Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 24,461 - 24,470 (kaikkiaan 24,762)
  • Visakallo

Antinpojalle:
    Kummassakaan kasvatusmuodossa ei voida tarkastella pelkästään yhden hakkuukerran kertymää, koska metsätalous on kummassakin kasvatustavassa tarkoitettu jatkuvaksi, ei päättyväksi.
    Kummankin kasvatustavan hakkuuväli on suunnilleen sama eli n.15 vuotta.

Visakallo

Antinpoika on hyvä ja jatkaa siitä erirakenteisesta metsästä kertomista.
    Ymmärrät varmasti, ettei ole kovin rakentavaa moittia toisia tietämättömyydestä, jos ei itse tuo mitään lisätietoa palstalle.

Visakallo

Aika vahvasti sanottu antinpojalta tuosta jatkuvan kasvatuksen täydestä tietämättömyydestä.
    Estradi on vapaa, annahan antinpoika lisäarvosi tälle palstalle ja kerro jatkuvasta kasvatuksesta!

Visakallo

Se, että joku täällä kertoo omia näkemyksiään, kokemuksiaan ja mielipiteitään, käsitetään monesti niin, että toistenkin olisi tehtävä samoin.
    Näinhän asia ei ole.
    Tiedän hyvin, etteivät omat metsänhoitotapani miellytä, eivätkä sovellu läheskään kaikille jo senkin takia, kun Suomi on suuri maa jossa olosuhteet vaihtelevat hyvinkin paljon.
    Olen valinnut tieni olosuhteiden mukaan, ja olen ollut ratkaisuihini tyytyväinen.
    Metsä on ollut elinkeinoni, ja se on antanut minulle ja perheelleni kohtuullisen elintason.
    Miksi siis valittaisin?
    Toivon vilpittömästi, että muutkin voisivat olla omiin ratkaisuihinsa yhtä tyytyväisiä.

Visakallo

Kiitos Caballista kun kerroit oikean linkin!
    Olin epähuomiossa viitannut väärään tiedotusvälineeseen.
    Kun ei tässä iässä enää muista kahta minuuttia vanhempia asioita..

Visakallo

Koetan nyt osaltani pysyä tiukasti otsikon aiheessa.
    Tukkiosuus on meillä laskettu tilalta ulos myydystä puusta.
    Oma käyttö on koostunut melko vähäisestä rakennuspuun ja tarvepuun otosta.
    Tarvepuu koostuu alle tukkipuun kokoiseta puusta, joten sen voi rinnastaa kuitupuuhun.
    Näin ollen omalla käytöllä ei ole ollut vaikutusta tukkiosuuteen.
    60 vuoden aikana tukkien latvaläpimittavaatimus oli vaihdellut, ollen pienimmillään 14 tai 15 cm, joissain pylväspuissa vähän allekin.
    Varsinaisia 12 cm pikkutukkeja ei ole myyty juuri lainkaan.
    Näin ollen tukkiosuuden laskennassa ei ole vedätetty kumpaankaan suuntaan.
    80 prosentin kiertoaikainen tukkiosuus saattaa tuntua suurelta, mutta sehän on suureksi osaksi matematiikkaa:
    Metsästä otetaan harvennuksissa vain kymmeniä motteja hehtaarilta, mutta päätehakkuussa satoja motteja.
    Silloin kun metsä on koko kiertoajan hoidettu ajallaan, ei päätehakkuun 90 prosentin tukkiosuus ole kovin vaikea saavuttaa.
    Tämä nostaa kiertoaikaisen tukkiprosentin 80:een, vaikka ensiharvennuksessa on tullut pelkkää kuitua, ja toisen harvennuksen tukkiosuus on ollut vain 50 prosenttia, koska harvennuskertymän puumäärä suhteessa päätehakkuun puumäärään on vain murto-osa.
    Eihän nämä asiat kovin monimutkaisia ole, mutta ymmärrän hyvin sen, ettei läheskään kaikilla ole käytettävissään pitkän ajan seurantaa metsänhoitotöistä, toteutuneista puukaupoista, eikä metsiä ole välttämättä hoidettu useamman sukupolven ajan suunnitelmallisesti, kuten tässä tapauksessa on.

Visakallo

Yksi vaihtoehto on, jos kerran vain harvennuksesta on kyse, tehdä kaikki polttopuuksi itselle tai myyksennellä niitä pikkuhiljaa tarvitsijoille sen jälkeen kun aurinko on laskenut…
    Jos joukossa on sahatukkeja, voisi niistä teettää sahatavaraa itselle ja satunnaisille tarvitsijoille…

Visakallo

Asiatieto edellä tässä minunkin mielestäni on keskusteluun osallistuttu.
    Saatan joskus esittää mielipiteeni kärkevästi, mutta pyrin kuitenkin välttämään suoraan henkilöön menevää asiatonta arvostelua.

Visakallo

Kyllä Lähde viimeksi kun hänet tapasin, vakuutti jatkuvan kasvatuksen olevan nimenomaan taloudellisesti kannattavampaa kuin jaksollinen kasvatus, mutta nyt hän on muuttanut mielensä.

Visakallo

Pahkanaama taitaa nyt piruilla minulle.
    Tuskin sentään noin paljoa väärin ymmärsi.

Esillä 10 vastausta, 24,461 - 24,470 (kaikkiaan 24,762)