Käyttäjän TV kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 51)
  • TV

    Onhan niitä onneksi ajoittain myynnissä käytettyjä missä on telasarja valmiina. Se hyvä puoli noissa hupivehkeinäkin toimivissa on, että monet ostaa uusia, varustelevat hyväksi ja parhaillaan jopa seuraavana vuonna pitää päivittää uuteen malliin. Saa tämä köyhempi kansanosa mihin itsekkin kuulun ostaa sitten vähän ajettuja missä varusteet sisältyy hintaan.

    Toki voihan sitä katsoa Agco suomen sivuilta myös paljonko se uusi täysin metsävarusteltu Valtra ja Keslan kärry maksaa. Näyttäisi olevan esim. vanha romu 2018 vuoden N174 5000h ajettuna 169t€ ilman kärryä. 2020 vuoden N134 irtoaisi kärryn kanssa 167t€. Toki noihinkin tarvitsisi varusteita vielä jonkin verran, mutta 300t€ saisi jo varmasti aika kopsakan paketin.

    Jos tämä hintataso kuulosti karkaavan omien tarpeiden ja vaatimusten ulottumattomiin, niin eikö silloin ole järkevää myös pohtia kelpaisiko mönkijä vaikka käytettynä. Nyt esim. tarjolla 2013 mallin 500 can-am telasarjalla 500h ajetruna 8000€ hintaan. 6×6 ei ollut juuri nyt myynnissä teloilla eikä ilman, mutta 5500€ näkyy menneen huutokaupan kautta kaupaksi 650 Can-am 6×6 13tkm ajettu 2018 vuosimalli. Vielähän noita 6×6 ei ole paljon ja telasarjoilla vielä vähemmän, joten myyntiin tippuu harvakseltaan. Mutta kyllä niitä ajoittain tulee eikä se hinta aina mikään älytön ole. Uusi polariksen 6×6 telasarjalla näytti olevan 20t€, joten äkkiä siitä käytettynä puolet sulaa pois.

    TV

    Minusta ne armeijan 6×6 polarikset oli huonoja vehkeitä. Can-amin 6×6 ajettavuudeltaan omaan makuun huomattavasti parempi, mutta näkyy toki myös hinnassa. En tiedä onko se 450 can-am millainen ajaa että onko muutakin ero kuin kone ja lavan malli. Mutta onhan tuollainen 1000 kuutioinen can-amin 6×6 telasarjalla aika hulppea ilmestys. Ja se isompi lava toisi paljon mahdollisuuksia tarvikkeiden kuskaukseen. Saahan ne romut köytettyä 4×4 taakkatelineisiinkin, mutta 6×6 antaisi pelivaraa. Taimien kuskaukseen varainkin ja tahtoo sitä rekvisiittaa olla yleensä omiin tarpeisiin muutenkin. Pitkät telat vielä tasoittaa menoa ja kantaa hangessa aivan eri malliin. Ja jos ei olisi rahasta kiinni tai maastot on sellaiset, ettei ole tarvetta kesällä teloille, niin ne backcountry telat olisi vielä pari potkua perus teloja paremmat. Itse en vaan laittaisi rahoja vain talvikäyttöön sopiviin teloihin, kun kesällä on kova tarve maavaralle ja suopohjaisilla mailla myös kantopinta on iso plussa.

    TV

    Mitä nyt olen tukkikokoisia kaadellut, niin yleensä olen lyhentäntänyt ne jo valmiiksi siihen mittaan mitä jaksan käsin siirrellä. Ei sillä traktorillakaan kehtaa joka pölkkyä erikseen noukkia, vaan minulla on ainakin tapana tehdä jonkin sortin kasa. Pari puuta nurin, tyvet liikautetaan lähemmäs toisiaan ja latvukset vedetään niiden kanssa nippuun. Tuollainen 35cm läpimitalla oleva liikkuu vielä 3m pätkissä käsin mönkijän kyytiin aika kivuttommasti. Jos menee tuota isommaksi, niin ei sovi klapikoneesta läpi ja silloin on sama vaikka olisi 30cm pätkissä jo valmiiksi metsästä tullessa. Jos on niin julma tyvipölli, ettei edes 30cm pätkänä jaksa nostaa, niin lyö kirveellä keskeltä halki. Ellei nouse vieläkään, niin lyö 4 osaan. Ihan viimeistään kun puu on jo polttoklapin mitoissa, niin alkaahan se nousemaan kyytiin. Noita yksittäisiä puita on turha mihinkään kaupata, joten polttoon ne joutaa eikä silloin ole väliä onko ne 30cm pätkissä vai 3m pätkissä. Ja elleivät sovi klapikoneeseen, niin joka tapauksessa pienittävä jotenkin muuten.

