Käyttäjän wanhajätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,011 - 1,020 (kaikkiaan 1,268)
  • wanhajätkä

Eri yhteismetsät on ostanu täältä tiloja. Maine on kiirinyt ja mikään yhteismetsä ei ole vaatinut mitään oikeuksia seuralta. Tottakai ne oikeudet teille kuuluu. Välillä jotkut seurueet lyö vähän piikkejä ja ja vuokraavat alueita meidän sisältä jostain syystä meille tupsahtaneilta. Monet on kyllä tulleet kohta takaisin. Tämä kylähän on autioitumassa pahaa vauhtia. On siis pakko antaa vastuu nuorille innokkaille seuraaavissa sukupolvissa. Ne joilla on kuitenkin jonkunlainen side kotikontuihin.

näin meillä

wanhajätkä

Meidän seura on suppea ja pieni. Melkeen kaikki on maanomistajia ja vähintään joku side kylään. Kyllähän tämä nuorennus on vaatinu joustoa, uskallusta ja ymmärrystä. On onnistuttu. Töitä sen eteen on kyllä tehty mutta jatkuvuus on turvattu ja me vanhat jäärät ollaan vaan takapiruina

wanhajätkä

Onhan meitä jalattomia makkaranpaistajiakin….tietysti. Olen kilpa-ampuja ja valmennan nuorisoa. Mulla on viis lämmitettävää jahtikoppia. Itselläni ei ole mitään hinkua olla perän takana. Oon nuorille kihona nuissa passeissa. Nuorin hirvenkaataja on ollut 8v. Oma poika joka on nykyisin ammattisotilas.

Kyllähän tämä jahtihommakin perustuu nuorisotyöhön. Sieltä sitä intoa ja nopeasti osaamistakin tulee meidän makkaranpaistajien opastuksella. Seuran hallituksenkin keski-ikä on alle 30. Me vanhukset ollaan vaan takapiruna ja autetaan.

Tee jesse sinäkin riistapelto ja koppi haavikko aitasi viereen. Kyllä siihen valikoiva metsästäjä on helposti saatavilla jos et itte uskalla. Mikä muuten on sotilasarvosi vaa olekko ihan sivari?

Asennekasvatuksella nuorisolle saadaan ihmeitä aikaan. Aikanaan myös luvista päättävissä elimissä.

wanhajätkä

Meidän kylän seura on yksi alueen vanhimmista. Ainoa kylä jossa on vaan yksi metsästysseura. Rhy:n alue on yksi suurimmista, 81670 hehtaaria.

Kyllä se on ollut ajan saatossa vaikeeta pitää oma seura yhtenäisen. Kyllä siellä niitä valkeita länttejä on ja tulee olemaan. Sehän vaikeuttaa jahtia. Nykyisin vähemmän. Meillähän on kuntalaisilla vapaa metsästysoikeus valtion maille. Miltei kaikki tilat rajoittuu valtion maihin. Eli eri kylien palstat luetaan yhdeksi alueeksi.

Olen tehnyt riistapeltoja naapurikylienkin palstoihin ja paikalliset pyytää. Tärppipaikkoihin. Riistapellolta pystyykin valitsemaan mitä ampuu. Oma etu on kaikkien etu loppupelissä. Kateus se on se vihattavin joka pitäs saada ensimmäisenä nitistettyä.

