Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset
-
Ehei, en saanu vieläkään sitä metsämiehen parempaa autoa! Yritys oli kyllä hyvä kymmenen. Töpeksin kunnolla. Ku se hiluksi oli siinä tienvarrella kurvissa ja meninin mettäkonneella siitä ohitte kuormapäällä. Kas ku koura oliki siirtyny sinne kuorman sivulle…. no sehän nappasi sen auton mukkaan takana olevasta alleajosuojapalkista…. mietin että miten se ny nun alako vejättään ja viijenkymmenen metrin jäläkeen heitti kuukemasta. Mie että nyt ne ilimajarrut taas jäätyilee ja kaasuttelin lissää painetta kompuraan.ei se vaan halunnu edetä…rassasin niitä jarruja ja sitten menin ulos kuselle ja kas….siellähän roikku kourassa yks hiluksi joka ei millään halunnu nousta pinon päälle ku oli jo venyny kymmeniä metrejä siinä rinnalla mettänpuolella yli mättäiden ja ojien. No ei naurattanu ei. kuitenki svt:n tarkastaja sano että kyllähän tästä vielä auto tehhään vaikka soli kyllä ku kaivoämpäri jokapuolelta lommoilla.
En sitte saanu vieläkää parempaa autoa
wanhajätkä 25.11.2016, 23:30Suomi on piiitkä maa ja meillä on niin erillaisia metsiä niin kooltaan kuin olosuhteiltaankin. Emme aina ymmärrä toisiamme ja tulee ihan turhanpäivästä tinkaa.
Mulla on niin paljon hoitorästejä etten ikinä saa joka aaria maksimaaliseen tuottoon. Niin varmaan monella muullakin. Toisille kuvioille menen nyttenkin liian myöhään, jollekkin ajoissa, toisille liiankin aikaisin. Keskimäärin koen onnistuvani vaikka menen läpi kerralla isojakin alueita ihan laitaluvulta. Johonkin saan aikaseksi ihan huippuhyvää nuorta metsää….toisissa on tyytyminen kuhan työntää hieskoivua kuhan täysillä….eli massaa vaan…
En tiedä kuka näitä metsiä hoitelee jälkeeni mutta nyt kuitenkin yritän härnätä ne mahdollisimman hyvään kasvuun. en varmasti monta päätehakkuuta kerkeä näkemään mutta jos tarviin rahaa sairauksieni hoitoon myypäsen jonku palstan. Voi sen niinki mielestäni ajatella. Ei nuihin mettiin kannata liikaa rakastua. Tili se tulee nuinkin
Hankintana hakkaan kaiken ja kaikki onkivappaa isommat kerään pinoon ja pistän tuhkan tilalle.
No tämä nyt on minun filosofiaa ja olkoon niin ja piste….saa olla eri mieltä, tingata ja arvostella…
wanhajätkä 6.11.2016, 19:33No ei varmasti seittemääkymmentä metsään asti yllä kokonaiskuluista . Tosin vikamiestyö ei liene kuluta kemeravaroja?..
Kuitenkin usein metsänomistajan tuen välissä on kuitenkin mhy tai Otso tai metsäpalveluyritys…..haukkaa suunnittelulla ja paperisodalla hevosen osan. Varsinkin ojituksissa, yhden tilan hankkeissa tukion jopa miinusmerkkinen. Työllistäjhän se toki mutta metsään siitä tulee vain muruja.
Toivottavasti sähköinen haku ja käsittely joskus hamassa tulevaisuudessa antaa valveutuneelle metsänomistajille edes pikkusen paremmin.
Nyt koko systeemi on todella tehoton!
Ja koko ajan pahenee….wanhajätkä 6.11.2016, 16:57Komppaan satasella metsuri motokuskia. Näin se käytäntö on minuakin opettanut. Maailma muuttuu ja me moton mukana. Suunnittelen metsänhoitoa aivan eri silmin…koneiden ehdoilla mennään ajatellen tehokkuutta….
wanhajätkä 6.11.2016, 14:23Monethan minua pitää kylähulluna. Ei haittaa ja ei oo keltään pois…päinvastoin. Minun ketju maksoi sen parikymmentä tonnia lisäinvestointia maataloustraktorista koko ketjuun. Viime vuoden maaliskuusta tähän oon hakannu yli viistuhatta mottia. Nuorenmetsän hoitoa samalla reippaasti yli satahehtaaria.
Tällä alueella minun toimitusmäärillä havukuidun hinta on kolmenkympin kintturassa bonuksineen. Nyt toimitukseen lähtevä viimekauden energia karsittuna 28. Pienin latva 3 senttiä. Ja kaikki haavat ja lahot käy puulajista riippumatta. Hakkuutähde 18.
Seuraavat toimitukset on pari euroa halvemmat, ei voi mitään.Vanhan kemeralain mukaan tuki on 450 ekua hehtaari kun puu korjataan. Eli liikevaihto ihan mukava jo.
