Käyttäjän vänkäri kirjoittamat vastaukset
-
Jaa, mitenkäs se jalostusarvo sitten. Raakapuullahan ei ole itsessään kuin korkeintaan muutaman kympin mottihinta. Mm. allekirjoittaneen suorittaman pintakäsittelyn jälkeen arvo määritellään parhaimmillaan tuhansissa euroissa/motti. Siitä huolimatta ei vaan näy tilille jäävän mitään laskujen jälkeen ja aina vain halvemmalla pitäisi tehdä kun eekoolta kysytään. Pitäisikö sitten verovapaus ulottaa meihin yötäpäivää pyhänarjen kanssa tekeviinkin?
Kyllähän ne automaatit osasivat temppuilla busseissakin. Opticruise jätti välille ja ZF piti saada vaihtamaan pienemmälle ennen mutkaa. Edellinen ei pitänyt kosteudesta ja jälkimmäinen potkaisi bussin melkein poikittain kaarteessa vaihtaessaan.
Mitä tässä on tuttujen tarinoita kuunnellut, on paras tai ainakin kestävin automaatti tänä päivänä Hondassa. Itselläni ei kuunaan ole automaattia ollut ja tokko vielä hetkeen tuleekaan. Sama koskee turboa, en ole ikinä omistanut missään omassa koneessa ja pärjään ilmankin. Perustekniikka ( ketjukone ilman turboa ja manuaali ) aiheuttavat sen, että huolto on pelkkä öljynvaihto. Muuta ei tarvi. Jakoketjun ikä on vähintään 300 000, yleensä enemmänkin. Moniurahihna näkyi kestäneen sen 250 000, sitten loppui itseltä uskallus vaikka olisi sillä vielä mennyt. Bling bling-tekniikka tietää yleensä vain kalliita harmeja jollekkin omistajalle ja samalla auton käyttöiän lyhenemistä. Mutta tietysti käyttöiän lyheneminenhän taas sopii autonvalmistajille…
Oletkos jees miettinyt paljonko Eu pyrkii suojaamaan omia markkinoitaan erityisesti automarkkinoilla? Italiassa ei saanut aikanaan myydä japanilaisia autoja lainkaan ym. ym. Hyvä mittari on työpaikan parkkipaikka. Jokaisen pakkastalven jälkeen autokanta muuttuu pikkuhiljaa japanilaisemmaksi tai korealaisemmaksi. Ei näillä palkoilla kannata kantaa rahaa merkkiliikkeiden tiskille jos sen joutuu itse maksamaan. Eurooppalaisia näkyy enemmistönä vielä tehtaanjohdon parkkipaikalla, mutta sielläkin näkyi viime pakkasilla (-23 C) parikin farkkumersua, mistä jousitus oli kylmässä romahtanut alas. Pääsinpähän taas kuittailemaan omalla kolmen tonnin Mazdalla…
Varmasti niitä alkupään Vitoja liikkuu mutta käy lukemassa paikat pohjasta. Bussikäytössä näihin ei paljon kajota jos rahat muuhun riittävät. Tietyssä mielessä lisenssivalmistus ei näissä vaikuta, samoista osista ne kumminkin kasataan. Esim. volkkarissa on italialaisia koneita riippumatta siitä tuodaanko ne Suomeen Saksasta vai Meksikosta. Ongelma onkin siinä, missä aletaan säästämään ja mitä halutaan korjata tehtaan piikkiin. Esimerkiksi mersuissa laatu alkoi laskea 1997 jälkeen. Tämä oli ”hallittu laadun alentaminen” kuten asia hienosti asiakkaille ilmaistiin. No, sehän huipentui siihen että vuosituhannen vaihteen mersut ruostuivat puhki pahimmillaan 4-5 vuodessa muitten harmien lisäksi. Ihan itse koettu ja nähty. Japanista ei ole sellaista tavaraa tullut Datsun Cherryn jälkeen.
Eurooppalainen laatu on valitettavasti suurelta osin edesmennyttä asiaa. Huomasitkos jees hesarin uutisen tässä viikolla, missä Usassa eurooppalainen tuote mielletään huonommaksi kuin kiinalainen. Samoin Venäjällä. Itse olen huomannut sen jo aikoja sitten. Nokkamerkistä tai entisestä maineesta ei kannata paljoa maksaa, on sitten kyseessä minkämaalainen tuote tahansa.
