Minun piti pystyttää kota ja koira-/poroajelumahdollisuus kasvavalle jouluturistimäärälle jotka eivät mahtuneet mitenkään omille alueilleni.
esim.1 Rovaniemi mlk; Soitto virkamiehelle ja tarpeen selvittely. Kerroin, hän kysy vaan että montako puuta pitää kaataa että mahut toimimaan. Minä että neljä viis… No paa nuotiot niijen kantojen päälle että häviävät ja siivoo hyvin jälkes.
Esim. 2 Rovaniemen kaupunki. Ampumarata alueesta oli kysymys. Tilaa hyvin toimia. Asia vaati kolme palaveria jossa oli aamupäivän kahvittelemassa viisi virkamiestä minun lisäksi. Kaupungin teknisen viraston johtaja, kaupungin tekninen johtaja, kaupungin geodeetti, pääpuutarhuri ja liikunta-alueiden pomo. Käytiin Tällä porukalla katselmus syksyllä paikan päällä ja vielä keväällä toisen kerran että en ole aiheuttanu vaurioita. Laskuttivat vuokraa 300 ekua. Montako virkamiestuntia tuo laskutus kattoi? Pari… Lisäksi mulla meni viis puoltapäivää nuijen nilikkien kans ihan turhaan…
Olis kyllä pyrokratian purkutalkoot paikallaan ihan tosissaan. Virkamiehille virkavastuu ja kyky ja halu tehdä päätöksiä eikä piiloutua kolleegion selän taakse. Näin meillä toimittiin mlk aikana. Kuntalaisen oikeusturvaa ei silti poleta. Valitusoikeus on hallinto-oikeuteen ihan ilmaiseksi. Hyvin harvoin sitä käytettiin
Johan ne virkamiehet töitä tekee. Ja täysillä. Mutta niiiiin tehottomasti palaveeraamalla!
wanhajätkä 19.8.2017, 14:04Aika hyvä jääsaha metrin laipalla. Tarviin.
wanhajätkä 19.8.2017, 10:38Tietenkin uusia kauppamuotoja voi, saa ja pitää kehittää. Eihän sitä mikään kiellä. Niin oon tehnykkin. Mutta että peltotraktorit mettään….EEi, ei.tai hevoset. Olen raiskannut kaksi peltotraktoria metsässä tyhmyyksissäni. En enää ikinä.
Samaa mieltä olen ku jovain ja vaara että hankintalisä on pieni…on se jossakin esimerkiksi päätehakkuissa. Jotain ajatustahan niissä Vaaran teeseissä on. En sitä kiellä ollenkaan. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Ennen oli sonniosuuskunnat, kylän yhteinen puimakone maamiesseuralla. Oli metsäyhteistyöalueet, seudun puut myyytiin yhtenä kauppana. Toisella puolella kartellit ruletti….oliko se parempaa aikaa vaikka osuuskuntia riitti joka lähtöön.
Toimitusmyynti vaatii isoja kokonaisuuksia ja siihen yhteistoimintaan meistä nykymetsänomistajista ei ole eikä tule!