Käyttäjän topintam kirjoittamat vastaukset
-
Itsellä talvella vuorettomat nahkatyökinttaat joihin räpöstelin jatkot ja lumilukon yltää siis melkeen kyynärpäähan. Lisäksi vaihtuu joka tankille kinttaan sisään asentajan käsine. Ei oo kahvalämppäreit nykyää,,enpitänyt niistä mootturisahassa.
Syksyllä neulottuja lateksihanskoja kasa repussa ja yksi ruoöttin poolo jonka vaihdan puolessavälissäpäivää. Jos auto lähellä myös takki vaihtuu.
Eitulemieleenkään piinata ittiä yhdelläparilla kokopäivää.
Saattaahan se pulverimaali siellä laippa-urassa vähänaikaa jarrutella ennekuin kuluu pois.
Saksan armeijaylijäämä sadehousut. Ohuet goret joista ei tule panavia vaikka kastuu. Henkselit ja vetoketjut ylös asti. Pukeminen helppoa myös vauhdista.
Parasta näissä että lahkeet lyhyet juuri saappaan päälle ylettyvä,,, ahdistaa huomattavasti vähemmän polven koukistelua. Jos semi märkää voi ilmanvaihtoa lisätä lahkeen yläpään vetoketjua raottamalla. Ja meille köyhille vielä halvat.
Mainitaan vielä että kosteissa/lumi olosuhteissa tulee käytettyä monesti tavan turvaliiviä joka tietenkin tiukahko ja vedenpitävää mallia. Ei ole silleen tukala mutta torppaa mukavasti puista rynnivät kuurot eikä selkäkään pääse kylmää niin helposti.
Oikein tästäkeskustelusta motivoituneena tekaisin taas moottoriöljy-tapsa mixit kombiin ja kirrautin terän tiukille. Nyt neljäänpäivään soittelin 12 tankkia e-puuta kumoon eikä (stihl)-terä ole vielä venynyt havaittavasti yhtään. Tais leimikko loppua ennekuin joutuu kiristämään.
Itse ainakin pidän oikeudesta säätää sillä meisselillä mieleiseksi, usein hommien mukaan…Autotuunaus voi olla se optimi kun saha on vielä uusi,,, tiiä sitten ymmärtääkö kulahtaneen mootturin päälle 🙂
Trattoriöljyt tulee kyllä kerättyä puhtaana…mitähän metalleja siellä muka kiertää suodattimethan on viimesen päälle…parhaaat pakkaset sitten auton syntettisillä.
Tulee sekoteltua 50/50 tapsan sekaan että on vähän parempi mieli sitkoista vaikka saahan ollla uskossaan vahva että ne ketjut ja kärkipyörät sillä kummenisi,, vaikka menisi puolet tai 3x enempi niin konkurssia sillä saa…satkun pari vuosikustannus kuluvat osat vaikka sahais vähän tosissaankin.
Totta sitä terää trimmataan joka tankille, mutta viilailut auta kun tehoa ei ole pyörittää sitä terää,,, vähän laskee hammasta ottavalle niin alkaa kytkin luistaa kun kierrokset ei pysy ylhällä. Tai tavallisimmin tupehtuu muhiinsa kun koittaa kaataa,,,meneehän sillä toki puu kun suostuttelee mutta se onkin sitä jyrsimistä.
Jos tyykkää että kilon painonsäästöllä säästää puolet leikkuutehossa niin päästelee hymyssäsuin menemään vaan,,,kyl miekii välillä
Onhan tuo 201:nen muutaman vuoden risusahana ollut,,löylyhän siitä loppuu heti kun ruvetaan sahaamaan puita. 261 ja 346 hutski sitten oikeisiin sahuuhommiin.
Alkuunhan seon hyvä soitella tuolla kevyellä kun roppi kummissaan oikeista töistä. Muutaman päivän päästä sitten viitti enää kun sahaaminen on enemmän semmosta jyrsimistä. min 2,8kw ja äksy muhahammas niin tartte polttaa puita poikki.
Joskus on sen 6 tankkia tullu rykästyä,, tullu hommattua 2 raivuria taimikonhoitoo ja ennakkoraivuuseen. Kuten börliikkii mainitsee polttoaineenkulutus ei kerro juuri mitn. Tykkään sahasta jossa 50 kuutioo hq 355 ja suuttimet säädetty siten että kun on vain kaasulla jaksaa se lappaa terän täydeltä ainut miinus on tuo kilon paino stilen 480 kymppii millä menee vitelikot. Tankki kestää 1h40-1h50 Joskus pitäs päässä testaamaan noita uusia moottoreita mitä ne meinaas mun tyylistä sahata. Ja senverranhan pitää olla koipea ettei terä kerkee pysähtymään…siihenhän se bentsa palaa kun nollilta lähtee kiihyttelee lähes joka puulle
17. hanke lähtee,, onhan tuon voimalla tullut möyrittyä ja keppanaa ostettua.