Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset
-
Jep
wanhajätkä 30.4.2017, 19:50Peltoviljelijähän se minäkin oon ollu ikäni. On pikkusen eri asia sijoittaa kylvölannoittimella yaran kokkare jyvän alle kun metsän terveyslannoitus jossa tuskin koskaan päästään optimaaliseen tulokseen. Toimitaan minimin ja maksimin rajoissa. Näin vähäisellä tutkimuksilla eei tuommoseen ees kannattane päätään vaivata. Ravinnetasapainoahan siinä haetaan ja se riittäköön se sinnepäin ajatus….
wanhajätkä 30.4.2017, 19:36Taas tyhjät ja tyhmät tynnyrit kolisevat eniten. Onhan se mukava olla etämaan viisas tietäjä ja tutkija. Olen aidannut poroja sisä ja ulkopuolelle aitauksen. Paskapuhetta teillä etelän variksilla riittää. Mukavahan se on sieltä antaa ohjeita ja olla olevinaan viisas.
toki jäkälämaat on ylilaidunnettu mutta metsätaloudelle se ei ole aiheuttanut minkäänlaista haittaa. Ajiikin vois hieman tutustua tilanteeseen eikä nakella tosiaan mutuheittoja….
wanhajätkä 30.4.2017, 19:19Sitolkka,
Äläpäs höpötä, kyllä havuista ja maaperästä samoin kuin tuhkasta tarkat analyysit. Keskiarvoilla siellä silti pelataan jos kyse essä on yli sata hehtaar ia. Meinaakko että kopterikylvöllä päästäs parempaan tarkkuuteen. Kyllä se on kaupallista huitasua minun systeemiin tehdä homma…..no pessimistihän ei pety…
wanhajätkä 30.4.2017, 12:21No tuo minun touhu on semmosta suurinpiirtein touhua. Luukku auki levittimessä koko ajan. Saattopa siellä olla pikku kumpar eit akin ja Toisaalta kitumaa pilikkojakin….no näkkyypähän mitä tuosta seu raa…
wanhajätkä 30.4.2017, 12:07Taimikon lannoitusta en oo kokeillu. Nyt kuitenkin kylvin 660 tonnia tuhkaa ohutturpeisille ojituksille. 5800/ha. Osittain tuhka oli juuri tuosta metsästä kotoisin. Rankana lämpölaitokselle ja tuhkana takaisin. 5900 tuota tuhkaa on eviran valvonnan mukaan yläraja kadmiumin osalta laskettuna kuudelle kymmenelle vuodelle. Mielenkiinnolla nyt odotan tuloksia. Uskon että tutkijoiden lupaukset kasvun lisäyksestä pitäisi kutinsa. Pari sataa tuo makso per hehtaari. Osalle saan kemeraa mutta suurimmalle osalle en. Ei se metsäkeskus pysy minun vauhdissa. Eivät saa päätöksiä aikaan joten olen aloittanut savotan liian aikaisin. Arvaa harmittaako….
wanhajätkä 25.4.2017, 07:58Minun sielunmetsäni….niitä on monta ja kaikki erilaisia
Ostin -90 alussa n. 50 ha wanhan ”niittypalstan” kairasta. Iso joki virtaa läpi,koskia kosken perään toista kilometriä. Ikimetsä kumpareita koskien rannalla jossa kantoja ei näy. Tein sinne kalakämpän. Jos metsossa ois varoja suojelisin sen. No suojelen sen muutenkin…
Toinen onkin sitten Ristiinassa. Koko pitäjä oli kaskettu niin ettei 1900 luvun alussa pitäjästä löytynyt tukkipuita pappilan korjaukseen vaan puut ostettiin Suomenniemeltä. Nyt siellä minunkin hoidetussa palstassa huojuu sekaketsänä kuusi-mänty-koivu. yli 500 mottia hehtaari. Naapurissa ”lehtorin palsta”, samasta kantatilasta luhkottu. Hän oli Suomen ensimmäinen teologian nais tohtori. Palsta on oikein risupartojen aarnimetsä. Toki siellä puuta on ehkä yhtä paljonkin kaikkine lahoineen….vaikeakulkuinen. Onhan siellä ötököille töitä. Tuommonen satavuotias rääseikkökö on se risuparran aarnimetsä ja sielun maisema. Ei minun.
Mulla on useita isojakin metsälöitä joissa luppo ja naava kasvaa mutta puu ei enää juurikaan…ikää…ehkä 300-500 vuotta. Ihailen niitä ja säilytän, en suojele, kyllä se luonto saa sen tehdä.
Sielunmaisemani on kuitenkin järkevästi hoidetussa metsässä metsän ikään katsomatta.
wanhajätkä 24.4.2017, 19:49Ollan ny vain hyssytellen mekin. Toki meilläkin on yks volkkari. Nyt vaan merkki toisensa jälkeen on kärähtänyt ja kärähtäneekin vielä samasta huijauksesta. Johan muut valmistajat ois heti nostaneet hirveen kalapaliikin volkkaria vastaan jos ois puhtaat jauhot pussissa. Sen sijaan ovat olleet kusisukassa.
Niin se minun metsämiehen paras auto…..ehtihän se olla kuukauden suorapeltisenä. Nyt renki perruutti rankakuorman keulasta sisään. meni syylärit, lauhduttimet, konepelti, valot….vähän lokasuojat. eli keulan tuho.
No elämäähän se vain on. Nyt on vaan kasaantunut. Jos auto liikku kahta tuuria 16/6 viikossa ni joskus käy kipiää…
wanhajätkä 19.4.2017, 23:10Tamperelainen, eihän ne toki toisiaan pois sulje. MG sopimus ei sido sinua mihinkään ettetkö voisi tehdä yhteistyötä muidenkin kans. Minä oon kokenu niin että MG on se pönkkä että puu aina huilaa. Marjoja voi ja saa poimia muualtakin. Sopimuksen mukaan MG sitoutuu ostamaan kaiken tuottamasi puun. Ymmärrän hyvin ettei hekään voi ostaa pystykauppana semmosia rääseiköitä jossa saanto liian pieni per hehtaari. Siksi mulla onkin oma ketju jolla rappaan hankintana nuilta ensharvennuksia muuntumilta. Tuhka perään ja kymmenen vuoden päästä en tarvitse omaa ketjua ku harvennushakkuu varmasti kelpaa pystyynkin. Sitten minäkin saan tilin. Nyt tämä homma on plusmiinus nolla ja välillä PA oletettujen maksatusten viivästyttyä.
Joku vuosihan tässä vielä menee kintturoidessa.
wanhajätkä 19.4.2017, 22:52Pikkutukki, Vaikka ois kuinka ison talon poika niin jos on pa ni se on välillä juuriki niin. Parituhatta mottia enerkiarankaa on tehtynä tien varressa….ei vaan liiku, ei yhtään kuormaa tänä talven aikana sopimuksista huolimatta. Jos enerkialaitokset ei ota vastaan ni sitte ei… Kemeraa, kiitos metsäkeskuksen etanatoiminnan on tosiaan ihan merkittävästi valmiina mutta eivät saa käsiteltyä ja kanissa on rahaa joka pitäs olla kierrossa ihan lain mukaan. Menopuolella koneketju kuitenkin pyörii koko ajan eikä kuluitta…tuhkaa oon ostanu tuhat tonnia….aukiaahan siinä perse!
Tää maailma on karu