Käyttäjän Turvekangas kirjoittamat vastaukset
-
Jos harjoitat maataloutta yhdellä tilalla, niin se vaikuttanee mm. matkakulujen kirjaamisiin. Itsellä ei ole tästä käytännön kokemusta. Yhdellä tilalla on pelto joka on vuokralla, itse en maataloutta harjoita. Vero-ohjeista käsitin niin, että tällaista pellon vuokrausta ei katsota maatalouden harjoittamiseksi.
Kun metsätalous sekoittuu maatalouteen ja mahdollisesti vielä ansiotyöhön ja jonkinlaiseen yritystoimintaan, niin yksi ja ehkä se varmin on selvittää oma tilanne verottajan kanssa. Samoin käy, jos mukana on erilaisia tilakohtaisia omistussuhteita.
Kun tilannetta tarkastelee eurojen näkökulmasta, millainen lopputulos milläkin tavalla saadaan aikaiseksi, lopputulos voi auttaa valitsemaan omalla kohdalla parhaiten toimivat ratkaisun.
Turvekangas 6.1.2025, 19:37Km-kulujen laskenta todellisten kulujen mukaan täällä on jo selvitetty ja todettu toimivaksi. Ja tätähän Anna pohdiskeli.
A. Jalkanen kommentoi oman auton myyntitilannetta ja kuinka kululaskelmat jatkuvat auton vaihdon jälkeen.
Homma siis pulkassa, menestystä verotukseen ja alkaneelle vuodelle!
Turvekangas 6.1.2025, 18:31Puu Hastelija lainasikin jo Verottajan ohjeita, kalustoon liittymiseen riittää, kun puolet on metsätalouden ajoa. Kaiken ei siis tarvitse niitä olla. Kodin ja metsätilan siirtymäajot eivät ole metsätalouden ajoa.
Turvekangas 6.1.2025, 18:26Miksi oma auto tulisi yrittää saada metsätalouden kalustoon – mitä hyötyä tästä on? Kaikkien, ihan kaikkien ajojen on silloin oltava metsätalouden ajoa, eikä esim. tiloille siirtymisiä kotoa, koska se ei ole metsätalouden ajoa.
Jos kalustoon kuulumattomalla autolla ei ole muita kuin metsätalousajoa, mukaan lukien niitä tiloille siirtymisiä, km- korvaus vuositasolla on yhtä suuri kuin sen vuoden oikeat toteutuneet kulut. KM-kululaskelman kautta tämä on vain varmempi ja selkeämpi – mielestäni.
Toisaalta auto on sellainen verottajan pyhä-lehmä johon liittyy kaikenlaista veroa ristiin ja rastiin, ALV mukaan lukien. Autoa kun kalustoon on nostamassa ja Verottaja pyytää selvityksiä, niin aikamoinen kirjailija saa olla jotta sen voi kalustoon liittää. Mutta edelleen, milloin tällaisesta kalustoon liittämisestä on jotain käytännöllistä tai taloudellista hyötyä?
Turvekangas 6.1.2025, 17:04Nostokoukku, vuokraustoiminnassa ei yksikätisyys menoa hidasta.
Mistäpä sinä hankkisit pelivälineet jälkipolvelle, jos niitä ei satu omassa tallissa olemaan?
Laskettelurinteissä toimii suksivuokraamoja ja kovin ovat työllistettyjä, miksipä sama ei toimisi metsätyövälineiden osalta. Satunnaiseen käyttöön aina uudenkarheat pelivälineet käyttöön. Sama homma kelkkavuokraamojen osalta.
Moni tasamaan tallaaja osallistuu myös hiihto- taikka laskettukurssille, vaikka taitoja tarvitaan lähinnä lomaillessa. Miksipä sama ei toimisi metsäalalla?
Moni tällainen vastaava kokeilu on vielä kokeilematta, koskaan ei ole liian myöhäistä.
Turvekangas 6.1.2025, 15:38Miten saadaan Suomen talous kasvuun?
Metsäpuolen osalta tulee varmistaa, jotta alalle ohjautuu tarpeeksi työvoimaa, tässä yksi toteutusta vaille valmis aihio.
Rippikoululeirien ja muden kesäleirien tapaan järjestetään nuorille suunnattuja kesäleirejä taimenistutusten ja varhaisperkausten tiimoilta. leiriviikko viikon taikka kaksi, jossa sopivankokoisella porukalla ja ohjaajien opastuksella tehdään sopivanpituisia metsätyöpäiviä. Leiriläiset saavat tehdystä työstä palkkaa, kyse on siis samalla kesätöistä. Ohjaajina metsäkoulujen viimeisten vuosikurssien oppilaat. Tällä tavoin osallistujia saadaan kautta koko Suomen, kunhan tämän mahdollisuuden ympärille toteutetaan aktiivinen some-kampanjointi. Leiriviikkoihin sisältyy myös metsätyöaiheiset tutustumiset alan toimijoihin ja työllistäjiin – näitähän meillä riittää!
Tällaisen toimen rinnalle voidaan perustaa metsätyövälineitä vuokraava yritysketju. Vuokraamosta voi vuokrata raivaussahat, suoja-asut, kypärät, kengät ja muut erityisesti metsätöihin sopivat varusteet. Sponsoreiksi pari sahoistaan tunnettua päämerkkiä, kolme suurta puuta ostavaa konsernia ja metsäkonevalmistajaa. Vuokraamo palvelee myös niitä kansalaisia, jotka osallistuvat jonkin tutun/sukulaisen metsätöihin satunnaisesti, ja omia välineitä ei jostain syystä tule hankittua.