Saisin kyllä pojan kans yhdessä omankin alueen mutta kylä ois poikki ja seura kolmena. Naapurikylissä valkeita länttejä….niin ei voi toimia

wanhajätkä

Yhteispelijähän  tämän pitäis olla

wanhajätkä

Asuskelen pienessä kylässä ja kuulun hirviporukkaan. Olen aktiivinen pyytömies, siinä vastaus. Eri kylissä olevat palstat olen vuokrannut korvauksetta kylien porukoille. Eipähän tule hirven pesiä.

wanhajätkä

Tämähän alkaa kuullostaa kohta kiihottamiselta kansanryhmää vastaan…eli metsästäjät…. Tympaseehän näitä lukea. Tosihan on että lupia my7önnetään liian vähän. Olen kuitenkin tasapainossa hirvikannan suhteen ja hoitanut oman osani kannan verotuksessa. Yli kolmesataa olen ampunut  jälkeen vuoden -75. Ja arvatkaa mistä….omista metsistäni koiran kanssa tai riistapellolta kyttäämällä. Hirvituhot on ihan minimaaliset minun mailla. Kanta ei pääse nousemaan omalla alueellani….toki enemmänkin voisin ampua jos ois lupia riittäis…

Mitä opimme tästä….eli pyssy olalle ja jahtiporukkaan. Nytkin mulla on viis riistapeltoa houkuttimena keskeisillä paikoilla. Sieltä poksuttelen. Ei oo turvallissa kantturan vasoa minun reviirillä. Enää en pysty kävelemään koiran mukana. Hirvihän ei ole mikään tyhmä eläin. kyllä se kokemus ja perimätieto kulkee ettei ole turvallista vasoa ja oleskella minun mannuilla.

Turhaa kitinää teiltä. Hirvikärpäsongelmakaan ei oo niin paha kun oma palsta pidetään puhtaana. Pahempi ongelma on ötökät ja tuhot huomattavat. Ja miten niin. Väkisin suojeltujen alueiden lahot ja tuulenkaadot joita ei saa hakea pois aikanaan ” arvokkailta luontokohteilta. ON se monimuotoista….***hana.

Kun vielä keksisin miten saisin sääki- ja mäkäräkannan vähennettyä….olen niitä tappanut miljoonia tänäkin kesänä…ei ne vähene.

Alkakaa hoitaan hirvikanta itse omilla palstoillanne älkääkö siellä niiskuttako tuvan nurkassa…

Provosoi….joo…tietysti provosoin…kele

wanhajätkä

Empä muista olenko kirkrjoittanut aikaisemmin. Ainakin on ollut monesti mielessä. Metsäradio. Siitähän on tullut luontoillan jatke. Paljonko ajasta on metsäasiaa metsätalouden kannalta. Ainoa ammattilaisfoorumi radiossakin on poistunut. En tarkota että ikävöisin jätkien ja kämppäemäntien terveisten lähettämistä toisilleen. Eihän se enää olis mahdollistakaan….eihän niitä enää ole.

Uudistainen pitäisi aloittaa vaihtamalla tunnusmusiikki entseksi ”Vielä niitä honkia humisee”. Sehän on tosi. Oishan se asenteenmuokkausta siihen ärsyttävään piiperrysiltaan. Kuuntelen kuitenkin luontoiltaakin mielenkiinnolla mutta en huomaa millon se muuttuu metsäradioksi.

wanhajätkä

Jesse, en ole urakoitsija. Eikä minusta koskaan tule. Olen leikillään sanonu että saatta ampua minut jos minun vanhat koneet on tilusten ulkopuolella. No oon siitä tinkiny naapuriavun turvin. En todellakaan urakoi mutta yritän saada nämä omat mannut tuottamaan.

Se entinen elämä yritysmaailmassa on rikasta historiaa. Nyt oon eläkkeellä ja harrastan metsää ja liian montakin muuta asiaa. Kiireemppää ku ennen.

wanhajätkä

Jesse puhuu asiaa. Kyllähän se pistelee joskus ku lava on lyhyt. Eihän mikään riitä. Kuudenmetrin kärry on katsastamatta ja pitäs hakkee rumpu ja salaojaputkia.

Kevennys; niinku se entinen vosu tuumas että herralla on välijä mulukku….eli kaikki pitäs olla suurta paitti se naisen tavara vois olla pieniki….

Esillä 10 vastausta, 1,011 - 1,020 (kaikkiaan 1,268)