Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,071 - 1,080 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

Myyn melkein kaiken hankintana paitsi päätehakkuut. Ennakkoa saa hankintakaupasta samalla lailla. Sehän on sopimuskysymys. MHY:n valtakirjakaupoissa minä valitsen ostajan suosituksen ja oman ajatuksen perusteella aina. Yksi kriteeri on tietysti ennakko koska olen yleensä persaukinen. Yhtiöille suoraan myydessa se on ihan päivän selvä asia. Vapolle nostan hattua koska pino voi viipyä todella pitkään. Ennen lopullista mittaa ja tilitystä suurin osa rahoista on tilillä.

wanhajätkä

Kynsiäkö täällä alettiinki mittaamaan laserilla? Paljon enemmän vaikuttaa ostajan määräämät mitat apteerauksessa. Niissä on suuri ero. MHY:n pitkä seuranta ja ohjelmat pystyy aika tarkkaan ennustamaan tukkisaannon per firma.

Ei nyt takerruta nuukuuttaan lillukan varsiin.

wanhajätkä

Voihan toki mutta kun sieltäpäin ei oo kokemuksia enkä viitti viisastella suotta tietäväni jotakin. Juurikin tein tuommosen muuntuman harvennuksen jossa on 12m koivikkoa, aluskasvistona metristä kolmeen kuusta. Panin siihenkin 5-5800 kg tuhkaa. 5800 on yläraja raskasmetallien takia. Kuuset on nyt jo pirteän näkösiä. Annan nyt koivun järeytyä ja otan pois kun alkaa taas varjostamaan. PItäs kyllä olla kuusellekkin ätyä kasvaa ja hieskoivu varmasti röyhähtää muutamassa vuodessa ja motit tuplaantuu.

Täällä on raju booripula. Kuusissa sitä ei juurikaan havaitse mutta männyn ensiharvennuks oli hankalaa. niin paljon on harsiintuneita ja kuivuneita latvoja. Kuusen harsiintumista täällä hämää kahtena peräkkäisenä vuonna laajat suopursuruoste vauriot. Ei löytyny jolukuusta omista mettistä ku kaks viimestä vuosikasvainta on miltei tai kokonaan neulasemittomia. Toivotaan että tuo terveyslannoitus antas vastustuskykyä siihenkin riesaan.

Mulla on nyt tuhkalannoitus menossa. Kemerakelposta on nyt kuutisenkymmentä hehtaaria ja hylättyjä tullenee saman verran kun tukipäätöksiä ei tule. Aloitan liian aikaisin. Perskeles ku viime keväänä kävi samalla lailla koko jutulle. 500 tonnia on nyt kylvetty ja 300 jälellä. Ensiharvensin nuo alat ja nyt on levityskoneen helppo mennä valmiita jälkiä.

Minä tekisin juuri niinkuin sinä mietit tuossa alotuksessa….vielä en tiijä miten mulla onnistuu mutta tuohon uskon

wanhajätkä

Onko tuo palsta pohjoisessa vai etelämpänä?

wanhajätkä

Sama miten mitataan kunhan vaan on mitä mitata. Kyllä se lähellä oikeaa on.

Puun painoeroista sen verran. Hakkasin 60-luvulla lappilaista räkämänniökköä rämeeltä. Uittoon. Eihän ne pirut lähteny uimaan vaan suurin osa painui suoraan pohjaan ku jäät suli. Ois kannattanu myydä vaakamitalla ja normi taulukoilla…tonnin luokkaa oli kuutiopaino ja sen kyllä huomas kasatessa. Saipa siitä useamman vuojen polttopuut kophoijjattua ku tuluva laski.

wanhajätkä

Tokitoki tolopainen. On minullakin hoitosopimus MG:n kanssa. Sehän on toimintani selkäranka. Nääs kun siellä pikkupräntissä lukee että yhtiö sitoutuu ostamaan kaiken tuottamani puun. Sehän takaa että puu huilaa takuuhintaan ympäri vuoden. MG ei ole mustasukkainen jos myyn puuta muuta kautta. AIna neuvotellaan mitä puulajia he nyt haluavat ja mitä ei. Myyn ne eimieluiset lajit niinkuin tukit tällähetkellä muuta kautta. Samoin enerkian. Kuitua menee myös ruotsiin Vapon kautta enerkiapuuvaltaisesta leimikosta. Pyrin useamman vuoden runkosopimuksiin jossa yhtenä on myös MHY.

Jos vielä oppisit ymmärtämään lukemaasi niin huomaisit mitä otsikko tässäketjussa tarkottaa.”Mitä MHY laskuttaa puukaupasta?”

Ei ketjun aloittaja kysellyt tolopaisen mieltymyksiä asian suhteen. Ja meitä ketjun seuraajia ei sinun mieltymykset kiinnosta pätkääkään.

