Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Voisiko Pahkanaama nyt kertoa meille hieman tarkemmin tuosta aloituksen metsäkuviosta.
Minkälainen historia sillä on?Pankeista on kuulunut, että arvostavat metsätilavakuutena eniten sellaisia metsätiloja, joissa on hoidettua taimikkoa ja parhaimmassa arvokasvussa olevaa nuorta metsää. Tämä on tietysti heidän kannaltaan ymmärrettävää.
Vakuuden hehtaarikohtainen arvo jää luonnollisesti aika pieneksi.Kotimaan rakentamisen puuntarve on meillä melko rajallista.
Esimerkiksi vaikka kaikki Suomessa rakennettavat kerrostalot rakennettaisiin puusta, ei se vastaisi kuin yhden keskikokoisen sahan tuotantoa.
Lisäksi puuelementtien ja -moduulien tuonti lisääntyy tänne koko ajan, vaikka ei sitä heti uskoisi.
Virolaiset tehtaat toimittavat puukerrostalo-, ja pientaloelementtejä ainakin Tanskaan ja Norjaan sekä tänne Suomeen.Eniten olen kuullut näiden nyky-volkkareiden automaattivaihteistoja koskevista ongelmista.
Eivät toimi kunnolla merkkihuollossa tehtyjen päivitysten jälkeen.
Siinä alkaa merkkiuskollisuus olla koetuksella kun uusi ja kohtalaisen hinnakas auto ei toimi niin kuin pitäisi.
Yhden kerran voi vielä katsoa läpi sormien, mutta sama vaiva voi jatkua aina vain, eikä vika häviä kuin automerkkiä vaihtamalla.Tämä jatkuvan kasvatuksen trollaus vaikuttaa tilaustyöltä.
Tässä menikin pitkä aika, ettei aihe kiinnostanut ketään, vaikka koetin pari kertaa keskustelua siitä herätelläkin.
Sitten yhtäkkiä palsta täyttyi jk-aloituksista ja uusia nimimerkkejäkin ilmestyi jk-leiriin.Samaa mieltä Ammatti raivoojan kanssa. Jk-laskelmat ja -vertailut ovat lähinnä viihdettä.
En ole vielä nähnyt rehellisesti tehtyä vertailulaskelmaa.Kolmea suomalaista erikoisautojen korivalmistajaa odottavat tavallista tärkeämmät kuukaudet. Poliisihallituksen pakettiautorunkoisten ”Maijojen” tilaussopimukset ovat katkolla, ja syksyyn mennessä selviää, kuka tai ketkä autoja kokoavat ja varustelevat seuraavat kaksi vuotta. Noin 150 autoa kattavien sopimusten arvo on yhteensä noin viisi miljoonaa euroa.
Varusteluun tulevat autot tilataan ensin valtion sähköisessä ajoneuvopalvelussa sen mukaan, halutaanko esimerkiksi etuvetoinen auto, farmari, automaatti- vai käsivaihteinen ja miten tehokkaalla moottorilla. Sen jälkeen palvelu tarjoaa automaattisesti halvinta, ja se myös valitaan.
Yksi täysin varusteltu Maija maksaa 80 000-95 000 euroa ja partiohenkilöauto noin 50 000 euroa verottomana. Erityisryhmien, kuten Karhu-ryhmän, tarvitsemat autot voivat maksaa jopa 120 000 euroa kappale. Ne kilpailutetaan näillä näkymin erikseen.
Kaikki partioautot on tällä sopimuskaudella tehty Volkswagen Transporter T5:n alustalle, samoin tänä vuonna tilattavat, mutta jo ensi vuonna kilpailutukseen voi tulla muitakin merkkejä ja malleja.
KauppalehtiAivan samoja huomioita kuin edellisellä kirjoittajalla.
Onko todella niin, että jotkut täällä uskovat noita kuviotietoja, eivätkä tunne metsiään sen paremmin?Jos 42 vuotta sitten istutetulla alueella ei ole kuin 89 mottia puuta hehtaarilla, on jotain mennyt todella pahasti pieleen, tai sitten hoito on täysin laiminlyöty.
Jos taas puumäärä on hakkuilla harvennettu noin alas, on sekin mennyt pieleen.
Kolmas vaihtoehto on, että kuviotiedot ovat jostain syystä virheelliset.
Voisiko pahkanaama kertoa meille tämän alueen historian.Jatkuva kasvatus on poistettavien puiden valinnan osalta luonnonvastainen.
Tämän takia siitä ei ole tullut yleistä metsänkasvatusmenetelmää.