Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset
-
Joo, minusta ainoa tapa täydennysojituksessa on hajoa sarat keskeltä. Puustohan on ojan varsilla. Ei niitä pidä mennä perkkaamaan. Tästä tingattiin metsäkeskuksen kanssa. Voitin….nyt kävi keskuksen tarkastaja tuhkaprojektin takia tarkastuskäynnillä ja kehui minun systeemin onnistuneen. Vanhat ojat tukevat vieläkin kuivatusta. Salmiakki systeemi vaikeuttaa koneiden liikkumista ja tukkijat se kone vanhat ojat. Nyt kun teen ensiharvennuksia ajoura on vanha ojanpäällä. Minä oon Lapissa ja meillä routaa on jal lunta riittää . Se vanhakaan oja ei kärsi. Nyt mulla oli 20 tuntia 25 tonnin kaivuri töissä. Ojat tuossa saan hehtaarin alueella on toista kilometriä. Jaoin ne kolmeksi,
wanhajätkä 5.11.2016, 15:22Olen tehnyt useamman vuoden runkosopimukset, kuidusta MG:n ja energiasta Vapon kanssa. Mulle on tärkeintä menekin turvaaminen useammaksi vuodeksi kohtuuhintaan ja tasaisesti . Nourenmetsähoitoa riittää ja riittää. Myyn pari kolmetuhatta mottia vuodessa. Hakkaan omalla ” museokone ketjulla” . Energian teen karsittuna rankana. Kuvioillaj joissa on koivua teen kaikki samaan kasaan. Energian ja koivukuidun hintaero on vain euron pari. Nopeuttaa tekoa ja varsinkin ajoa. En värkkää kolmimetristen koivukalikkojen kans….joukkokäsittely on päivän sana. Se hintaero vielä pienenee kun energia on kolmeen settiin, eli sen mitä hakkuupäästä menee läpi….nopeaa.
Tuhkalannoituksen sitte perään .wanhajätkä 5.11.2016, 14:40Jopa joo, 14.10 viime vuonna jätin kaksi hakemista, 30 hehtaaria kumpikin.. Varulta maaliskuun lopussa samat paperit uudelleen.huhtikuun lopussa soitin metsäkeskukseen missä mättää. Vastaus järjestyksessä käsitellään . No ärjestyshän se on huonokin, tuumasin. Poika jätti marraskuussa 50 ha hakemuksen ja päätös tuli jo maaliskuussa! No hermostuin ja komensin mhy:n kaverin joka hakemukset teki ottaa dokumentit mukaan ja seuraavaan kerrokseen metsäkeskuksen pakeille. Ei sieltä löytynyt koko hankkeita. Kuulemma skannaus ei ollut onnistunut. Neljä muuta hanketta on Lapissa myöshukkunu… Tuhka terveyslannoituksta 70 ha:lle hain maaliskuun alussa….ei mitään oo kuulunu. Viime viikolla soitti keskuksen tarkastaja ….hankkeeksi on niin suuria ettei esittelijä esittele ennen ennakkotarkastusta. Mehän mentiin sen kanssa metsään ja sain siunauksen hyvin tehdystä työstä . Se 60 hehtaaria oli jo valmis. Nyt oottelen päätöksiä. Iso rahahan se on, 450 € hehtaari. Persehän tässä aukeaa. Tuhkalannoituksen osalta viime talven työt menilimille koska lannoitustahan ei saa aloittaa ennen päätöstä.
Onhan tämä perseestäwanhajätkä 3.10.2016, 19:34Kevennys. Niinku rääväsuu anoppini sanoi, mulla on ollu mulkkeru sisällä enemp ku sulla lusikka suussa!
wanhajätkä 2.10.2016, 16:45Oon muita teriä ja laippoja ostanu millon mistäki. Ompa sattunu useammasti ku kerran että oon pannu sen ohuempi vetohampaisen, onko se ny 1,3 milliä puolentoista millin laippaan. Tai jotenki nuin ne mitat mennee….käy että kaikki muut sortaa, vain saha puoltaa
wanhajätkä 2.10.2016, 16:27En minä sitä vetorissaa vaihtele. Kyllä se pitkään kestää. Nii nuista teristä. Kyllä se on sama kuka sen kettingin on tehny. Kaikki on nykysin ihan laadukkaita. Viilallahan niihin leikko tehhään. Ja muhahampaan oikella korkuvella
wanhajätkä 2.10.2016, 14:24Jos huomaan eron ni käytän tietenki . Kympin hintaero ei oo mitään. Nykyisissä terissä en oo juurikaan eroja huomannut.