    Itse en koe ongelmaksi olla mönkijän päällä pihalla. Ei lähde jos on kurja keli. Mutta lähtökohtaisesti minusta metsätyöhön kuuluu ulkona oleminen. Joka tapauksessa sahaan ulkona vallitsevassa kelissä, joten aivan sama vaikka olen myös siirtymän ulkotilassa.

    TV

    Minä en ajattele mönkijää harrastekoneena, vaan hyötykoneena. Toki sitä voi harrastemielessäkin käyttää ja monelle on myös ihan harrastekone. Mutta nykymaailmassa pidän metsänomistajan työnä ensisijaisesti alle kuitupuukokoluokan operointia. Vähän siinä kinttaalla kannattaako edes ensiharvennuksen kuittua hakata itse. Lähinnä ajattelen, että jos on itsellä polttopuulle tarvetta, niin voihan ne sieltä itse sahata, saa käsipelissä lastattua ja tekee itselle polttopuuksi. Samoin yksittäiset ylispuut ja tuulenkaadot sekä muut vahingoittuneet voi käydä kaatamassa ja nekin saa vielä kohtuudella käsipelissä ajettua mönkijällä. Jos polttoon on menossa, niin puuthan voi ajaa vaikka 30cm pätkissä ja valmiiksi pinittynä. Luulisi kuormauksen onnistuvan käsipelissä polttopuuhalkojen kokopuokassa. Heti kun siirrytään myyntipuun pariin, niin fiksuin ottaa se ponsse. Palstoista riippuu onko mönkijästä saatava hyöty todellinen, vai onko se enemmän apulaite laiskalle. Jos itsensä ja romujen haalaaminen kuviolle nopeutuu merkittävästi, niin silloin mönkijä alkaa maksaa itseään ja sen tarve on todellinen. Joku tuntihinta niille siirtymillekin pitää laskea. Ja jos saa samalla sitä polttorankaa ajettua omiin tarpeisiin, niin säästää sen mitä niiden ajattamisesta pitäisi maksaa jollekin muulle. Mutta olipa kyse laiskuudesta tai todellisesta tarpeesta, niin silloin kone on hyötykone, mikäli sen ansiosta tulee mentyä sinne metsään hoitamaan tiluksia. Jos kynnys on liian suuri kävellä sieltä mihin autolla pääsee, niin silloin ne jää hoitamatta, tai työ on teetettävä ulkopuolisella. Vielä en ole nähnyt niin hyvää koneellista raivuuta, että voisi ajatella korvaavansa miestyön konetyöllä. Eli vaihtoehdot on taimikonhoito itse tehtynä tai ammattilaisella teetettynä. Ja minusta metsä tehdään aikavälillä päätehakkuu – ensiharvennus. Maanmuokkaus ei onnistu mönkijällä, eikä oikeen traktrorillakaan, joten kannattaa käyttää kaivinkonetta. Sen jälkeen istutus, taimikonhoito ja nuoren metsän hoito sinne kuitupuu kokoluokkaan, eli ehkä vielä nippa nappa ajoissa tehty ensiharvennus kannattaa tehdä miestyönä omistajan toimesta. Sen jälkeen riittää kun vain omistaa, odottaa ja myy silloin kun se on hintojen ja metsän kasvun kannalta järkevää ja pysyttelee itse työnjohto puolella. Tämä siis keskiverto metsänomistajalle, jonka pääelinkeino on muualla. Jos joku kunnollisen traktorikaluston omaava maanviljelijä tekee omissa lähimetsissä