Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

    Kitkoistahan tämä keskustelu alkoi. Siis talvirenkaista. Kesärenkaat ja asfaltti on täysin eri asia. Talvista tietä jopa monikaistaista moottoritietäkin ajelee ok kun pysyy muodostuneella sulalla uralla. Varmasti joudut kuitenkin kaistojen väliselle lumiselle soseelle, tahtomattasikin. Ajatteletko että matalat läskit kahlaa pinnassa turvallisemmin kuin kapeampi joka heittää osan soseesta pois.

    Täällä pohjoisessa testataan melkein kaikkien renkaanvalmistajien toimesta. Miksiköhän. Eikös rattaat ole jo keksitty. Ei ole. Lienee vaikea yhtälö muuttuville keleille. Yhtä ominaisuutta kun aletaan parantamaan toinen voi huonota radikaalisti. Ei ole rapponen ajellaautolla joka koukkaa joka bussipysäkillä mutkan ihan ohjaamatta.

    Meille  myydään kaupoissa yleisrenkaita. Ei missään ominaisuudessa mitään huippuja muttei honojakaan. Jos istun tuntimääräisesti paljon enemmän ajellen huonopintaisia teitä niin ohjekirjan kapein ja korkein on ajomukavuuden kannalta miellyttävin. Samoin Alustan nivelet saattaa kestää henkilöautossakin jopa katsastusvälin. Jos kesällä ajelee paljon hyvällä asfaltilla valitsisin sen matalamman vaihtoehdon ohjekirjan suosituksista. Niin ne sen insinöörit on suunnitelleet. Tuskin  auto paranee jos alle tungetaan rattaat jotka mahtuu pyörimään ja saa katsastettua nippanappa. Mutta kieltämättä….onhan se joidenkin mielestä leuheen näkönen. Onhan se muotia.

    wanhajätkä

    Empä niitä painoja edes ajatellut….olihan niitä isojakin. Ja kolme erikoisen tummaa isoa kollia. Rovaniemen markkinoilla Mauranen ois vaihtanu kymmeneen tavalliseen per nahka. Kuulemma jossakin päin maailmaa nimellä Finnsoopeli. Muutaman vuodessa kertoi saavansa ostaa. Eniten pyydettiin jäljittämällä yöpaikasta. Komosta, joskus kelosta. Verkko ympärille ja toinen haulikon kanssa vahti toinen touhus. Polettiin lumi….meillähän lunta riittää… ja yritettiin tukkia kaikki muut paitsi sisääntuloreikä komosta…lunta hakoja ja kusta. Raudat tuloaukkoon…ennenpitkään sen oli pakko tulla ulos. monesti onnistu. Olin veljelle apulaisena mukana. Joskus oli kaatuneessa ontossa puussa….sen sai miltei aina mukaan. Yks pirun iso ja tumma oli meitä viisaampi ja piti nahkansa… saatiin siltä kolme varvasta. Jäljet oli tunnistettavissa ja aina se meiltä karkas. Koiraa meillä ei ollut. Satoja kilometrjä kyllä hiihettiin joka talvi ja koko kausi saatiin aika tasasesti erällekki.

    Tosipyytäjiä ei ollut ku pari muuta jokka oli jo turkkitarpeet pyytäny ja jähytteli. Passiivipyytöihin ei tosiaan kovin suuri osa menny. Ei kai osattu.

    wanhajätkä

    Heh. Gla. Mottosi lienee ”laiskuuttaan tingan häviää”. Kannattaskohan sinun pyrkiä vaikka Mäkisen Tommille töihin. Ne on niin hukassa. näköjään.

    Näitä on pähkäilty vähän eri foorumeilla. Olen ollut niissä mukana.

    Mutta vänkää vaan vapaasti. Hauskaahan tämä on….Vedätänköhän…no en ny sentään…tässä asiassa.

    wanhajätkä

    Joo saa…Hankintalistalla ens syksyyn. Talveksi sitten vakiot. Meillä tulee niin paljon lunta ettei isoilla saa apuja.

     

    wanhajätkä

    Gla. Älähän nyt, mietippä. Jos levennät rengasta on myös pakko madaltaa profiilia. Muuten ei mahu alle. Kapea kummi voi olla korkeampi ja oikein toimiessaan toimii kuin kuminauha yrittäen pitää pidon. Renkaan rakenteesta olet hairahtunut pikkuisen. Korkea rengasprofiili suo poikittaisjoustavuutta ihan eri malliin. Pitoa riittää paremmin sivuttaiskiihtyvyyksissä. Matala profiili saa teräviä iskuja voimista ja irroittaa pidon. Pehmeäkään kumilaatu ei auta tarpeeksi, ei myöskään kuviointi. Rallirengas on profiililtaan leveyttä kapeampi ja ennen joka pätkää rengaspaineet tarkastetaan testatun mukaiseksi. Juurikin että elastisuus pienentää äkillisiä sivuttaisvoimia. Korin massa saa heilahdella ja silti pito pysyy.

