Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 881 - 890 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

    Luinkohan ja ymmärsin otsikon taas väärin. Sanaleikkiä. Väärin taas tulkitsin minäkin. Onhan siinä vissi ero…Metsänomistajan parempi uusi auto….Metsänomistajan uusi parempi auto. Menin taas lankaan ja tulkitsin lukemani miten halusin.

    No en ole yksin tuossa kirjoitetun ymmärtämisessä. Ainakin tällä palstalla kirjoitetun saa ymmärtää mieltymyksensä mukaan joka palstalla. Suurin osa kommentoijista sortuu juuri tähän ja sitten alkaa tinka….

    wanhajätkä

    Olosuhteet ja tarve ratkaisee. Asun pikkukylässä ja lähimmälle pikitielle on matkaa 10 kilsaa. Nykyisellä tienpidolla tiedätte mitä se tarkoittaa. Lisäksi minulla on yli 2o kilometriä erikuntoisia omia  penger ja metsäteitä joita ympärivuoden rymistelen päivittäin. Talvitiet vielä päälle. Vaikuttaa valintaan työautoiksi.

    Tarkistin otsikon ja nyt ymmärrän jessiä. Siinähän avauksessa kysyttiin metsänomistajan  uudesta paremmasta autosta. Sehän tarkottaa kahta autoa. Työauto ja parempi auto. Sitähän jessi etsi. Sehän voi olla vaikka Cadillac jolla mennään pyhänä kirkkoon tai kinnari jolla siirrytään myymään hanoja tai eukon kans torille paremmissa kamppeissa. Eihän sillä ole metsän kans mitään tekemistä.

    Semmosta parempaa autoa en tartte. Kun köytän kravatin kaulaan ni tuskin olen muutenkaan katu-uskottavassa ajokunnossa joten tilaan taksin.

     

    wanhajätkä

    Harvinaisen järkevä sana jovainilta, lienee, eli empä tiijä. yleensä olet varma

    wanhajätkä

    Energiatukihan ei suoraan liippaa metsänomistajaa. Sehän maksetaan polttavalle laitokselle. Myös purusta ja kuoresta….ainakin ennen

    Kemera sensujaan tulee metsänomistajalle. Kuhan kertyy täällä pohjoisessa 25 mottia hehtaarilta ja kantojatulee tuhat on tuki 430 ekua hehtaarilta. Tuosta otin kopin. Vaikka laskee minimin 25 mottia keski hintaan 30 hankintana peittäähän se korjuukulut. On aivan sama mitä puulajia sieltä korjaa kunhan jäävä puusto täyttää täyttää kemeraehdot.

    wanhajätkä

    En tee parrua tai pikkutukkia. Saanto hehtaarilta on pieni niin puulajit minimiin. Ei siinä kenenkään pinna kestä yksittäisiä kalikoita hamutata kouraan. Lisäksi pikkutukin laatuvaatimukset on niin tiukkoja että tuommosista suometsistä tulee liikaa raakkia. En kai osaa. Pieni hintaero kääntyy miinusmerkkiseksi em syistä. teen vaan kahta laatua, kuitua ja energiaa…heikommissa kohdissa kaikki menee karsituksi rangaksi. Kuidun ja karsitun energiarangan pieni hintaero kään taas miinusmerkkiseksi. Tehoa etsin enkä sitä viimestä euroa.

    Tukkia tulee jonkuverran myös ja sen tietysti teen erilleen ja myyn sahoille

    wanhajätkä

    Juuri tuohon pyrin miten kuusessa ollaan käsitti. Tuhkaus saman tien niin kasvu on huikea. Omalla kalustolla ei sinne enää tarvitse mennä. Seuraava harvennus ei ole valovuosien päässä. Varmasti menee puu kaupaksi nuista kohteista. Hakkuutähdettä en jätä lahomaan. Onhan se kuitenkin 18 ekua motti, karsittuna rankana 25. Tuhka minun systeemillä levitettynä on alle satasen hehtaari. Onhan siinä pikkusen tehoeroa. Aika pian saan nuo hatelikot kuntoon ja sitten voisinkin myydä ne pois. En kuitenkaan luultavasti myy. Taimikoitahan kypsyy tasaiseen tahtiin ensiharvennukseen. Rästit on purettu parina seuraavana talvena ja on ihan mukava tehä pikku leimikoita myöhemminkin.

    Nuo vanht koneet on arvonsa pudottaneet siihen mitä ne putoaa. Paremman hinnan niistä nyt fiksattuna sais kun ostaessa.

    wanhajätkä

    Tuommosten hatelikkojen hakkuuta voi verrata taimikonhoitoon. Kyllä siitä vähän kantohintaakin jää. Kerään kyllä lähes joka paikasta myös energian. Samallahan se tulee tehtyä. Kun tottuu niin joukkokäsittelynä se on varsin näppärästi suoraan kouranipuissa. Mulla hakkuuupäässä ei ole varsinaista joukkokäsittely käpälää mutta onnistuuhan se normikourallakin ihmeteltävän nopeasti. Kannattavuutta se nostaa rutkasti..