Palvelun hinnasta tässä pitäs kertoa kokemuksia. Sittenpähän voi jokainen ite päättää onko se kallista vai edullista kun vertaa muihin palvelun tuottajiin….itse kuikin tapauskohtaisesti. Tarkistettuaan ensin hinnaston omasta MHY:stä!

wanhajätkä

Kuinkahan moni tusinametsänomistaja sahailee upouudella tai parivuottakaan vanhalla sahalla. Vai me aktiivisimmat. Kyllä mullakin on vielä vararasahana parikymmentä vuotta palvellut jonseretti. Ei takuulla kestä ysivitosta viinapensaa.

Veikkaampa että 75% metsänomistajista raivailee vieläkin vuosia yli 10v raivureilla. Ja miksei sahaisi ku kerran toimii….

Esimerkki on on kaukaa haettu mutta kerrompa kuitenkin. Entisessä elämässä mulla oli yli 150 moottorikelkkaa. Valmistajien minimi suositus oli 95, niin Lynxillä kuin Polariksellakin. No säästäväisenä kokeilin ja olipas kallis kokeilu. Alko kunnon mäntäjumppa. Nakuttivat moottorit. Pikkusen kun rasitti niin alkopa sirinä kuulumaan ja poks, reikä männässä. Helmat tippu myöskin männistä.  Kymmenkunta kelkkaa oli koko ajan koko ajan omalla pajalla ja asentaja korjas yötä päivää. Meni siinä suolahappoa liuotellessa alumiiniä pytyn kylestä.

Sitten tuli etanolibensat. Voi sitä tulppien kulutuksen määrää. Joka pakkasaamu oli puolesta kelkoista toinen pytty pimeänä. Osti niitä 500 erissä eri merkkisiä ja läpöarvojakin haettiin kohdalleen pakokaasumittarin avulla.

Sen kokemuksen jälkeen meille ei ole ostettu ysivitosta mihinkään laitteeseen eikä osteta niin kauan ku 98 on saatavilla.

Ja eihän tuo nykypensa kestä ees muutaman talvikuukauden säilytystä. Pakko panna lisäaineita kelkkoihin kesäksi ja mönkijöihin talveksi.

Sääli

wanhajätkä

Tottahan toki nuin. Pitää vaan muistaa että kasvu e-savossa on 5-10 kertainen. Joten jäsenmaksussakin pitäs olla sama kerroin… eli Rovaniemelläkin kerroin pitäisi olla vitonen eikä puoli ekua hehtaari.

Tolopainen on vaan tyytyväinen omaan ratkaisuunsa eikä surkuttele köyhyyttään ja kadehdi muita.

wanhajätkä

Niin vielä tarkennus. Antamani hinnat on faktoja jäsenille, ei hatusta tempastuja. Eijäsenille palvelut ovat puoltoistakertaiset eli markkinahintaiset.

Tietenkin on mahdollisuus tehdä palvelusopimus metsäyhtiön kanssa jolloin nuo palvelut ”ei maksa mitään”. Sinne yhtiölle vaan menee vanerikoivikossakin todella arvokkaat viilutyvetkin samassa köntässä eikä metsänomistajapolo tiedä mitään. Nostaa muuten kokonaiskuutiohintaa merkittävästi.

Onhan niitä yksityisiäkin metsäpalveluyrityksiä muttei ne kyllä hyvyyttään siellä metsässä kurppaa.

wanhajätkä

En tahallaan unohtanut.  Jokaisessa Mhy:ssä on oma hinnoitteluperusteensa.

Tässä ääripäät: Rovaniemen Mhy, jäsenmaksu 250e eli n. 0,5 e hehtaari. Käytän toimihenkilön jäsenmaksuun sisältyviä palveluita useita päiviä vuodessa.

Mänty-Saimaan pikkupalstan jäsenmaksu on 93,95e/vuosi eli 3,25/ha. Etämetsänomistajana jäsenyys on mulle välttämättömyys. Kaikki hakkuut teetän luonnollisesti Mhy:llä valtakirjakauppana. Olen saanut paremman hinnan sitä kautta kuin suoraan myyntinä. Suurin osa päätehakkuita vuosittain. Hoitotyöt teen itse. Ei nuita koneita kannata haalata lavetilla vuosittain 800km per suunta tuhannen motin takia. Miksi ei kerralla isompi leimikko. No ku tuo reilu parihehtaaria on mukava yhen reissun istutus ja raivaushomma.

Ainakin Rovaniemen Mhyllä on tosi hyvä ohjelma katkonnan seurantaan ja yllätyksiä todella tulee tukkileimikossa pelkästään katkonnan ja laatuvaatimus erojen perusteella. Ja täällä hakkuut todella valvotaan.

Muita Mhyitä en laskenut…jotain tuolta väliltä on hinnoittelu.

Aihehan on otsikossa mitä Mhy laskuttaa….en ota kantaa siihen mikä kannattaa. Jokainen olkoon uskossaan autuas. Maku asia sano Peni ku munia nuoli…

Esillä 10 vastausta, 1,071 - 1,080 (kaikkiaan 1,268)