Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Maa- ja metsätalousministeriö on lisäämässä ja nopettamassa susien kaatolupien myöntämistä erityisesti poronhoitoalueella. Muuallakin maassa vahinkoa aiheuttavat sudet tullaan poistamaan nopeammin kuin tähän asti. Järkilinja on voittamassa, sillä susien aiheuttamien vahinkojen korvaukset on valtion säästötavoitteiden mukaisesti saatava alas.
Jos olen oikein ymmärtänyt, Rautamies on vetänyt lähinnä kehonrakennusmömmöjä. Onko näin?
Tuo dieselin tuleva roima hinnannousu tulee rassaamaan eniten kumipyöräkuljetuksia. Dieselpolttoaineesta on jo nyt pulaa maailmalla, ja kun laivatkin joutuvat rikkidirektiivin takia siirtymään dieselin käyttäjiksi, tulee aineen hinta nousemaan rajusti.
Mh-maksu ei poistu vielä 2014 alussa, se on varma.
Jos metsälakiuudistus ensinnäkään toteutuu, mh- poistumiseen voi mennä jopa kuusi vuotta. Ajat ovat muuttuneet niin epävarmoiksi, että varma ei voi olla enää mistään.
Lagunalle vastaisin, että vahingonkorvausvastuu on aina aiheuttajalla, eli tässä tapauksessa metsäkoneurakoitsijalla. Vahingon kokenut osapuoli hakee ns.laajennettua vahingonkorvausvastuuta puutavarayhtiöltä. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että se toteutuisi.
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n mukaan Suomen ulkomaankaupalle koituu direktiivistä satojen miljoonien, jopa miljardin euron vuosittainen lisäkustannus.
On sanottu, mutta mihin tämä käsitys perustuu?
Varmasti yksikään heistä ei kuitenkaan olisi halukas asumaan susien kanssa samalla alueella.
Jospa palattaisiin itse aiheeseen, eli kantojen noston ja hakkuutähteiden keruun vaikutuksiin vesiin. Nyt asiasta on olemassa yksi tutkimuskriteerit täyttävä tutkimustulos. Vastapuolella on suurten kanto- ja hakkuutähdekasojen, ja mustalle mullokselle menneen maapojan aiheuttamiin mielikuviin perustuva ennakkokäsitys. Olenko väärässä?