Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,121 - 1,130 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

Eipä sun visakallo auta ku hiljentyä rukoukseen. Jos mm/c =suurempi ku WC…..tehtävä on mahdoton. Onko uudistusalasi noin suuria ja pahan mallisia. Mulla tuo aitamäärä riittäs kiertää lähes puolet palstoista ulkorajoja myöten

Matemaattinen kaava on ontuva…en pökkelö löytäny näppäimistöstä merkkiä suurempi/pienempi.

wanhajätkä

Vanhalla simcatonnilla vedettiin 60-luvulla joensuu-rovaniemi  väliä eestaas joka kuukausi. Ainahan sitä perille päästiin. Nostalgiaa…no empä tiijä, en kyllä kaipaa niitä aikoja. Nämä viimeset sata autoa jotka meillä on ollut käytössä….aina näkyy ja tuntuu kehittyvän.

wanhajätkä

Niimpäniin jesse, älä viitti taas vängätä omiasi. Mulla on kokemusta nuista aidoista ehkä sinun viittäkymmentä metriä enemmän. Muutaman sata kilometriä oon ollu niitä vetämässä. Muutaman tuhannen kilometriä olen ollut huoltamassa aitavahdin apulaisena rajoilla, niin valtionrajoilla kuin yksin muilla raja-aidoilla. On keveitä siirtoaitoja ja jämeriä panssariverkkoja. Tureikoissa ja tuntureilla. Kyllä minä tämän homman klaaraan. Mulla on siihen taito, kokemus ja hyvä kalusto ja verkkoa sattumalta jemmassa muutama kilometri.

Visakallo, en kai minä nyt kaikkia palstojani läpi oo aitaamassa. Kyllä minä tiedän missä on ongelmapaikat jotka on puulajin takia suojattava. Ne muutaman hehtaarin uudistusläntit on aidattu näpsjakops. niiksi vuosiksi että pahin hirvituhovaara on ohi.

En nyt oo tätä tuputtamassakaan kaikille ainoona oikeena. Kerroimpahan vaan ettei tuo aitaaminen niin mahdotonta ole erityiskohteilla. Sähköaitahan on monissa paikoin ihan toimiva. Siitäkin on kokemusta paljon. Hevos- ja sonniaidoista kalalaitoksen saukkoaitoihin. Toimiihan se kohtuullisesti mutta arvopuukuvioilla en siihen luota.

Käytännön kustannuksia ja ideoita vai yritin valottaa, en vängätä tyhjää.

Ei se aitaus niin hirveetä oo

wanhajätkä

Jos teen visakoivu tai muun arvopuu kuvion niin varmasti aitaan…rauduskoivikon myös…

wanhajätkä

No johan se katiskansilmä verkko venyy joka suuntaan. Höpötystä ees kokeilla semmosta. Nyt puhutaankin riistaverkosta! Muoviverkkokin on hyvin jäykkä kun kiristää. Onhan siinä langat pituus ja pystysuuntaiset.

Nippusiteet päivä polttaa hetkessä. No kokeilemalla oppii jotakin jos on älliä….ja sullahan tunnetusti on. 120 senttinen verkko riittää mainiosti estämään riistan. Eihän sitä kannata maasta asti laittaa,pienriistalle pitääkin jättää kulkureitti alta. Eihän se hirvi väkisin tukkeudu sinne aitaukseen. Vain betoniseinä pysäyttää 700 kilosen hirven. Sehän menee jos se haluaa 2m korkean aidan yli. Koettu on sekin

.Verkkoaitakin vaatii huoltoa. jok tai jokatoinen vuosi aita on kierrettävä roundpin kans. Jos vesakko pääsee pujottelemaan silmien läpi se on purkamaton paikka. Kohta on sellainen seinä että huh

wanhajätkä

Jos jessellä on vaan vesuri takakontissa ni vauhdilla pääsee. Paappa kärry perrään ja siihen mönkijä, klapeja tai vaikka tyhjänä niin pineenkin mäentapaseen se hyytyy kun vauhtia ei voi aina pitää. Toisin on vaikka katumaasturi.

Satakaksseiska on huolella rasvattuna ja peitettynä hallin nurkassa….ja ehyt. oottaa siellä lapsenlapsia museoautoksi.

On se hyvä että järki on kasaantunut ees yhteen päähän…Jesse tietää kaiken parhaiten alalta ku alalta ja varmasti

wanhajätkä

Vasaran Kustulla jäi kuulemma rajattomasti lupia seuraavillekki sukupolville. Kittilässä. Lupien käyttäjät vaan on vähissä. Poliisina oli sillä alueella Metso. Tuli Kustun luo….pakko hänen on nyt tutkia ku ilmottivat. Missä suolla on ne lihat. Kustu että tuollahan ne on navetan ylisillä. Metto että kiikuppa sinne ja nakkele alas. No Kustu nakkeli lihoja ni yks lapa tuli vihasesti takasi ja Metto huusi…toppaile, oo tarkempana…tuli kaks saman puolen lappaa…

No pikku sakkohan siitä tuli

wanhajätkä

Muoviverkossa on keveyden lisäksi etunsa. Paksulankaisena linnut ehkä havaitsevat helpommin tuollaisen seinän kuin teräslankaverkon. Kaveri tutki pari vuotta Arktisessa keskuksessa juuri aitojen vaikutusta linnuille. Onhan se kieltämättä melkoinen ansa. Kaveri yritti erillaisilla nauhoilla ym merkitä verkkoa. Loppuraporttia en oo nähny vai lieneekö projekti vielä vaiheessa

wanhajätkä

Paljon on hirviä tapettu juuriki aidan päihin. Melko helposti sais hirviporukan talkoimaan rullien levittämisessä ja pois keräämisessä jos joku. Lue maanomistaj kustantaa verkon. Kyllä siitä molemmat hyötyisivät ja välit varmasti paranisvat. Jos Anneli vielä tarjoais sopan ni avot! Voishan tuon sopia jo vuokrasopimuksessa. Tuskin hirviporukkaa harmittais jos joku hehtaari on pois metsästysmaasta muutaman vuoden. Varmasti joku hirviporukkakin ostais muutaman kilometrin siirtoverkkoa ”vuokrana” kylän yhteiseksi. Kannattaa ainakin ottaa puheeksi. Tolppiahan siirtoaita ei tartte. Narulla vain puuhun tai raippaan. Jättää juurilleen ja katkasee latvan ja vähän karsii. pysyy varmasti pystyssä se tarvittavan ajan. Aspeille käyttökielto.

wanhajätkä

Uusi hyvä teräsverkko on reilun euro metrille….halvempiakin löytyy.

Esillä 10 vastausta, 1,121 - 1,130 (kaikkiaan 1,268)