    Sama on möskin siviilirenkaissa…..mietippä….eihän se nii just oo mutta fysiikan lakeja vastaan on turha taistella luulon perusteella.

    Huonoa huumoria tai ei mutta olet mielestäni väärillä jäljillä. Toki on vain mielipiteeni.

    wanhajätkä

    Me vaarit muistamme ajan jolloin amitsuautoista piti nostaa perä. Tais olla seitkytlukua. Oli muotia maalata banjoon vielä amerikan lippu. Joku maalasi ladaansa punalipun mutta sirpin ja vasaran tilalle lusikkahaarukan. Poliisit huomautti siitä…piti maalata sopimattomana umpeen. Seuraavana rälläköitiin auto matalaksi. Kaikenlaista siipeä ja spoileria. Sitten tuli kunnon jenkkakoneet. Nyt suuuuret vanteet ja matalat läskit ja maavara on entisestään pienentynyt. Pakoputkivirityssarja on kyllä pysynyt muodissa.

    Millehän vuosikymmenelle nuo Jees ja Gla sijoittunevat kun kaiiki on linjatonta…

    wanhajätkä

    Eipä väliä. Jessehän kuuluu niihin turvaväliin kiilaajiin joka kakskaisteisella luikertelee läskeillään vasemmalle kaistalle ja sitten oikeelle kiemurrellen takaisin oikealle keulan eteen sosepenkan läpi tosi turvallisesti. Gla varmaan säestää takapenkiltä. Pääasia että naapurit näkee että ompa hieno….”nokkakin” kasvaa ainakin tuumalla.

    Oma ohje on. Se metalliosa keskelle jossa on pultit ja se musta joka sitä kiertää ulkokehällä on kumi. Jos se toimii auton alla autossasi kaikissa olosuhteissa…..se on paras. Vaikka näyttäs ”hassulta”….

    wanhajätkä

    Visakallo ei paljon vouhota mutta puhuu yleensä asiaa ja painavia sanoja.

    Uusi työnantaja = Uusi laajentava yrittäjä joka palkkaa ensimmäisen henkilön on kyllä elämänsä kiikkulaudalla. Täysin vailla yhteiskunnan suojaa. Iso kynnys. Toivon ettei harkitsematon.

    Tarina yrittäjäväärtistä;

    Yritimme ritarinnan toisiamme tukien….henkisesti enemmän mutta muutenki. Mukavasti meni ja vuositasolla 5-8 työntekijää. Suhdanteet muljahti. Pieni investointivirhe ja homma nurin. Meni talo, meni perhe, tuli masennus, tuli viina. Apua hätään ei saa. Yrittäminen on kova laji.

    Pää nousi kuitenkin paskasta ja nyt tosissaan kynsinhampain yrittää uuteen nousuun. Velkavankeutta avovankilaoloissa riittää vielä vuosia. Silti…sinnikko. Nyt yhdessä TE-keskuksen kanssa etsii uudelleenkoulutusta…alle viiskymppinen. Viikon kerrallaan on käynyt tutustumassa eri keskiasteen koulutukseen. Ei perhana. Ei siitä mitään tule. Yrittäjänä oppi tekemään tai opiskelemaan sata lasissa. Oppilaitoksissa joopaillaan 85 ajasta tyhjää…ei niissä ole tosimeininkiä joka sitouttas oppimaan. Flekmaattisuus on osa kulttuuria niin oppilailla kuin opettajillakin. Meininkiä kuvaa kun opettaja sanoo aamulla….sehän onkin jo perjantai…. Lakaskaa hallinlattia niin tämä on tässä….minä meen palaveriin…hyvät viikonloput.

    Kuka tuon jaksaa kattoa. Ei moni aikuinen, ainakaan x-yrittäjä. Saahan tuollalailla kasvatettua urpot senaatintorille.

    Kuilu oppilaitosten kulttuurin ja sitoutumisen opiskeluun versa työelämän ja yrityksissä olevan työkulttuurin välinen ero  on syvempi kuin mikään kuilu. Olisi sillanrakennuksen paikka. Se voisi alkaa vaikka opettajien uudelleenkoulutuksella.

     

    wanhajätkä

    Mutta nyt vienti vetää…millä hinnalla lienee mutta vetää kuitenkin niin että kasvua tapahtuu ja työttömyys on laskussa.

    wanhajätkä

    Jonssin hinnoittelu on kustannustietoista. Ei kulu saha, terä eikä viilat.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 1,268)