hankintaa viljelykauden ulkopuolella, niin mikäs siinä, mutta ei sitä varten kannata järeämpää kalustoa asioikseen hommata, ellei hommaa samalla satoja hehtaareita metsää. Ja silloin kannattaa hommata oma ponsse eikä traktoria. Ja melkeen taas sille ponsselle kaveriksi se mönkijä pelkkään miehen ja raivurin tai miehen ja taimien liikutteluun. Kyllä traktorikin hyvä peli on, mutta minä en pitäisi traktoria mönkijän haastajana varsinaisesti. Metsänomistaja pärjää aika mukavasti joko pelkällä tratrorilla tai pelkällä mönkijällä, paras jos on molemmat ja vielä parempi jos on oma moto ja ajokone. Mutta yksikään noista vaihtoehdoista ei ole sellainen joka tekisi jonkin toisen tarpeettomaksi. Mönkijä on ketterin ja vähiten metsää vahingoittava ukon kuljetin, traktorillakin voi kulkea, mutta vaatii isommat ajourat, vahingoittaa metsää enemmän ja hankalampi liikutella eri palstojen välillä pidempiä etäisyyksiä. Traktrori on kätevämpi isompien puiden ja isompien puumäärien ajossa, mutta mönkijälläkin homma onnistuu hartiavoimin siinä missä ennen on onnistunut hevosellakin. Vähän vaatii enemmän lihastyötä, mutta kyllähän se koko metsätyö on monelle puhdasta kuntoilua. Ja joka tapauksessa se traktorilla, etenkin vanhemmalla kalustolla ajelu on aivan harrastetoimintaa kunnon ajokoneeseen verraten ja moottorisahalla kaato on myös aivan puuhastelua motoon verraten. Eli kaikille paikkansa, jokainen valitsee vehkeet oman budjetin, omien tarpeiden ja omien mieltymysten mukaan. Minullakin on käytössä mönkijä sekä traktroi, mutta enemmän mönkijälle tulee itsellä käyttöä. Edelliseltä harvennukselta ajoin puolet pois traktorilla mitä oli isommissa kasoissa ajourien varrella, keräilin mönkijällä pienemmät kasat etempää ajourista ja molemmilla homma sujui jouhevasti metsästä pihaan saakka, kun ajomatkaa oli vajaa 5km suuntaansa. Vajaa rekkakuorma tuli polttopuuta siitä savotasta. Ja kulkeminen pelipaikoille hoitui pääosin mönkijällä harennuksen ajan. Eli minullakin molemmat vehkeet on käytössä ja jos pitäisi toisesta luopua, niin minulla se olisi traktori. Mönkijän saa helpommin palstalta toiselle, sillä on näppärämpi liikkua kuin vanhalla traktorilla, sen saa helpommin vietyä huoltoon jos jotain sattuu mitä ei kehtaa tai jouda itse pajoittamaan ja uudempana vehkeenä pidän sitä luotettavampana. Vasta oli taas traktorista kansipahvin vaihto ajankohtainen, kun nesteet oli öljyn seassa. Mönkijälle ei ole koskaan tarvinnut tehä öljyn vaihtoa isompaa remonttia. Molemmat vastaavia muutaman tonnin romuja. Eri asia, jos olisi joku uudempi vajaa 10 vuotta vanha valtra verrokkina, mutta niitä ei kehtaa tällaiseen puuhasteluun hankkia. Noilla uusilla traktoreilla ajaisi jo siirtymiäkin kohtuu kivuttomasti.

