Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset
-
Onhan ne asenteet muuttuneet nykyisin molemmin puolin. Nuoret ammatikseen poroja hoitavat kyllä ymmärtävät ja pyrkivät estämään haitat. Onneksi se aika on ohi jolloin oli tosi että jos köytti kymmenen poromiestä nippuun ja pyöritti ni aina oli kieroin päällimmäiseä.
wanhajätkä 2.5.2017, 22:24Kuuskuution kans oon monessa samaa mieltä. Tämä vastakkain asettelu pitäs lopettaa ees täällä ”ammattipiireissä”. Mehän yritetään kasvattaa metsiä. Porolla ei ole minkäänlaista vaikutusta metsän tuottoon. Olen kokeillut aihetta aitaamalla poroja sisään ja ulos parimetrisillä aitauksilla. Paljon enemmän olen huolissani turhista aidoista jotka nykyisin on turhanpanttina. Se on todella iso määrä kanalintuja jotka niihin lentelee. Hirviporukan kanssa, johon itsekkin kuulun, on sovittu että ensikesänä talkoillaan ne aidat pois! Te siellä rintamailla mietitte asioita ihan eri tavalla kun me täällä pienissä kylissä.
Pienistä ristiriidoista on opittu sopimaan. Se että jäkälä on lopussa ja poroja siihen nähden on liikaa on suurempi ongelma näköjään poronhoitoalueen ulkopuolella kuin sisällä.
No nyt sitten teidän itku alkaa tuetuista elinkeinoista… porotalous etunenässä. Paljoko muuta tuuetaan….telakat, kaikki teollisuus…
Se ku on vaan niin ettei tämä meidän yhteiskunta pyöri ilman yrittämistä ja yrityksiä! Suuri osa tästä yhteiskuntammme tuesta juurikin menee lopuksi”kuluttajan” avuksi kohtuullisina elintarvikkeiden hintoina yms.
Onhan se hupaa huudella ja arvostella kulloinkin voimassa olevia päättäjiä ja hallituksia.
Jäkälät vähissä….luonto kuluu…liikaa tai liian vähän…perskeles ku en ymmärrä vaan teitä. Ongelmat jotka nousee ja nostetaan kärjistetysti esille saa suunnattomat mittasuhteet?!
Tottakai ongelmien nostaminen esille on oikein….tahtoo vaan saada väärät mittasuhteet ja melkein hihhuli kansanliikkeitä aikaseksi.
Ja piste…jatkan mielelläni tätä parran päristelyä…ihan vaan keskustelun merkeissä. Olen aika kiivas ja pyydän jo valmiiksi anteeksi jos loukkasin jotakin…
wanhajätkä 2.5.2017, 20:27Ken elää ni oppii ja muuttaakin kantaansa. Näillä pienillä asutustiloilla jollainen minullakin oli, peltohehtaareista pirunmoinen puute. Niitettiin lyhyeen sänkeen ja poronpaskaa meinas tulla rehun sekaan. Nyt on eri meininki ku isotkoneet käy muutamassa päivässä minunkin pellot.
Olin oikeenkin kärty peltoviljelijä ja juoksutin kyllä poromiehiä koirineen ajamassa poroja pellolta. Mieli kuitenkin on muuttunut. Poron paska ei nykykoneilla ei paska nouse rehun sekaan ja on ihan vitunväli se muutaman kisuran syömä rehumäärä saan lehmän navetoissa. Enää ei viljelijät ees hyväksy peltojen aitaamista.
Toki porojen tottuminen asutusten terasseille ja puutarhoihin on riesa. Ne porot on ammuttava ja ammutaankin vaadittaessa.
Tässä on käymässä niinkuin vappumarsseille. Kannat oli todella vastakkaiset vielä -70 luvulla jyrkät eri poliittisten rymien välillä.
