Käyttäjän Valtra x120 kirjoittamat vastaukset

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Valtra x120

    Tehotuntiin saa hyvässä paikassa aikaan paljonkin. Ensimmäisessä pystymetsässä (80l/r) tein omalla trmotolla 81r/h, sisältäen aloituksen, kahvittelut, rasvaukset ja tankkaukset. Ihan ei nappulat löytynyt vielä selkarangasta, kahvat erilaiset kun tuossa ponssessa. Metsä oli ylitiheänä kasvanut kuusikko/koivikko, joten karsimista ei ollut nimeksikään (nopeuttaa paljon), myös otettavaa oli. Ensiharvennuksella koko työajalle jaettu tuotos jää oikeilla motoillakin yleensä 110-120r/h, kun muutakin askeratta hakkuun lisäksi on. Tehotuntiin voi oikeassa paikassa saadakkin sen 200r/h, edes sen kummemmin riehumatta.

    Valtra x120

    Jätkä pätkät sanoi sen juuri niinkuin se on. Mikään kone ei tee hyvää jälkeä, ilman hyvää kuskia.
    Tuo x120 on tehty oikeastaan 6850:sen valtran alustalle, siihen on vain lisätty runkonivel. Ulottuvuutta on se n.9m, mikä juuri ja juuri riittää, kun hieman nokkaa laittaa sivuun. Toisaalta nosturi saa olla vaikka 20m pitkä, mutta se on silti aina puolimetriä liian lyhyt ;)….
    Uutena tuommonen paketti olisi jonkun 180t-200t€, joten on viellä moton hintaan matkaa, Ja kuitenkin saa uuden koneen, käytetty on aina käytetty.
    Itse hankin koneen käytettynä.
    Kyllä metsäkoneellakin tielläajo hetkellisesti onnistuu, mutta ei se herkkua ole. Nykyisissä koneissa omapaino on jo niin suuri, että ilman teloja ei käytännössä hakkuuhomma luonnistu kuin soraharjuilla.
    Lisäksi siirtonopeus on hidas (n.20-25km/h), ja kuluttaa voimansiirtoa kovasti, kun ei ole siihen suunniteltu, toisin kun traktorin voimansiirto. Valot on myös viriteltävä metsäkoneissa, kun traktorissa ne ovat jo valmiina.
    Mielestäni toimii parhaiten traktorimoto, kun tekee talvet ensiharvennuksia, ja muuna aikana erikoiskohteita. Esimerkiksi tienvarsihommat, tuulenkaatojen keruu yms.
    Jos varsinaista aihetta sivuan, niin pelkästään omiin metsiin pidän hieman kyseenalaisena kumpaakaan vaihtoehtoa. Ainakin nykyään on hankala kumpaakaan realisoida, kun hakkuut saa päätökseen.

    Valtra x120

    Itseltä löytyy vertailupohjaa ”oikeista motoista” monen vuoden ajalta yrittäjänä ja jatkuu edelleen. Traktorimoto tuli käyttöön tänän syksynä. Alusta on Valtran runko-ohjattu, nosturina loglift ja hakkuupäänä keto. Tein koneella tuulenkaatojen korjuuta, jossa mielestäni oli parempi kuin oikea moto. Savotat olivat suhteellisen pieniä, joten nopea siirtyminen ilman lavettia toi etua selvästi. Oli edullisempaa minulle ja teettäjälle, vaikka tehtiin tuntihommana. Ketjuja kone ei tarvinnut, kun ei ole lunta. Myös pystymetsää hakattiin energiaksi. Alle 80l/r metsässä, kone häviää tuotoksessa ponsse beaverille n.10%. Vastaavasti polttoainekulu oli puolet pienempi. Traktorien osat ovat oikeisiin koneisiin verraten halpoja, joten siitäkin etua tulee. Maastokelpoisuus on traktorimotossa kohtalainen, osittain sen tekee isot metsäkoneen renkaat. Myös täysi nestetäyttö pyörissä tekee koneessa sen verran vakaan, että viitsii hyvin tehdä sillä. Pienet ensiharvennukset on tuolle koneelle omiaan, sillä pärjää niissä. Jyrkät rinteet voi unohtaa, kun myös tukkimetsät, mutta niihin on halukkaita muitakin. Täällä p-savossa maastot on melko tasaisia, joten aika vähänä on metsät, joissa tuolla hakkuu ei onnistu.

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)