Puun hintahan tuskin nousee ja kamerat vähenee ja varmaan kohtaloppuukin. On vain sopeuduttava , järkeistää ja tehostaa omaa toimintaa. Kyllä metsätalouden on oltava kannattavaa ilman tukiakin edelleen laskevin hinnoinkin.
Runkosopimukset takaavat puun menekin tasaisesti. Voin toki ihan vapaasti myydä muillekkin. Tänä vuonnakin neljälle eri yhtiölle. Tukit menee sahoille, energia sitä tarvitseville ja havukuitu sitä haluaville. Näin saan parhaan hinnan…..luulisin
wanhajätkä 6.11.2016, 08:03No pointtina oman ketjun laittoon oli etten saanu millään myytyä näitä ojitettuja suometsiä pystyyn. Ymmärrän sen nyt hyvin. Saanti per ha
on liian pieni. Ei siinä koneyrittäjän pärjää. Olen kuitenkin sijoittanut -70 luvulta saakka näihin metsiin. Ojituskin jo kahteen kertaan.Metsät huutaa hoitoa. Eihän tästä savotasta paljon kostu nyt. Kuitenkin nuista viidakoista on tullut harvennuksen jälkeen kaunista nuorta metsää jonka kasvu on parempi kuin monilla kangasmailla. Jo nyt mutta nyt tuhka/boorilannoituksella saan puutokset kuriin ni kasvu hipoo etelän tuottoja.
Tili tehdään sitte viidentoista vuoden päästä kun seuraavassa harvennuksessa myydään jo tukkia.Motoketjujakin on monenlaisia. Eihän tähän mitään kallista kalustoa voi ajatellakaan. Tekokone on -94 vuoden timberi 1270A, ajettu 16 tuhatta tuntia, hakkupää 6 tuhatta tuntia. Vanha metsäkoulun kone. Timmissä kunnossa. Maksoin siitä 20 tonnia verottomana.
Ajokone on -82 vuoden Lokomo 919, ollut viimeksi oikeissa töissä viimeksi -94, sen jälkeen eräällä maatilalla Pohjanmaalla. Viimeiset kaheksanvuotta hirvitornina…makso 6500 ja entisöinnistä kustannuksia pari tonnia. Kova kone.
Möin patu/keslan kymppitonnilla….
Minusta rahaa on kiinni todella vähän ja saan myytyä vehkeet millon vaan pikkuvoitolla….
Kuluupahan tuossa ainaki aika….wanhajätkä 6.11.2016, 07:05En hae kemeraa ohituksiin enkä teiden tekoon. Tulee halvemmaksi kun ei tarvitse noudattaa Tapion kaavamaisia normistoja.
Eihän metsänhoito ole geometriaa vaan voi käyttää järkeäkin pikkusen. Ei ojan pidäkään olla viivottimella kartalle vedettyjä. Minun täydennysojat on ku juostenkustuja.
Motossa onhyvä navigaattorilla ja pysyn kyllä sillä tarpeeksi keskellä halkaistavaa sarkaa. Pystyn säästämään parhaat metsäpuskat ja kiertää siitä vierestä märemmästä kohtaa ojan.
Kiitosta on tarkastajilta tullu….voi sen noinki tehdä.
Paremmin kai minä tiedän ojitustarpeeni ku otson kesäharjottelija…wanhajätkä 6.11.2016, 06:46Vaikeaa on tällä mini iPadilla saada aikaan ymmärrettävää tekstiä. Arvailee sanoja.
Tarkoitin kunnostus/täydennys ojitusta. Vanha ojitus on 40 metrin jaolla. Siksipä sarkojen halkominen sopii hyvin moton 20 m jaolle.
Liikkumista palstalla olen kovastikki miettinyt. Sarat on tosiaan n. Kilometrin pituisia eli ajomatkat on turhan pitkiä. Siksi tein talvitiet poikki ojituksen. Ojat loivennettiin ja kannot poistettiin. Tuli aivan talvella maasturkelpoisia uria. Nyt sarkojen mitta on nyt reilu 300 m.
Lisäksi metsäteille teetin loivennetut rampit joka saralle. Nyt on helppo liikkua ajo ja tuhkauskoneilla. Samalla tasattiin kuus tuhkalanssia. Tyhjänä ajo väheni merkittävästi.ramppeja tuli kolmisen kymmentä. Kaikkeen tuohon meni kaivurilla 20 tuntia. Saan sen kustannuksen säästettyä jo tässä ensiharvennuksessa.Mitäpä sillä metsätiellä tekee jos siltä ei pääse vaivatta mettään….
wanhajätkä 5.11.2016, 21:47Puolet tekstistä meni bittiavaruuteen, jatkan ku kehtaan
wanhajätkä 5.11.2016, 21:45tuli kahesti