    On Useampi tila mutta melkeen kaikki saman kunnan alueella. Etelä-savon tiloilla en tee hankintakauppaa koska koneita ei sinne kannata siirtää pienten ensiharvennus kuvioiden takia.

    Harvennushakkuissakin tulee hakkuutähdettä mukavasti. Puidaanhan puu kuitenkin niin että latvukset ja oksat on isossa läjässä. Toki kasat on harvemmassa kuin aukolla. Helppohan siellä valmiilla urilla on jäljessä pyöriskellä

    Ei tosiaan sillä 125 motin verovapaudella ole juuri mitään merkitystä kokonaisuuteen. Sama raha kuitenkin suuressa kuin pienessäkin kaupassa….saahan sillä kossupullon molemmat!

    wanhajätkä

    Teen ensiharvennukset omalla koneketjulla.kannattaako? Kyllä koska ostajat ei niistä ole kiinnostuneita ja tehtävähän ne on ajallaan. 2000-3000 kiintoa kuitua ja tuhatkunta eneergiaa vuosittain. Tehokkaalla ketjulla siitä jää  suolarahat varsinkin nyt kun siihen saa kemeran tueksi.

    Kuidun myyn suoraan teollisuudelle tai ”toimitusmyyntinä” Ruotsiin. Ruotsin kaupassa tarvitaan myös välikäsi. Minun tapauksessa kuljetusyritys joka kerää muutamia kymmeniätuhansia motteja ja joppaa ne ruotsalaisille jalostajille. En käsitä miten tuota ketjua vois vielä oikasta. Ei sielläkään aleta värkkään muutaman tuhannen motin kanssa. Energia menee lämpölaitoksille lähinnä vapon kautta. Sielläkään ei suoraa oteta.

    Olen aivan varma ettei sahatyönä tehty, traktorilla tai vieläpä mönkijällä tien laitaan värkätty puu on raskaasti tappiollinen. On tietenkin paikallaan max 125 motin puuhasteluksi jos tuo kalusto sattuu muista syistä olemaan.

    Harvennukset ja päätehakkuut myyn pystöön. Hakkuutähteen ajan ja myyn kuitenkin itse. On sovittu motokuskin kanssa että latvusmassaa ei poljeta ajouralle vaan tehdään ajettaviin kasoihin. On nopeaa ja tehokasta ajella ne pinoon. Hakkuutähdettä kertyy n. 30 % korjuun yhteydessä.

     

    wanhajätkä

    Joo, wanhanjätkän kori kyllä joutas vaihtoon kun tätä joudutaan remppaan liian usein leikkauksin. Mulla ei kuitenkaan oo luotu sitä älykorttia mikä säänvaihteluihin sortus.

    Tottakai liiottelen niinkuin tekin. E

    ihän tämä tinka pysy muuten elossa. En ole tarkoittanut korin kokoa vaan nimenomaan moottoria. Aina näkyy sortuvan omiin juttuihinsa. Ei ne jarrut tosiaan kuulu moottoriin.

    Jos yrityksessä on kymmenkunta autoa muodostuu kuitenkin käsitys kuluista ja toimintavarmuudesta. On niin monenlaista kuskia ja ajetaan ”firman autoa”…..käsittely ei ole mitenkään hellää. Kyllä siinä jyvät erottuu akanoista. Tokihan kaikista on löytynyt niitä maanantaiversioita jotka aiheutti hilsettä.

    Kyllähän se on selväksi käynyt että isohko kuutiotilavuudeltaan oleva moottori jaksaa tehdä töitä pidempään. Ne tosiautot on poikkeuksesta löytyneet Japanista. Ehdottomana huippuna on ollut Toyota.

    Kuten sanoin kaikki on tietysti omasta mieltymyksestä kiinni ja sen mukaan kannattakin mennä….maksomitämakso. Omaa valintaa on kuitenkin kuitenkin turha hehkuttaa. Ollaan vaan hiljaa ja tyytyväisiä, eihän sitä kannata kateelliselle naapurille kertoa kuinka miellyttävällä ja kaikinpuolin loistavalla autolla ajelen…..ostaa perhana vielä samanlaisen ja joudun taas vaihtaan erilaiseen….vaikka oishan tuo ollu kyllä mulle makee…

    wanhajätkä

    Mallimerkinnäthän muuttuu mutta suruksenne kotimaa on Japani….oli se malli koottu Tthaimaassa tai Etelä-Afrikassa. Ei sen väliä. Merkeistä mainitsisin esimerkkinä Toyota, Subaru ja Nissan. Muista  kestävistä mulla ei ole kokemuksia enkä väitä niistä tietäväni. Olen kuitenkin kokenut monenlaisia muitakin. On mulla ollut kuitenkin kymmeniä autoja. Enimmäkseen uutena ostettuja.  En sano että nuo ois parhaita. Parasta ei ole vielä tehty eikä nykysuuntauksella tulla ikinä tekemään edes vanhemman veroisia. Energia kulutukseltaan saman veroisia pihtisynnytyksestä sulattoon…

Esillä 10 vastausta, 881 - 890 (kaikkiaan 1,268)