wanhajätkä 2.10.2016, 13:12Tuskin se husku nimeään pilaa tuomalla paskaa markkinoille. Mulle on aina ollu sama mikä ketju siellä pyörii. Kuitenkin se ketju on niin marginaalinen kuluerä näissä hommissa. Muutama terä reppuun ja nippu teräviä viiloja. Nuukahan isäkin oli mutta liukkaat viilat se piti. Enempi kai mulla viiloja mennee ku teriä. Ei se terävä terä juurikaan veny….pitää vaa opetella se terotus, pyhkäsee joka tankillisella
wanhajätkä 21.9.2016, 20:33Jos 3000 runkoa on alueella tasaisesti, ne ovat 1,8 metrin päässä toisistaan.
Missä pikkutukki on nähny semmosen kuvion? Että tasasesti.Ja mitä kaikkea muuta siellä on.
Se koura on liki tonnin möykky joka on yli metrin leveä terät auki. Kmmenen metrin varressa. Olisit pikkutukki melko virtuoosi jos ei leimoja tulisi.Oon ollu motonpuikoissa vasta vasta puoltoista vuotta ja multa se ei onnistu ettei leimoja tule. Allekkirjotan mm:n mielipiteen täysin. Se on semmosta ketjujenkkaa terien kans tureikossa ettei sinne oo syytä mennä. Ku muutenkaan ei saa mitään aikaseksi….hermot menee.Mulla on metsäkoululta harjoittelemassa. Oon niille opettanu että se hakkuupää on ku oma terska. Ei kannata tukkia joka puskaan tai oot kusessa
wanhajätkä 21.9.2016, 13:43Tahvosia ja Lauri Vaaroja tarvitaan. Samoinkuin kärjekkäitäkin ja yleistä linjaa kritisoivia toimittajia. Vai pidaanko me nyrkkiä taskussa ja puristellaan munia? Kyllä me tarvitaan keskustelua. Voidaan ja pitääkin olla erimieltä. Eihän keskustelu ole sitä että minä olisin ehdottoman oikeassa ja sinä ehdottomasti väärässä. Vai onko?
Metsäekonmiasta; Teollisuus kapellimestarina on johtanut metsäekonomiaa. Mykkänä kuorona on seuranneet tapiot ja tutkijat perässä. Pitäskö mediankin olla hilja?. Ja muutaman tutkijan jotka miettivät asioita eritavalla? Isännät on koneineen ajettu pois metsästä. Enää ei isäntälinjan korjuukaan oo joutsavinssin varassa eikä palstat välttämättä pieniä.
Nyt olen hankintapuun saanu myytyä pitkillä, useamman vuoden toimitus sopimuksilla. Enerkiapuun Vapon kans ja muun metsäyhtiön hoitosopimuksen turvin. Ihan hyvä näin. Nämä sopimukset eii kuitenkaan estä minua tekemästä. kauppaa myös muiden kans ja voin itse hoitaa metsäni. Hinta vaan kismittää kun hankintalisä tukilla on 0-7 euroa. Politiikaa han se on.
Tässä on päästy eteenpäin. Osittain kiitos tästä kuuluu Laurin kaltaisille ajattelijoille ja media rummutukselle.Olisiko jatkuvakasvatus saatu vaihtoehdoksi jos kaikki ois ollut samaa mieltä eikä media ois sitä nostanut keskusteluun. Metsälaki ois vieläkin sama metsälaki! Minulle se jatkuvakasvatus ei sovi mutta joillekkin sopii. Innoissaan hoitavat metsiään nyt sillä periaatteella. Pääasia että hoitaa jotenki ja mieluummin haluamallaan tavalla…
Kiitos Lauri