Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset
-
Niihän sitä kokkeilematon luulis, saksan maastureista vain audi on kokeilematta. Saku henkilöautoja on ollu useita, mm. AMG….ei kummosempia mutta ajeleehan niillä ku vaan lompsa kestää….kaikista autoistahan tulee vanhana ooppeleita
wanhajätkä 28.11.2016, 21:37Jees, mikäpä se sinun mielestä on se hyvä auto metsien miehelle. Empä omaani kehunu enkä kehu ku minusta hyvää ei vielä oo keksitty. Kerroinpa mielipiteeni tuohon kymppitonnin hintaan harkittavaksi. Olen kuitenkin joutunut ostamaan pikkusen usseempia maastureita uutena, eri merkkejä ja kyllä sieltä on jyvät erottunu akanoista.
Osta sinä vaan joku defenderi ja kirvaa….niin tietysti provosoin mutta kannattaako aina yrittää olla niin viisas…
wanhajätkä 28.11.2016, 08:36Suparu siksi ku kaverilla on vanha subaru, ihastuin siihen ku kulettiin yhessä tosi lumisia mettäteitä. Täällä niitä riittää ja aina ei jokapaikkaan linko kerkeä. mulla tuo röhmy hiluksi ja masalla kevyt subaru. Uskomaton se on kahlaamaan lumessa ja kestäny pirun hyvin. En sen maantiominaisuuksista niinkään tiijä. Sen neliveto on uskomaton, lumi vaan lentää yli konepellin mutta samojen vaarojen päälle se aina menee ku minäkin. Sama kumpi ajaa edellä.
Amarokkia minulla ei oo ollu. Kaverilla kyllä on ihan hyvät kokemukset. Tosin ei se niin lujille oo joutunukkaan että kestävyydestä en osaa sanoa. Volkkarin nelivedoista ei oo muuta kokemusta ku muutama synkro bussiversiona. Vaimolla on tiguan, pirun kiva tiellä. sitimaasturi, ei mettämiehen auto. Kestäny kyllä….paitti että ovien sähkölukot piruilee tosi ärsyttävästi. Tosi hyvä yleisauto ja hyvä kärryn veturi….nii paitti se euromallin vaunun pistoke on perseestä…
wanhajätkä 27.11.2016, 22:20No opinpahan, molempiin, niin ajo- ku tekokoneeseenki tilasin jo peruutuskamerat. Nehän on nykysin jo kohtuuhintasia. Helpottaa kyllä muutenki mettässä ja viottuneita puita tulee vähemmän ku perse-eelläki ajaessa pysyy uralla
wanhajätkä 27.11.2016, 22:11Kyllähän siinä päivä karhakan kiertää ennenku akkuja tullaan mettään haalaamaan muutakun harrastekäytössä.
Mulle on aina riittänyt ja toiminut ysikasi niinku minua nuoremmillekin ammattimetsureille. Ei ole ongelmia sahan kans jos sahaa käytetään ees sillontällön. Ei me anneta euroa tunnilta palkasta jonku pensan hintaan. Legedaahan se on jos parilla tankilla sais ees jonkinlaisen päiväpalkan sahatessa. Tai sitte teillä on ihan eri taksat. Vaikka ois kuinka ruottalainen korppusaha. On meijän porukalla ruottalaisia ja saksalaisia sahoja käytössä ja kyllä jokainen vie päivittäin sen vitosen tuplakannun aamusin mettään.
Mökkihommissa tuperrellessa puutarhapensa voi olla paikallaan….mutta ammattikäytössä….turhuus.
wanhajätkä 27.11.2016, 20:52Eihän meillä ole muuta mahdollisuutta ku tehostaa puun tuottamista. En usko reaalihintojen nousuun. Hehtaarilta on vaan saatava enemmän tuottoa. Onneksi meillä täällä pohjoisessa on vielä kunnon talvet ja juuri täällä on ojitusalueilla vara moninkertaistaa kasvu….siihen minä ramaan.
Uskon kyllä kaiken puun menekkiin omalla kohdallani…..pitkät sopimukset…
Se vaan hämmästyttää että puhutaan hyvästä puun liikkuvuudesta ja ennätyksistä. Kuitenkin metsälehden julkaisemien hintalistojen mukaan Lapin kohdalla on lakanan valkoista. Liian pienet määrät tilastoitavaksi.
Rekkaralli ainakin käy ja valtion ja yhteismetsien puu liikkuu vilkkaasti. Onko tuo kauppa tilastoinnin ulkopuolella jotenkin mustanpörssin kauppana.
wanhajätkä 27.11.2016, 20:25Jos tekisin klapikoivua sahalla tekisin kolmosta. Aikanaan sahattiin kaikki noinkolmosiksi. Yllättävän tarkka mitta tulee ku kiinnittää suht jäykän letunpätkän hännäksi sahaan. Eli laipan kärki piirasee merkin aina metrin päähän. sitä ku tottuu käyttään ni mitta tulee siinä karsiessa eikä hidasta yhtään. Ja se piirasu terällähän on vaan osa aisausta. Karsiessa piirasin yleensä koko metrin matkan.
Nykysin sen vähän mitä enää pystyn sahaamaan ni tyveltä lyhemmäksi metriin tai kahteen jos niitä joutuu käsin siirteleen.
Se metrin moduli sopii klapihommaan
wanhajätkä 27.11.2016, 20:12Jees ei vissiin oo kokeillu uudempia hiluksia. Tuo jonka murjoin on 3 litrainen tomaattai double cup. Viiden hengen malli. Neljä vuotta se on mulla ollu. Edellinen oli manuaali pienemmällä moottorilla. Jotain ratkaisevaa muuttivat alustan geometriassa koska ajo-ominaisuudet muuttu täysin.
En vertaisi sitä traktoriin muuta ku hinnoittelussa. Ha verolla sikahintainen, sillä saisi jo komian rattorin.
Mulla on entisessä elämässä ja yrityksessä ollut kymmeniä maastureita. Sitä perua nuokin hiluksit ovat. Ei tuommosia nyky budjeteilla kannata harkitakkaan.
Toyotat kesti raskaassa hommassa n.700 000. Mitsut ei siitä puoliakaan…no nissanin patrol ei hajonnu särkemälläkään mutta se oli lähellä rattoria.
Pohjanoteeraus oli Volvo XC 70. Ei tervettä päivää ja huoju tiellä ku pikkupaatti aallokossa.
Nykyisellä budjetilla ostaisin jonku Subarun….kai
Hyvä tuuri ku korjaavat tuon hiluksin…mulla on vieläkin hyvä auto….ehkei paras kuitenkaan
wanhajätkä 26.11.2016, 13:51Ainakin MG täällä punnitsee ja tilittää myös pinonperskat heti. Hakevat ne nyssäkät myöhemmin keräilykuormiin….jos hakevat
Heiluntaa siinä punnituksessa tietenkin vähän on. rämesullihan painaa niin etteihän siitä ollu aikanaan uittopuuksikaan ku upposi heti
wanhajätkä 26.11.2016, 11:20Pinomittahan on historiaa ja joutaapa ollakki. Kuormavaakallahan se hankintapuu mitataan, tukki tehtaalla. kyllä kaikki mittaustavat on ihan hyviä ja hyväksyttäviä.