Pelloksella ei tällä hetkellä tehdä koivuvaneria, viime vuonna kyllä jonkin aikaa. Twiniä eli koivupintavaneria tehdään, mutta siihen koivuviilu tulee Kalsosta. Joten koivutukki mennee arvatenkin sinne sorvattavaksi.
Korjataan sen verran, että tulee sitä viilua Chudovostakin.
H-vallasta Poriin keskussairaalaan ajetaan valtatietä, sen kestää vielä Vitonkin alusta. Soratiet näyttävät kyllä hyvin pian mistä ripustukset on tehty ja niitä vielä Suomessa riittää. Vitohan on muuten espanjalainen, mikä pitkälti selittää onnettoman lämmityslaitteen ja routaheitoista vaurioita saavan pyöräntuennan. Ruoste on tainnut kuitenkin hoitaa varsinkin alkupään yksilöt pois ammattikäytöstä jo aikaa sitten. Seuraava ruostepommi piilee sitten uudemmissa Transporttereissa, joiden korissa on ollut sekä maali- että ruostumisongelmia.
Kyllä, Viton pikkubussilla on tullut ajettua tilausajoja. Elämäni kylmin auto, lumi ei sulanut matkustajien jalkatiloista -15 pakkasella kun (huom.) erikseen ostettava lisälämmitin ei toiminut. Myös etupään nivelet aina hajalla, siksi ei näy enää ambulanssinakaan.
MB Sprinter robottilaatikolla, useita kertoja hinurilla Kokkolaan laatikon takuukorjaukseen. Silti kuitenkin Mersuista parempi vaikkei silti hyvä.
Transporterissa Dsg-vaihteiston täystuho 110 000 km kohdalla. Ei kestänyt vakionopeuden säädintä, hinta omistajalle tuolloin vain 9800 € tehdaskorjatulla laatikolla. Uusi olisi maksanut 15 000… Tarviiko jees luetella lisää? Ja eikös sinullakin varoitusvalo loista? Taitaa olla firman auto.
Katsastustilastoihin ei ole luottamista kaikissa tapauksissa. Esim. jotkut Vw:n ja Audin mallit saattavat olla näennäisesti vähävikaisia. Todellisuudessa kone- tai laatikkovikaista ei edes voi katsastaa, jolloin vika ei näy kuin omistajan kukkarossa. Sen verran ammatikseenkin ajaneena voin sanoa että varmin tekniikka tulee Japanista. Firman auto voi olla eurooppalainenkin, omilla rahoilla ostetun pitää toimia takuuajan jälkeenkin ja silloin ei tämän maanosan ihmeitä katsella, ellei pysyttele 90-luvun puoltaväliä edeltävissä malleissa.
Sillä kuviolla telanjälkiä oli suht tiheässä, koska kuvio oli vanha sekametsäkuvio. Ajomies ajeli suurinpiirtein lajin kerrallaan, joten kone pyöri kuviolla vähän joka puolella. Itse sitten ruovin verkulla lisää rankoja keräillessä. Siellä missä ei ole kallio pinnassa on luontaista ja istutettua tainta. Luontaista nyt on eniten kuitenkin aina siinä, missä telan piikki on rouhaissut. Alue on myös vanhaa kaskimaata joten voi silläkin vielä olla jotain merkitystä.
Hiestähän tämä luontainen on mutta menee hätävarana jos istutettu jostain kohdasta häviää. Tukkia siitäkin tulee näillä seuduilla, eikä luontainen ole niin paljoa jäljessä etteikö se siihen ehtisi. Sinänsä ei ole kyllä pahitteeksi vaikka tavaraa reilusti onkin, paikka on aikalailla vaaravyöhykkeessä hirvien ja peurojen kannalta.
Mhy:n miehet sanoivat aikanaan, että yksi koivu kylässään riittää kylvämään kaikkien aukot. Jokunen vuosi sitten tuli istutettua turhaan hehtaarin alue koivulle. Nyt koivuntainta on huttunaan ja istutetut erottuvat ainoastaan taimisuojien avulla. Eikä mitään mätästyksiä, telanjäljet riitti. No, on ainakin mistä valita…