Käyttäjän vänkäri kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 397)
  • vänkäri

    Jos koivut ovat pahasti riukuuntuneita on niitä harvenneltava suht varovaisesti. Taikka sitten jättää vain ”vahvat yksilöt” jos niitä vaan löytyy. Muuten voi käydä niin, että ensi talven jälkeen saa käydä sahailemassa lumen taivuttamia pois. Koivu tosin oikenee keväällä ja kesällä mutta rajansa silläkin.

    Koivuja harvenneltaessa kannattaa vilkuilla mahdollisia lahoja poikaoksia. Niistä laho jatkuu runkoon. Haarapuut tietysti on hyvä ottaa nyt pois ennen kuin seuraavalla kerralla, ovat helpompia kaadella ja tahtovat halkeilla isompana. Koivutukin laatu mielessä kun harventaa, niin hyvä tulee Välivähennyksiä ei oikein enää suosita. Savimaalla pinnaltaan ”mustanpuhuva” tai harmahtava koivu on yleensä laho. Kun kerran sellaisen kaataa niin samalla oppii sen havaitsemaankin. Savi ei oikein muutenkaan ole koivun mieleistä maata mutta toisaalta eipä niitä kannata kokonaan kaataa, jos vain laadussa löytyy.

    vänkäri

    Ainakaan PEFC-sertifioinnista ei ole oikein varaa luopua, jos aiotaan pitää asiakkaista kiinni. Viime työkierrossa tuli huvikseen vilkaistua koneelta viilujen sertifioinnit ja ainoastaan Turkkiin menevä beto-levy oli sertifioimattomasta tehty. Eurooppaan menevissä on pakko olla asia kunnossa tai muuten linjoilla on hiljaista.

    Jos näin oman mielipiteen tohtii kirjoittaa, niin ensimmäisenä voisi luopua leimapurilaista paaleissa. Ts. EU:n ulkopuolelle menevän tavaran lämpökäsitellyistä ja leimatuista purilaista. En nyt ainakaan näin äkkiseltään muista Suomessa esiintyvää ötökkää, joka leviäisi maailmalle käsittelemättömän puutavaran mukana. Mutta kun ne säännöt vaatii… No, onhan tuolla pakkuun puolella muitakin ihmeellisyyksiä mitä asiakkaat vaan keksii vaatia.

    vänkäri

    Näillä kulmilla valvonta on ainoastaan LP:n varassa, joten aika vapaasti täällä on saaneet kelkkailijat päästellä. Ja onhan noita ruumiitakin takavuosina tullut. Eipä silti, asiallisiakin kelkkailijoita löytyy mutta valitettavasti vuosi vuodelta yhä vähemmän.

    vänkäri

    Ajokorttiluokkien lisäksi tehorajoitukset käyttöön niinkuin moottoripyörissäkin. Niillä saatiin pyöräonnettomuudet vähenemään. Niin, ja tietysti käsittelykoe korttia hommatessa kuten pyöräpuolellakin. Auttoi kummasti. Onhan valvontakin tosin tien päällä yleisempää. Tosin eiköhän se valvonta tästä pitäen tiukkene urallakin jos vain valvojia jostain löytyy.

    vänkäri

    Juu, näkyy nykyään kulkevan xtractin nimellä. Männylle ja koivulle saattaa jäädä jo hituraiseksi, mutta ohuille lehtikuusen oksille on kuin tehty.

    vänkäri

    Lehtikuusien ensimmäisessä karsinnassa Fiskarssin puutarhasaha on este peli. Väliajat kulkee kasaan laitettuna haalarin rintataskussa. Näillä lumilla lumikenkien kanssa sillä ylettyy sinne kahteen ja puoleen metriin. Seuraava karsinta sitten myöhemmin oksasahan kanssa.

    vänkäri

    Nyt se sitten pyryttää Ristiinassa. Kyllä täällä nyt eteensä vielä näkee ei sen puoleen, mutta olisi se kuitenkin mukavempi tallustella töistä kevätauringon paisteessa kun silmät ja korvat lunta täynnä. Harvinaisen talvinen on tämä maaliskuu ainakin tähän asti ollut. Saavatpahan ainakin paremmin puita kentälle.

    vänkäri

    Joulupukki toi toissa vuonna Savotan lumikengät. Eiköhän ne ole alle satasen hinnoissa. Näillä lumilla on kantaneet hyvin tämmöistäkin ruhoa, joten ihan hyvä hinta/laatu-suhde omasta mielestäni.

    vänkäri

    Ensolle taisi kelvata leppä Heinolaan tässä vielä joku vuosi sitten mutta taitaa olla parempi polttaa itse tai kaupata toisten poltettavaksi. Savusaunan lämmityksessä parasta puuta, joten ei kun hirsiä vestämään ja saunaa kasaamaan puitten kasvaessa.

    vänkäri

    Näin siinä hyvinkin voi käydä. Huhujen mukaan kantojen nostosta oltaisiin joissain firmoissa jo luopumassa.

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 397)