Meitä täällä ainakin lapin kylissä on niin harvassa asujia että vedämme yhtäköyttä elinkeinosta riippumatta. Tämähän alkaa olla selviytimistä…
wanhajätkä 1.5.2017, 14:05Kyllähän tuo kopteri on harkinnassa. Olen intohimoinen ilmailun harrastaja. Perskeles ku veivät medikaalin syväntauvin takia. Maadottivat. Nyt ei oo lentävää vesikonetta mutta kaks on tekkeillä. Itse en saa siis enää lentää mutta ainahan se päällikkö koneeseen löytyy. Tuolla kopterilla ois kyllä kiva värkätä. Hyötyäkö…no ei juurikaan. Mutta eihän se oo ees kunnon harrastus johon ei kaikki rahat mee….
wanhajätkä 1.5.2017, 13:18Heh, tarkoituskin oli provosoida. Ja moni provosoitu. Painittasko aivan vaan oman palkisen ongelmissa. Toisaalta onhan täällä ylivoimainen tietämys kaikkiin asioihin. P arasta autoa ei tosin oo löytyny. Ei sahaakaan, onko se tilhi vai hurri. Kohtuullisen yksimielisiä ollaan että piiperöt on paskoja, metsästäjät vielä paskempia. Poromies se kaikista paskoin!
no hirvikärpäsistä ei kkukkaan tykkää….eli yksimielisyyskin sentään asiantuntijoilta löytyy….
wanhajätkä 1.5.2017, 08:19Kallelle on sattunu liijan pieni mitta. Hommaa isompi. Riesahan se poro on jos se emännän jorriineille tunkee. Metsässä siitä ei ole mitään haittaa. Kateushan se siellä vaan kurkistelee. Jos ei poroja olisi olisiko sillon turistejakaan näissä määrin? Miten eläs kittilä kolari ja inarikin ilman turismia. Taitas olla ppalvelut harvassa. Onhan siellä kaivoksia jotka jättää ikuisen arven luontoon. Tokkopa teillä jotka suurinta mölinää pidätte porotaloudesta on paljon muuta annettavaa yhteiskunnalle.
Ei tämä ole mikään pyhä asia josta ei voi keskustella….pitää vaan muistaa kokonaisuus ja realiteetit. Etelän varisten on täällä turha raakkua jäkälän perään.
wanhajätkä 30.4.2017, 22:26Tunnen kyllä nuo AJ:n mainitsemat elinkeinot varsin hyvin. Nykyisin olen metsätalousyrittäjä. Ennen toin vuosittain n. 50 000 turistia lappiin. Porotaloudesta tiedän paljonkin. Olihan mulla ajoporojakin viitisen kymmentä. kaikki me toimittiin rintarinnan ilman suurempia ongelmia.
Monimuotoisuus…mitähän se on. Laidunten kuluminen on tosiasia jota en kiistä mutta muuttaneeko se meidän ekosysteemiä mitenkään radikaalisti ja pysyvästi. Kylläpä se on enemmän kehäkolmosen kukkahattutätien korvien välissä mikä hiertää ja muutamilla on se kravatti pikkusen tiukalla….eiku kaulaliinahan se on…..
On se vaan niin kiva suojella toisten omaisuutta ja estää elinkeinonharjoittaminen…. hyi
wanhajätkä 30.4.2017, 22:13Löysäkkääpä sitä kravattia ees pykälä ettette kokonaan tukehdu. Vapaushan teilläkin on metsästää ja hoitaa hommaa kuntoon, Urpot.
wanhajätkä 30.4.2017, 21:32Kyllä kallen ajatusmaailma on Kallellaan, sanoisin että vinossa. Muuta Jakomäkeen ja ala kunnolla suojelijaksi.
Kyllähän meidän pitäisi hyväksyä kaikki elinkeinot.ja kulttuurin monipuolisuus. Poromiehet on ajettu ahtaalle. Samoin saariston kalastajat. Suojelette ja paapotte ”uhanalaisia”. Kaikki on niin vihreesti ylisuojeltu. Saariston kalastajiakin on muuttanut Lokkaan, Juuripajuu, sinne parjatulle tekoaltaalle. Hylkeiden suojelu vei heidän elinkeinon harjoittamiselta kannattavuuden. Mihinkähän tässä yksisilmäisessä suojelussa oikeen päädytään??? Ostelkaa vain sitä norjan kassilohta marketin tarjouksesta. Luulette syyövänne kalaa vaikka eihän se oo kalalle enää sukuakaan.
Kyllähän meidän pitäis arvostaa monikulttuurisuutta ja perinteisiä elinkeinoja. HÄVETKÄÄ KALLET!
wanhajätkä 30.4.2017, 20:13Taamokaa te vaan hirvienne ja hirvikärpästen kanssa siellä etelässä. Met kyllä pärjäämmä keskenään, porttomat ja porolliset. Pientä kähinää välillä niinku elämässä on. Jos teitä pelottaa porot liikenteessä ni piruako te tänne tuppaatta. Riijelkää vaa hirvienne kanssa