    TV

    Vinssi on kyllä hyvä laite moneen käyttöön. Voi vetää puita lähemmäs ja saa tosiaan vedettyä vaikka kuorma päällä yhdistelmän liikkeelle jos sattuu jäämään pohjasta kiinni. Oli kuinka kevyt peräinen mönkkäri tahansa, niin oma savottansa nostelemalla, jos perässä on täysi rankakuorma.

    Mutta sitä täytyy ihmetellä, että millaisissa metsissä porukka ajaa. Telamönkijän maavara on +40cm, koko laitteen leveys noin 1,5m ja telojen välillä tilaa vajaa metri. Missä metsässä on +40cm kantoja alle metrin välein, ettei niitä voi kiertää tai tällätä telan alle. Kai sitä voisi sahata vähän lähempää maata, ettei tarvitse tuollaisia tumppeja jättää metsää täyteen. Eihän sitä kukaan kehtaa edes kävellä tuollaisessa metsässä.

    Siitä olen samaa mieltä, että kyllä kunnollinen traktori on hyvä peli ja voittaa mönkijän metsässä. Mutta jos minulla on esimerkiksi palstojen välillä 100km, niin aika paljon olen valmis antamaan tasoitusta metsässä, jos pitäisi jollain 10t€ traktorilla kolistaa yhtenään tuota 100km väliä, kun vaihtoehtona on ajella kunnollisella autolla tuo väli mönkijä kärryssä. Saa minun puolesta ponsse hoitaa ne hommat mihin ei mönkijä riitä.

    Ja vasta katsoin, että oli esimerkiksi vajaalla 8000€ myynnissä 550 can-am telasarjalla, puukärry mönkijän perään ja kuljetuskärry koko yhdistelmälle, vinssi ja lumilevy. Ihan ok paketti, noin 10v vanha eikä mitenkään älyttömästi ajettu. Millaisen traktorin sillä hinnalla saa tänä päivänä? Ei ole pakko katsoa niitä uusia pakasta vedettyjä vehkeitä. Tai jos on, niin eikö reiluuden nimissä pitäisi verrata paketista vedettyyn traktroiin. Uusi valtra metsähytillä ja keslan kärry perään. Ei riitä 100t€ edes käsirahaksi. Siihen hintaan jo ponsse touhuaa hyvän tovin metsässä eikä itse tarvitse vaivautua edes paikan päälle.

    TV

    Sattui vanha ketju vastaan ja ei kyllä voi kun nauraa näille kommenteille. Jos lähdetään vaikka liikkeelle budjetista, niin alle 10t€ saa jo siistin käytetyn, kohtuullisen tuoreen telamönkijän ja kärryn. Vetää ihan asiallisen kuorman kerrallaan, teloilla maavara riittää ja menee sellaisista paikoista mihin ei kannat traktorilla edes haaveilla, ei tarvitse yhtä isoja ajouria ja pääsee kohtuudella myös talvella.

    Mitä samalla budjetilla saa traktori markkinoilta? Ikälopun luuskan minkä kanssa saa jännittää jatkuvasti milloin se lahoaa käsiin. Pikku huollot tekee kumpaankin itse vaikka metsässä, mutta entä jos tulee isompi vika? Mönkijä kärryyn ja korjaamolle, traktorin kanssa vähän kalliimpi savotta.

    Nykyään monella metsänomistajalla on palstoja siellä täällä tai ainakin vähän kauempana kotoa. Työikäinen väki asuu pääosin kaupungeissa ja ne perintömetsät on siellä jossain vanhempien kotikylällä. Kyllähän se mönkijä kulkee niin paljon nätimmin palstojen välillä, että ei voida puhua samana päivänä traktorin kanssa.

    Ja nyt kun on lyöty traktori kansaa kynsille ja saatu herneet nokkaan, niin myönnetään, että jos palstat on kohtuullisen lähekkäin ja kohtuullisen matkan päässä kotoa tai mökiltä, niin onhan se traktori parempi laite, jos aletaan tehdä tosissaan hankintaa. Etenkin jos sattuu olemaan niin onnellisessa asemassa, että omistaa kunnollisen työkoneen eikä mitään ikäloppua resua. Mutta jos ollaan rehellisiä ja mietitään isoa osaa nykypäivän metsänomistajista, niin mönkijällä kulkee nätisti mukana taimet, sahat, raivaussahat ja polttoaineet autolta työmaan välittömään läheisyyteen, ei tarvitse kummoisia ajouria ja sillä myös ajaa tien varteen nätisti harvennuksilta kertyvän polttopuurangan. Sitten kun siirrytään isompaan puuhun, niin kannattaa soittaa suosiolla ponsse paikalle. Kyllähän metsänomistajan on viisain käyttää työaika ja rajalliset resurssit pienten runkojen käsittelyyn sekä taimikon hoitoon ja siihen mönkijä on täysin riittävä työkone elämää helpottamaan. Myyntipuu on jo sama teettää kunnon koneilla ja siinä leikissä traktorikin on lelu. Toki jos sattuu olemaan vaikka maanviljelijä ja traktoreita on pihassa, niin mikäs siinä niitä käyttäessä. Kyllä traktori on monipuolinen ja tehokas työkone. Mutta en kyllä näe järkeväksi monellekkaan metsänomistajalle traktorin hankintaa pelkkään metsätyöhön, etenkään jos leipä tulee pöytään muista hommista.

