Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset
-
Nyt minä en sitten taas ymmärtänyt harrastelijan kommenteista muuta kun että onhan niitä huijareita ja yrittäjätoiminta on välttämätöntä. näinhän se on.
Mitä tarkoitit tukea nostavilla asukkailla? Entä mitä palveluita ei olla valmiita tekemään….mitä se tasa-arvo tuohon aiheeseen liittyy?
Herranjestas….selvennä selkokielelle….
wanhajätkä 17.4.2017, 08:09Kovimpa täällä taas otetaan kantaa Mutu-tunnepohjalla.
Teen monta puukauppaa vuosittain eri toimijoille. Suoraan yhtiöille; kuidut sitä haluavalle, tukit sahureille, enerkia kolmannelle. Myös Mhy hankintapalvelu tarjoaa ja usein voittaa kilpailun. Korjuun teen yleensä itse paitsi puhtaat päätehakkuut pystöön.
Yhdistyksen puunmyyntisuunnitelmien osuus yksityismetsien myydystä puumäärästä on 60% ja valtakirjakauppojen osuus yli 40%. Hankinta- ja korjuupalvelua kahdella koneketjulla tällä hetkellä 35000-38000 mottia.
Palvelun hinnat: Neuvonta toimistolla ja maastossa maksuton jos ei suoriteta varsinaista toimitusta.
Hakkuusuunnitelman/metsänkäyttöilmoituksen teko maksuton. (Teen sen usein itse, mutta mukavahan se on ammattilaisen kanssa käydä tuumailemassa ja hunttailemassa metsässä).
Puukaupan avustaminen 0,45 e
Valtakirjakauppa; Kaupan teko ja valvonta alle 500 m3 60e + 0,60e/m3. . yli 500m3 0,60/m3.
Hankintakaupan korjuupalvelu 1,2oe/m3.
Yhdistyksen jäseniksi liittyi 78% metsänhoitomaksua maksaneista. Lienee valtakunnan keskitasoa.
Onko turhaa palvelua…ei minusta. Tai sitten meistä kaikki palveluita käyttävät ollaan erehdytty….
wanhajätkä 16.4.2017, 07:41Karsitun rangan hinta on täällä Rovaniemen seudulla mielestäni ihan kohallaan. MHY:n sopimus 1000 m3 oli 28e motti, Vapon kans elokuuhun 2018 kestävä sopimus 2000 m3 on 26 euroa. Hakkuutähde 18.
Ainoa mutta ja iso sellainen on että yhtään rekkakuormaa ei ole kahteen vuoteen lähtenyt sopimuksista huolimatta. Lämpölaitokset ei ota vastaan. Tilihän tulee vasta kun puu on laitoksella! No Vapo on tullut mukavasti vastaan ennakkomaksuilla.
Eipä se paljoa mieltä lämmitä kun tili on hamassa tulevaisuudessa.
Havukuitu on 30 kaikkine lisineen ja koivu euroa parempi.
wanhajätkä 24.3.2017, 20:26Mulla oli ja on 20 ha kulotusalue. Hirvien pesä puulajista riippumatta, Muut ympärillä olevat istutusalueet on onnistunu hienosti.
Mutta tälläkin säikeellä eksyttiin aiheesta….siis, empä jatka
wanhajätkä 19.3.2017, 18:56Kyllä oli rentouttava päivä. Aurinko paisto ja olin kolmivuotiaan tyttärenpojan kans metsässä ajamassa pari kuormaa niinkuin miltei aina viikonloppusin. Oli kyllä mahtista. Pikkupoika joka kuitenkin jo puhuu aika sujuvasti. Tuhat kysymystä ja multa viissattaa vastausta. Yksi kysymys oli kuitenkin ylitse muiden….Äijä, voisko tämä metsä olla joskus minun ikioma? Oi että, kyynelhän siinä tuli silmään. Kyllä…nii sitte kummie oon iso….
No siemen on itäny ja varovasti jatketaan
wanhajätkä 19.3.2017, 07:41Kyllä metsänomistajat kantavat varmasti kortensa yhteiseen kekoon. Torppareitahan olemme. Joka sukupolvi lunastaa valtiolta maan uudelleen ja uudelleen. Ei sukupolvenvaihdos ole halpaa. Vai onko joku teistä periny tilan maksamatta siitä. Aina joko luovuttaja tai jatkaja/ostaja maksaa ruhtinaallisesti valtiolle.
Kemera on siinä ihan mitätön kulu yhteiskunnalle.
wanhajätkä 19.3.2017, 07:33Miten niin rentoutuu. Ainahan minä oon rento….liiankin. Harrastuksia minulla ois niin paljon ettei niihin taho keretä. No ressihän siitäkin tulee. Kyllä se mulle parasta rentoutumista on näinä kauniina kevätaamuina mennä moton maisemakonttoriin ja nautiskella oman käden jäljestä.
Iltasella sitte sauna ja jokunen olut….joskus ihan terävämpikin.
Ei täällä oo pipo kireällä eikä nuttura liian piukalla….
wanhajätkä 19.3.2017, 07:14Mistähän nyt tuulee? Kyllä kemeran vaikutus on merkittävä. Olen seitsemänkymmenluvulta saakka hoitanut suometsiä. Silloisen metsänparannuslain ja ja metsänparannuslainojen avulla tehtiin yli sata kilometriä ojitusta ohutturpeisille rämeille. Kannattiko? No entiijä, muttei tässä nyt konkurssiakaan ole tehty. Nyt on sitten ensharvennuksen ja terveyslannoituksen aika. Muutenhan yhteiskunnan tuet niinkuin omatkin investoinnit valuisivat hukkaan. Kemeralla on mulle isokin merkitys. Nyt on toteutusilmoitus 39,5 ha alalta tehtynä. On se 450 per hehtaari iso apu kannattavuuteen.
Uskokaa tai älkää niin siellä huojuu nyt komeat metsät. Enhän niiden tuotosta kerkeä tietenkään nauttimaan. Sempä vuoksi Kemera onkin olemassa. Teollisuuden puun saannin turvaaminen tulevaisuudessa.
wanhajätkä 15.3.2017, 06:55pihkatappi, teithän sillä palstalla sievoisen tilin. Kyllä me Reiskan kans on naurettu omalle tyhmyydelle. Ei hokattu kumpikaan, pikkusen tietenki kajehittaan sinun hoksattimia mutta ei sitä tulosta.
wanhajätkä 15.3.2017, 06:47Onhan sulla pihkatappi vielä palstoja tuossa naapurissa. Soitteleppa ku oot näillä seuduin. Pijetään oma miittinki. Tiedän sinut vaikka eihän me ikinä oo poristu naamatusten.