Molemmille ylläoleville haetaan nuorten työllistämisen tukea ja muita saatavilla olevia nuorten työllistymiseen ja mielenterveyteen liittyviä tukia.
Aktiivisesti toimien tällaisen konseptin voi saada toimintaan jo tulevalle kesäkaudelle.
******************************************************************
Lisäys. Yksi sponsori voi olla myös Metsämiesten Säätiö, tulisi sinne annetuille euroillekin jotain näkyvää käyttöä.
Turvekangas 6.1.2025, 15:14Päättynyttä verotusta voi vaatia muutettavaksi kolme vuotta verotuksen päättymisen jälkeen. Jos vaikkapa tuleekin laskettua auton km-kulut todellisten kulujen mukaan jälkikäteen, voi päästä varsin mukavaan tuntiansioon.
Esim. Laskelmissa käytetty verottajan antamaa, muun selvityksen puuttuessa, km- korvausta esim. 0,27 eur/km. Metsätalouden ajot ajopäiväkirjan mukaan 10 000 km per vuosi. Matkakulut näin laskien 2700 eur/a. Jos uudet laskelmat osoittavatkin, jotta km- kulu onkin oikeasti ollut 0,5 eur/km, syntyy tästä 2300 eur per vuosi lisää vähennysoikeutta – kolmelle vuodelle lähes 7000 eur. Tästä 30% on 2100 eur puhdasta euroa tilille. Tällaiseen laskemiseen jos käyttää jokusen tunnin, niin saattaapa päästä vallan mukaville tuntiliksoille.
*******************************************************************
Turvekangas 6.1.2025, 14:15Näissä ei ole omavastuu- tai ylärajaleikkureita.
Näin etämetsäläisenä ja työn vuoksikin autoa tarvitsevana tällaisen laskelman tekeminen on kannattavaa.
***************************************************
Eräs vähennysten keräämiseen liittyvä aihe tuli vielä omasta kokemuksista mieleen.
Aikanaan, kun asuntolainen korkojen vähennysoikeus hiljalleen poistui ja korotkin nousivat, hain pankista metsätalouden menoihin kohdistuvan lainan. Kyseisenä vuotena oli reilummin suoria kuluja ja lainalla katoin sinä vuonna kaikki metsän hoitoon liittyvät kulut ml. matkakulut. Tällaisen lainan korot ja järjestelypalkkiot ovat vähennyskelpoisia tulonhankkimiskuluja. Tämä järjestely vapautti palkka-, puunmyynti- ja muita tuloja siten, että asuntolainojen lyhennyksiä pystyi tekemään nopeammin. Tavoite onkin nyt maksaa asuntolainat pois mahdollisimman nopeasti ja jäljellä olevat lainat ovat korkojen osalta vähennyskelpoisia.
No kannattiko tällainen järjestely, kyllä se hiukan kannatti ihan laskimellakin laskien ja on edullinen järjestely.
*********************************************************************
Vuodelle 2025 verotus muuttuu, kun esim. peltovuokrat ja vuokrat tuulivoimaloista tullaan verottamaan pääomatuloina. Tässä korostuu entisestään oman verotuksen tarkastelu kokonaisuutena, ei pelkästään metsätalouden näkökulmasta. Eipä tilannetta heikennä ollenkaan, jos omaa veronäkymää saa hahmoteltua ainakin yhden vuoden eteenpäin, mieluusti pidemmällekin, ja rakentaa omannäköinen metsätaloudelle pohjautuva sijoitusstrategia.
Turvekangas 6.1.2025, 12:59Auton km-kulun laskenta.
v. 2021, auto hankitaan hintaan 60500 eur.. Vuoden ajetut kilometrit 42000km.
Laskennallinen vuosipoisto 25% = 15125 eur, laskennallinen menojäännös 60500-15125=43375eur
Polttoainekulut 3500 eur, auton muut kulut (vakuutus, vero, huolto, katsastus, renkaat, rahoituskulu, varaosat, yms) 4000eur.
Ko. vuoden km-kulu tälle autolle on: (15125+3500+4000)eur/42000km = 0,54 eur/km.
Metsätalouteen liittyvät kilometrit v. 2021 olivat ajopäiväkirjamerkintöjen mukaan 14876 km. Matkakulut metsätalouden verotuksessa ovat tällöin: 14876 km x 0,54 eur/km = 8033,04 eur.
Vastaava laskelma vuodelle 2022 olisi ollut muutoin samanlainen, mutta laskennallinen vuosipoisto osuus on 25%* 43375eur = 10843,75 eur.
***************************************************************
Turvekangas 6.1.2025, 12:31A. Jalkasen ja Annan laskelmat ovat sellaisia auton osalta joita olen käyttänyt. Hyvä huomioida myös mahdolliset rahoituskulut, jos sellaisia liittyy auton hankintaan, huoltoon taikka jotain muuta kautta.
Taloudessa voi olla useampiakin autoja, km kulu lasketaan jokaiselle erikseen ja ajopäiväkirjassa käytetään kyseiseen matkaan käytetyn auton km-kulua.
Autoihin liittyy useastikin sähköinen ajopäiväkirja, jolloin jokainen auton liikahdus tallentuu automaattisesti. Näitä on hyvä ottaa aika-ajoin talteen, jos vaikka tulee kysymyksiä jälkikäteen.
Polttoainekulut lasken ABC-mobiilin tiedoista. Siinä on samalla myös runko ajopäiväkirjalle pitkien matkojen osalta. Jos tankkaan muualla kuin ABCllä, lisään tuollaisen tankkauksen sinne mobiiliin ja laitan tankkauskuitin talteen muistiinpanoihin.