    Toki mönkijälläkin on omat heikkoutensa etenemiskyvyssä sekä ylipäätään hyötykäytössä, mutta niihin voi vaikuttaa koneen valinnalla. Kevyt pieni neliveto on ihan näppärä paikasta toiseen siirtymiseen ja sahakin kulkee mukana. Maavara tahtoo olla aika onneton ja itse en älyttömän isoja renkaita saati teloja tälläisi noiden pienimpien alle. Vetohommissa raskaampi ja tehokkampi kone pärjää pientä paremmin. 6×6 taas menee vielä pykälän tomeampaan suuntaan ja tarjoaa lisää kuljetuskapasiteettia. Mutta minä laittaisin koneet järjestykseen parhaaksi 6×6 teloilla, toisena kohtuullisen tehokas 4×4 teloilla, sitten 6×6 renkailla ja viimeisenä 4×4 renkailla. Takavetoisia en laske siihen kategoriaan mitä harkitsisin hyötykäyttöön. Ja tosiaan kovin isoja renkaita tai teloja en laittaisi noihin pienimpiin. 500 kuutioinen on minusta minimi telojen tai isojen renkaiden kanssa ja sekin on vähän mopo. 650-800 kuutioinen alkaa olla minusta optimi koko metsäkäyttöön isojen renkaiden tai telojen kanssa. 1000 kuutioiset sitten raskaampiin vetohommiin. Pieni kone on kevyt ja ketterä henkilön kuljetin, raskas kova vetojuhta, mutta vastaavasti pieni ja kevyt jää vähän köykäiseksi jos alle laitetaan isoa kumia tai telaa, jotka syövät jo itsessään tehoja ja isoimmat alkaa mennä vähän raskaiksi käsitellä.

    Jos seuraa vaikka poromiehiä tai muita ammatikseen mönkijällä ajavia, niin huomaa että kyllähän niillä menee sellaisista paikoista mihin perus pertti ei mene edes villeimmissä päiväunissaan. Mutta kyllä se monen käsitys mönkijän heikosta etenemisestä metsässä johtuu pääosin ajotaidon puutteesta eikä laitteen kyvyttömyydestä. En minäkään mikään huippu mönkijäkuski ole, mutta olen katsonut vierestä miten nuo vehkeet osaavissa käsissä menee, enkä enää epäile pätkääkään mönkijän etenemiskykyä. Talvi ei ole vahvinta aluetta ilman teloja, mutta telojen kanssa pärjää suuressa osassa maata läpi vuoden aivan surutta ja vielä kattavammin, jos ajaa uria talven mittaan valmiiksi eikä kokeile ensimmäistä kertaa helmikuun puolivälissä syvimpien lumien aikaan täydessä puukuormassa. Telat on minusta se isoin juttu millä mönkijästä tehdään todella varteenotettava laite monelle metsänomistajalle hyötykäyttöä ajatellen. Ilman teloja täytyy minusta olla kelkka sekä mönkijä ja välille jää kausi kun ei pääse kunnolla millään, mutta olisi hyvää aikaa tehdä metsätöitä.

    Eli yhteenvetona. Traktori on mönkijää parempi, jos on niin onnellisessa asemassa, että palstat on kohtuullisen matkan etäisyydellä toisistaan sekä tukikohdasta ja on vieläpä onnistunut hankkimaan itselleen hyvässä kunnossa olevan asiallisen työkoneen riittävällä varustuksella. Siltikään ei pärjätä ponsselle. Mönkijä taas on monelle metsänomistajalle täysin riittävä työkone niihin töihin mitä tänä päivänä perus metsänomistajan kannattaa itse tehdä ja antaa ponssen hoitaa loput. Ja vastauksena 4×4 vai 6×6, vastaan että telat. 6×6 parempi  jos molemmissa on renkaat tai molemmissa telat, mutta telat on minusta tärkeämpi kuin 3. akseli. Hupiajoon siteen renkaat ja melkeen ennemmin 4×4. Jos saisin valita minkä tahansa, niin valinta olisi can-am 650-1000 6×6 teloilla, mutta jos olisin omalla rahalla ostamassa, niin käytetty can-amin 500-800 teloilla tai 700 yamahan grizzly teloilla 4×4 mallina, niin olisi hyvä mahdollisuus löytää kohtuu rahaan hyvä laite.

