Käyttäjän vänkäri kirjoittamat vastaukset
-
Kuusisahatukkia tuntuu olevan täällä päin nurkat täynnä, joten ei ehkä paineita hinnan nousuun ole. Sahojen tilauskannasta en osaa sanoa. Vanerilla ainakin on tilauksia niin että saa painaa menemään pääsiäisenäkin.
Pistä koivuntaimet kasvamaan. Kyllä sinne sitten alkaa pikkuhiljaa kuusentaimia ilmestymään. Omissa pellonmetsityksissä meni reilu kymmenen vuotta ennenkuin heinät ja vatukot alkoivat huveta koivujen varjossa. Nyt sitten on alkanut kuusta ilmaantua ihan reilustikkin. Mäntykin ehti ennen kuusentaimia, mutta niistä nyt ei noilla maapohjilla kannata oikein mitään yritellä.
Jos kahdeksan tunnin työpäivä ei tunnu pitävän kuntoa tarpeeksi yllä, pitää tehdä 16-tuntinen. Terv. ilta- ja yölöysistä kotiutunut.
Ei ole vielä harvennuksilla 242 XP:n voittanutta tullut vastaan. Vielä kun on vaihdettu katti tavalliseen äänenvaimentajaan, niin oksa kyllä katkeaa eikä meinaa.
MF 365-4 malli 89. Ei kai niitä takatuuppareina Suomeen tuotukkaan. Nelikko, pikavaihde, lukko ja voimanulosotto mekaanista. Uudemmalla kopilla, hammaslukollinen, matala ja ketterä ja ennenkaikkea Perkinsin koneella. Ketjuja ei ole kuunaan ollut ja en ole vielä osannut kaivatakkaan. Ostajia olisi muttei ole myytävänä. Toisen lähdön koneena MF 165 78-mallisena. On ollut isävainaalla ryskähommissa vinssin edessä uudesta asti ja sen on näköinenkin. Kyllä sillä vielä kumminkin työnsä tekee. Viimeisen hätävaran maataistelukoneena David Brown 950 mallia 1961. Kova peli ikäisekseen sekin mutta pojat ajelevat siitä polkupyörällä ohi, huiput ovat 21 km/h. Enemmän jo kuitenkin pyhäpäivien ajeluihin.
Muina vehkeinä juontokoura, lovipankko ja jarruremonttia kaipaava joutsalainen. Näillä vehkeillä ovat hoituneet ensimmäiset ja toiset harvennukset, päätehakkuut ovat sitten metsäkoneitten hommia.
Kiirettähän tuo tuntuu pitävän linjoillakin. Vaikka kotimaassa hommat hiipuu niin ulkomailla onneksi ei. Vaikka eihän noita kotimaan tilauksia muutenkaan ihmeesti ole. Taitaisi olla vajaassa parissa viikossa tehty, jos kaikki kerralla ajettaisiin.
Carlton ei omien käytännön testien mukaan pärjää Oregonille ja Stihlille. Onhan niitä nuukuuksissaan tullut osteltua polttopuurantteelle tai pellonlaitapuille, joissa tuppaa olemaan jos minkälaista piikkilankaa ja paimenlangan eristintä. Joskus ovat katkeilleet ihan normisahauksessakin mitä muilla ei ole tapahtunut.
Euroopassakin tehdään poppelivaneria mutta sen huonona puolena on hauraus. Levyn työstäminen on hankalaa reunan lohkeillessa herkästi.
Pitäisi, kun nyt saa kätensä kuntoon, kaataa mökkitien ojasta ropsikuuset pois ettei ihan tie tukkeennu. Hyvin näkyvät viruneen vaikka ovat keväin, syksyin ja välillä talvellakin veden ja jään seassa. Itse asiassa jopa paremmin kuin ojan takana. Ja onhan niitä kuusentaimia ollut alavilla pellonistutuksilla veden alla välistä talvellakin. Eipä niillekkään siinä ole mitenkään käynyt.
Miksei ne rungot jäällä kulje latva edelläkin. Ei taida luntakaan olla ainakaan etelämpänä kiusaksi asti. Pyöräyttää rannassa toisin päin kun maihin vetää jos siellä alkaa veätyttämään. Vanha kansa viritteli saarisavotoilla aikoinaan pari runkoa traktorin alle, niin että se jäi ainakin hetkeksi kannatukseen jos jää petti. Ehtipähän kuski hypätä toivon mukaan kantavalle jäälle. Tosin talvinuotan vedossa samat hurjat ajelivat harmaalla verkulla 15 senttisellä jäällä. Ketjuja ei saanut kylläkään olla, muuten meni pohjaan.