Käyttäjän Toni Berndtson kirjoittamat vastaukset

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Toni Berndtson

    Itse teen sahatyötä tuntipalkkaisena.

    Aiemmin verotuksen oikaisulautakunta oli kohdallani linjannut, että moottorisahavähennys lasketaan sahatyöstä saadun palkan (ne tunnit joilta on maksettu ms-korvausta) ja moottorisahakorvauksen (veroton) yhteissummasta.

    Viime vuosina verottaja on hylännyt tällä tavalla laskemani vähennykset, jonka takia vein asian hallinto-oikeuteen. Noin vuoden odottelun jälkeen sain päätöksen:

    Koska moottorisahakorvaus on maksettu ilman ennakonpidätystä, ei sitä voida lisätä moottorisahatyöstä maksettuun palkkaan vähennystä laskettaessa.

    Eli jos saat moottorisahakorvausta vaikka 1000 tunnilta, ja tuntipalkkasi on 15 euroa, voit vähentää 40% 15000 eurosta -> 6000€

     

    Toni Berndtson

    Jatkuvassa ammattikäytössä olen käyttänyt ihan pelkkää ruokaöljyä hyvin tuloksin. Jos on pitkiä aikoja käyttämättä, voi aiheuttaa öljy-purulähmän kovettumista sahaan!

    Toni Berndtson

    Kestävyyttä ja luotettavuutta lisätty 400 grammalla.

    Toni Berndtson

    550 ja 545 ilmeisesti rakennetaan täysin uudestaan, jotta päästään aiempaa mallia vaivanneista ongelmista. Tässä linkki mistä näkee kuvien perusteella, että ainakin pakoputken ympärille on tehty runsaasti tilaa jäähdytyksen parantamiseksi. Uuden mallin nimessä lisäys mark2.

    https://goo.gl/images/jXibym

    http://opeforum.com/threads/new-545-550xp-saws.14342/

    Toni Berndtson

    Ruokaöljy ei tahmaa ollenkaan. Vaikka on aika lirua, ei laipat kuumene eikä kärkipyöriä ole itselläni hajonnut sitäkään vähää mitä ”oikeilla” teräöljyillä.

    Toni Berndtson

    Kaksi vuotta sitten siirryin periaatesyistä sahaamaan alkylaatilla itse seostaen 2% teboilin täyssynteettiseen öljyyn (nesteen pumpusta 2,19e/l). Ensin hva 560, ja sittemmin dolmar 6100 pääasiallisena sahana. Kaikenlaisia käyntiongelmia oli 560 autotune säädöillä 98:lla sahatessa, mutta ne oli niitä kyseisen sahasarjan lapsentauteja. Dolmarin kaasarissa käsisäädöt, eikä alkylaatin kanssa ole ollut mitään ongelmia. Tuntuu kuin nämä kaikki mystiset pienkonebensa-ongelmat on käyttäjän asenne-ongelmia, tai ihan virheellisiä kaasarin säätöjä. Jokainen tietty tekee omat valintansa omilla perusteillaan, mutta itsellä ei ole 98 bensaan paluuta. Lisäksi teräketjuöljynä menee puhdasta ruokaöljyä, joka pesee hinnassa ja laadussa halvimmat sitkostetut teräketjuöljyt.

    Toni Berndtson

    Kokemusta löytyy dolmarin pykälää isommasta 5105 sahasta jossa sytytyslaite rajoittaa huippukierroksia ja säätää sytytyksen ennakkoa jatkuvasti. Varsinkin ilman kuormitusta huudattaessa saha ”nakuttaa” kun saha pätkii sytytystä. Itse irroitin kaasarin säädöistä rajoittimet ja huomasin että perussäädöt ei olekkaan ne perinteiset 1 ja 1 1/2 auki. Kannattaa pitää rajoittimet paikallaan ettet riko sahaa, liian laihoilla säädöillä.

    Toni Berndtson

    Mielenkiintoinen ominaisuus 550 ja 560 malleissa on se, että ohjelmisto joka ohjaa kaasuttimen ja autotunen toimintaa, voidaan päivittää. Itselläni on 560xpg jossa on ollut ongelmia lämpimänä käynnistyksessä. Vein koneliikkeeseen jossa kytkivät sahan tietokoneeseen ja päivittivät autotune-ohjelman. Samalla tietokoneelta voi tarkastella kaikenlaisia tietoja, mm. seossuhteet, käyttötunnit, käynnistysten määrä, maksimikierrokset, kaasarin läämpötilat ym. Tärkein ominaisuus lienee vikakoodimuisti, joka ilmoittaa koodit ja koska ne on ilmenneet. Omassa sahassa näki heti että seossäädöt oli pielessä joka vaikutti käynnistysongelmiin. Tämä vika korjattiin päivityksellä. Kaverin 550xpg oireili vastaavasti, mutta tehtaan ohjeiden mukaan siihen vaihdetaan myös uusi kaasari, koska sen magneettiventtiileissä on jotain ongelmaa. Pienistä ongelmista huolimatta 560 on paras saha joka minulla on ollut, vääntö ei tunnu loppuvan koskaan…suosittelen lämpimästi!

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)