Käyttäjän topintam kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 154)
  • topintam

    Stihlillä mennään, oli jonku aikaa sitten tarjous jossain messuilla 10e kpl tuli otettua kantokassillinen että riittää.

    Carltonia kans tarjouksesta 3kpl/10e siinä se vasta ketju… ei oo mennyt kuin 1 ja sekin taatusti ainut. Toiset odottaa tallin seinällä. Parhaiten pärjää kun antaapi siellä roikkua.

    topintam

    Jätkäpätkän mainitsema traktorin 10l/h on käyttökuluissa hiukkasen yläkanttiin.

    Jehulla ajon reilusti energiapuuta ja kulutukseksi 4,8l/h, valmet traktoripohjainen vehjes painaa kuitenkin 12 000kg , epäilempä että valmet 805 kärri 6000kg liikkuu vielä vähemmällä.

    Samalla jehuksella hakkaan energiapuukourralla 2,5l/h. 20l kanisterilla heiluu pitkälle iltaan.

    Että ei sen vaunun kans ainakaan vararikkoon kuluissa pääse jos sen jotenkin saa kaupasta ulos. Eikä voi tietää sitäkään että arvo tuppaa kaksinkertaistumaan. 2004 ostin 6t eur ja nyt näyttää pyynnit olevan yli 10t eur mikä lie totuus sitten ?

    topintam

    Alkoipa olla yli polveen lunta, ei tullut trattoria ikävä kun jehulla kopasin sahuut kyytille ja kohti kotia. Kun on aikansa pyörävehkeillä jauhattanut osaa arvostaa kunnon telakampetta. Ja näissämain sitä luntakin ruukaa olla vyötäröä myöten.

    topintam

    Jos lunta tippuu päälle käytän normi metsurin takkia ja siihen päälle huomioliivi jossa semmonen liukas kangas päällä ja kumimainen vedenpitävä alapuoli.

    Pysyypi takki kuivana paitsi tietenki hiat, alle vaihtelen ruåttin pooloja ja sakemannien army kurahousut suojaa housujen päällä. Nerokkaat koska lahkeet lyhyehköt mutta eivätpä ahistakkaa kun polvia nostelee.

    topintam

    Tuo kärkipyörän kesto ja voitelu onkin melkoinen henkimaailman juttu.

    Stihlin laippanenhan on huomattavasti pitkäikäisempi kuin oregon ja hännän huippuna husi/jonsered. Luulempa että syynä on isompi koko ja täten paremmin kestää ehkä myös metalli ?

    Parikymmentä laippaa tuusanneena tuntuu että vääntö kärkipyörän särkee,,isomman tai pienemmän.

    Klapikoneessa 18″ 3/8 1,5mm huutaa 6h päivä ”täysillä” vastannee ainakin 3-4 päivän moottorisahatussarointia koska tyhjäkäyntiä yms.
    Laipalla on sahattu 35cm pätkiin 10 rekkakuormaa. 3-4 ketjua mennyt poikki kun 100hv kuiten takana.

    Öljynkulutusta olen vähentänyt sillä en tykkää seisoskella öljypilvessä kokopäivää. Hirvittää jo mutta 1/2 l /h meneepi nyt voisi olettaa että saha syöttää samalle ketju-metrimäärälle sen nelikertaisen määrän. Vaseliinia turautan kärkeen jos muistan 1-3krt/pv. Liian vähän ei voitelua ole sillä kärkipyörä vaan kestää ja ketjuakaan ei tartte kiristellä myötäänsä. Jos oljyä ei mene sen huomaa1-2min kun savu alkaa nousta.

    Leikkaustehoista vielä sen verran että ketjunopeus/laipan paine sitäluokkaa että 2 leikkoa ottaa mitä isoimmilla sahoilla 1. Tältä pohjalta väittäisin että veto-voima ei saa laippaa/kärkipyörää hajalle.

    topintam

    No itse ainakin luotan enää vain pinta-aloihin.

    Suunnitelmahan on kuitenkin vain sen tekijän arvio,,

    Minun suunnitelman laatijalla on ollut ainakin erityisiä vaikeuksia osua oikeaan,,mitä nyt vertaan jälkeenpäin toteutuneisiin,,

    topintam

    Itsellä ainakin usko horjuu metsäkeskuksen metsänhoitoaapiseen. Ainut mikä pitää paikkansa on pinta-alat 🙂

    Jos on laadittu 2000m3 tilavuus ja siitä lähteekin 2600. Lisäksi latvusmassaa 500m3.ja koivuja ittele 300m3 Olihan se kuitenkin sinneppäin 🙂

    topintam

    Itsellänikin piti muistella ja tarkistaakkin edellisen kemera hakemuksen aikataulua. Olin pienen osan nyt NMH harvennettavaa kuviokokonaisuutta tehnyt taimikonhoitona. 10/2005 oli maksupäätös tullut.

    Laitoin sitten toteutuksen 2016-2017 ettei ala tökkimään. Eipä ole vielä mitään kuulunut.

    topintam

    Kehuisimpa melkein harrastelijalle tuota omaa aparaattia eli maataloustraktori, kuormaaja sillassa ja prosessori.

    Traktorin saa muista töistä hakkuuvalmiuteen 10min kun vain kiinnittää möykyn nostolaitteeseen, laittaa nivelakselin ja nostaa ohjausboksin sisälle. 40km/h saa posottaa leimikolle, nostaa kettingit rattaalle ja alkaa karsimaan.

    Koska kaato tehdään moottorisahalla voi puita ihastella joka kantilta ja jäävä puusto on jopa laadukkaampaa kuin oikean moton kopista arvottuna.Liian isot, pienet tai hankalat menee helpoiten moottorisahalla kaatelun ohessa. 20m ajouraväli on helposti toteutettavissa.

    Kun on tarpeeksi jätöksiä voi vaihtaa kärryn ja keräillä potin talteen.

    Hankalaa on minkaanlaista motoa perustella 0-500k-m3 määrillä, ja onhan ne puut ajettavakin. Oman laitoksen kärryneen päivineen(ilman traktoria) sai joskus ostaa alle 10t eur. Systeemeillä hinkattu 3-4000h(ei prosessori) ja arvo tainnut nousta puolella. RAudassEIoo raha hukassa.

    topintam

    Alko tulla kylmä tuolla räntäsateessa,,piti ihan elvyttää webasto trattorin koppiin niin nyt viimestään tarkenee kahvitella.

    Kyllähän se konevoima on tätäpäivää traktoripohjaisissa polttoiainetta menee 3 tehessä ja 5 ajossa. Kun muistaa ettei ihan tosissaan huido niin ainakin itselle menee ihan harrastuksesta.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 154)