Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

Ei kiirettä, kyllä me posiolaiset lappilaisiksi hyväksytään….siinä se raja mennenee….kyllä se on koillislappia. Tai sitte koillismaata….miten vain.

Kyllähän meidän pitää kaikki konstit käyttää että puu liikahtaa. Kymmenen pistettä siitäkin että sait naapurin ja jätkänki työllistettyä vähäksi aikaa. Mihin se perisynti, kateus, on sulla hävinny. Hienoa.

wanhajätkä

Viila ku viila. Ilman ohjaria ja työntö koko viilan matkalta. ei mitään nytkytystä vaan sopivasti painattaen. Joka työnnön väliin pikkusen pyöräytetään. pidä kuivana ja välillä paineilmalla puhtaaksi. Kai niillä merkeilläkin lie eroja…en oo ajatellut…no viilan pitää purra eikä viheltää…

wanhajätkä

Onnea jesse uudelle perheenjäsenelle.

Paneelikeskustelusta; asensinyhdelle mökille aurinkopaneelin jo vuonna -90. Akuiksi Kemijoki yhtiön hylätyt jumalattoman suuret 6v varavoimala-akut. Kenno työnsi virtaa vielä täysillä muutama vuosi sitten ja akut oli alkuperäiset! Eihän tuommosia lyijyakkuja enää mistään saa. Mökkiä käytettiin pari kolme yötä viikossa kok talven eikä virta koskaan loppunut. Valaistukseen sisällä, ulkona, saunalla ja hyyssikässä. Kenno on muistaakseni nokian tekemä. Mökki meni firmakaupassa.

Mökkikäytössä nykyisellä led-tekniikalla ehoton systeemi. Talossa roikun vielä pitkään rovakairan roikan nokassa.

wanhajätkä

Mulla on kai liijan hyvä auto kun se pitää särkeä aina välillä. Nyt meni rankakuorma etusäleikköön ja särki syylärin ym….en se minä ollu…

wanhajätkä

Onko kukaan tietonen paljonko tommosen kohtuuhintainen kopteri kantaa kuormaa. Istun yt juuri a  jokonneen puikoissa ja siellätäällä on harsiintuneitä latvoja. Boorin puute. Oishan sillä näppärä katella pahimpia paikkoja ja turauttaa pahimpiin paikkoihin booria.  Höpö jakatus varmaan mutta näin jalattomana tuli vaan mieleen. Huomenna meen keinopolvilleikkaukseen  ja ehkä se reppuruiskukin vvielä joskus kulkee…

wanhajätkä

Ei saa halvemmin verotetulla polttoaineella. Verotetulla tottakai. On aivan sama antaako ostaja sulle satasen vasta kun on kuorma purettuna. näin se on maa-aineksien kanssa.

wanhajätkä

Nyt tollo eraehtyy. Kuormaa kantavalla traktorilla ei saa kuljettaa mitään tiellä. Mulla on -82 mallin llokomo 919 rekisteröitynä traktoriksi.  Jos ja kun oosaan lukea,  rekisteriotteessa on lisäsäyys. Kkuormaa kantavalla trktorilla ei saa kuljettaa mitään yleisellä tiellä. Eli vaan tyhjänä ajellaan. Onneksi  teillä joilla liikun on metsäautotien status ja osakaskunta. Tai sitten ihan omia metsäteitä….siellä lonnollisesti ajelen lyhyitä matkoja.

Dumpperithan ois mainioita maa-ainesten lähikuljetuksessa muttakuormaakantavina traktoreina ei vaan onnistu. Jos on n. Rekkakuorma ja siirtomatkaa puille on vaikka viis kilsaa tilaan kyllä rekan. Maksaa satasen pari kun heittää muun ajon ohessa. Tratorilla tuo ois pitkän päivän savotta….ei siis kannata.

vaikka veisinsorakuorman pojan talotyömaalle on maksettava päiväksi vvero jos löpöllä ajaa

wanhajätkä

Taas tolopainen höpöttää… ja että sata tonnia…ompa sulla järeä rattori

wanhajätkä

Mulla olijoskus kauan sitte oikeen kevyt anorakkimallinen .erittäin ohut metsuripusakka. Mui  staakseni h ankkija möi. Kangas oli ihan silkin kaltaista,hyvä verkko hartioissa ja selässä. Lopuksi se oli paikattu ku .röllip eikon raasut. Viimesenäsiitä oli jäljellä vain punaset hartijat ja hihat. Käytin sitä hirvijahdissa koiran kans, ei kahissu eikä viheltäny…

onko muilla nestoreilla tommosesta kokemuksia?

jos löytäisin semmosen ni ostaisin viis!

sateella siihen vaan viitta päälle. Mitään kalvokankaita en huoli puseroksi. Housuissa jokseenkin ok. Kalvokangaspuseroissa jo pikkupakkas kelillä on jääpalikoita nivelten kohalla…

wanhajätkä

Välillähän tuo kemera tuntuu kiroukselta. Jäykkyytensä vuoksi. Tänään se kuitenkin tuntuu taivaan siunaukselta. Lokakuussa 2015 tehty hakemus nuorenmetsän hoitoon hukkui pyrokratian syövereihin. Kuulemma joku oli mennyt pieleen tallennusvaiheessa. Jatkoin kuitenkin hommia koko ajan. Tein toteutushakemuksen vuodenvaihteessa kolme kertaa suuremmasta alasta mitä hakemus oli. Sen aikaisen lain mukaan hanke sai ”turvota” ilman ylärajaa.

Kyselin viikko sitten metsäkeskukselta hankkeitteni perään. Eilen tulikin sitten viesti sähköpostiin tarkastajalta. Jotenkin näin; ”Olen käsitellyt toteutusilmoitustanne ja hanke hyväksytään laajennettuna hakemuksenne mukaisesti. Päätäs ja rahat tilillänne ovat muutamassa päivässä”.

Voi sitä eilistä onnenpäivää… Pakko kai sitä on ymmärtää nuita virkamiehiä. Suittia pidetään niin tiukalla että homma on kankeeta. Tarkastuksissa ja keskusteluissa rahoituspäällikön kanssa ollaan oltu harvinaisenkin yksimielisiä mutta pykäläviidakossa hekin näyttää olevan voimattomia. Maalaisjärjellä siinä ei oo mitään tekemistä. Yhdessä on todettu että palo on oikeen sammutettu mutta kuinkahan monta virkamiestuntia nuo minun hankkeet ovat vaatineet…

Nuita hankkeita on mulla siellä eri vaiheissa vaikka kuinka monta ja näpyttelen kuukausittain uusia. Onhan tuolla kemeralla ainakin työllistävä vaikutus yhtälailla mulle ku virkakoneistollekkin.

Kiitos nyt kuitenkin Lapin Metsäkeskukselle jouhevasta käsittelystä

Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 1,268)