    TV

    Joo ei ole tapana päristää puolikaasulla raivaussahalla eikä moottorisahalla. Aina täydet kierrokset kun mennään puuhun, mutta väliajalla ei huudateta kierroksia tapissa. Sellainen vaikutelma jäi sahasta, että viisain pumpata kaasua kiihdyttäessä, jos terä pääsee väliajalla pysähtymään. Sen verran rajusti tuntuu olevan voimaa, että rasittaa varmasti kytkintä pidemmän päälle, jos painasee jatkuvasti nollista hanat kaakkoon. Parhaalta tuntuu jos saa pidettyä kierrokset jatkuvasti yli puolivälin ja terän hyvässä liikkeessä. Pumppaamalla täyskaasu sahatessa, löysätään kaasulta sahauksen jälkeen ja taas täysi kaasu seuraavaan sahaukseen. Tuollainen tuntuu itselle luntevalta tyyliltä. Samalla kaavalla käytän moottorisahaa. Esimerkiksi pyyhhäisykarsinnassa täyskaasu kun pyyhkäistään, löysätään kaasulta kun käännetään saha seuraavalle lappeelle ja taas täyskaasulla pyyhkäisyyn. En tiedä mikä on oikea tekniikka, mutta tuo tuntuu luontevalta tyyliltä. 550xpg mark 2 kyllä riittää siinäkin voima noissa enska rangoissa ihan puolikaasulla ja allekkin, mutta minusta sahalla sahataan täydellä teholla tai ei ollenkaan.

    Lyhyt putki voi olla minusta etu tai haitta. Kun säädän sahan siten, että käsien kulma on miellyttävä ja luonteva, niin terä jää aika reilusti irti maasta. Joutuu sahaamaan todella lähelle tai joustamaan polvista melko reippaasti. Jos tekisin työkseni, niin hankkisin pidemmän putken ainakin toiseen sahaan. Nyt teen kuntoilun vuoksi harrastuksena, joten tuo polvista joustaminen ja jalkalihasten käyttö voidaan laskea asiaan kuuluvaksi.

    TV

    Hankala sanoa oliko valint oikea vai väärä, mutta tyytyväinen olen tuohon 555fxt valintaan. En pitänyt raskaana enkä rehellisesti sanottuna huomannut mitään eroa 245rx kanssa painossa parin päivän työskentelykokemuksella. Voimaa on riittävästi tuon isomman terän pyörittämiseen paksuilla puilla ja sakeassa vesakossa. Runkoputki on vähän lyhyt paremmassa maastossa työskennellessä, mutta toisaalta etu hankalammassa maastossa. Tuon kanssa sooii ahtaisiin väleihin eikä terä töki maahan. Asiallisen oloinen laite näin ensi tuntumalta.

    TV

    Aspenia en ole ikinä koittanut. Nesteen seos ei ainakaan haise omaan nokkaan miltään, enkä ole huomannut huskun valmiillakaan mitään. Pakokaasun hajusta huomaa heti kun kaataa mittaribensaa koneeseen että nyt on 2-tahti tulilla. Toki ne kaikki haisee jos valuttaa litkua vaikka auton penkille, mutta pakokaasuna en enää haista noista mitään. Aspenista en osaa sanoa.

    No varmasti olisi paras jos olisi molemmat ja pari kolme pienempää vielä kaverina. Nuokin pitkällä ja lyhyellä putkella molemmat koneet. Mutta toisaalta jos tuo edellinen on kestänyt 25 vuotta tässä käytössä ja edelleen soiva peli, niin luultavasti jo yhdellä pärjää eläkkeelle saakka. Ostan sitten 60v lahjaksi itselle uuden kevyemmän, jos vielä nousee jalka riittävästi raivuu hommiin.

    TV

    Eipä ole terveyspuoleen tullut niin perehdyttyä. Mutta eikös se jo itsensä takia ole, jos ei halua haistella sitä 2-tahdin kiisua kuten mittaribensalla?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 51)