Käyttäjän Tomperi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,461 - 1,470 (kaikkiaan 1,816)
  • Tomperi

Taitaa olla tosiaan maailman ohuin kirja tai eräs ohuimpia, … ”MHY puuttui konemiesten toimintaan.”

Tomperi

Ei kait metsänhoituyhdistykselle kuulu millainen hakkuujälki?

Tomperi

Itse olen törmännyt tähän 5000 tai jopa tiheämpään istutustiheyteen  ja mittatikulla mitattuihin taimiväleihin Saksassa.  Voihan se olla että joku on aikoinaan käynyt metsänkasvatusta tutkimassa Saksassa.  Kävin ihmettelemässä tätä touhua ja vastaukseni sain että tälle istutuspaikalle kasvaa miehen mittainen tiheä heinäkasvillisuus,  ja jos esittämääni tiheyteen 2000 vastaus tuli vakuuttavasti että niistä puistaq tulee silloin niin oksaisia että ovat arvottamattomia. Mielenkiintoisia asioita että noin vanhoja oppeja löytyy eri puolilta keskustelijoiden piiristä.

Tomperi

Miten sitä voidaan sahoja paljoakaan Suomessa listä lukumäärisesti ellei vähennetä sahojen kapasiteettia merkittävästi  tai tuoda ulukomailta puuta sahattavksi,,, ja saanto sahatavarkasi tuppovva olemaan reippaasti alle puolet sahattavasta määrästä…  aatelkaa paljonko siinä sahalle tuuvaan energiapuuta ja mitätön määrä lankkua tai lautaa saahaan aikaseksi, voep se olla kannattavvaa mutta kelle?

Tomperi

Täytyy tarkentaa aikaisempaa vastausta, myynti kannattaa lyhyellä aikavälillä, pitkässä juoksussa asia voi olla kaikkea muuta kuin kannattavaa, metsänomistus keskimäärin kestää vain kolmekymmentä vuotta, tuskin koskaan yli satavuotta.

Tomperi

Metsäsuunnitelmat joihin Jätkä viittaa tehdään arviointiin perustuen, en ole koskaan kuullut että tehtäisiin mittauksiin perustuen, olen muutaman ko suunnitelmia tehneen kanssa keskustellut ko asiasta.

Tomperi

Mehtäukko, sepä minuakin ihmetyttää, miten on mahdollista että 1700 1800 luvulla pystyttiin rakentamaan niin paksuista puista kirkkoja kuin on tehty, käytettiin tosi isolta alalta kaikki isot puut?

Tomperi

Arvoisa jätkä, tarkoitin tilavuutta, en massaa.  Montako kiloa painaa kuutio vaikkapa haketta, joka on vuoden varastossa kuivunut ja kosteusprosentti on 30 % , voiko hake olla kuivempaa kuin 30 %?  Tosin kosteusprosentin vaikutus ei välttämättä ole enää merkityksellistä polttotilanteessa, riippuen kattilasta? Toisaalta eihän se ilma paljoa paina, tarkoitin että paljon  ns tyhjää kuljetetaan ja sen lisäksi vettä.  Voitko kertoa tarkemmin kun tunnet tietävän.  jos kuorman koko on 50 kuutiot, paljonko siinä on kuivaa puutavaraa`?

Tomperi

”Jos pohjana on maastomittauksiin pohjaava metsäsuunnitelma joka on siirretty Metsäverkkoon niin sitten on luottoa.”

Kuka tai mikä organisaatio tekee mittauksiin perustuvia metsäsuunnitelmia. Olen kiinnostunut kyllä.

Tomperi

Jos on oikein kuiva maa toimii hyvin, kuusista ei tule edes kuitupuuta, vähänkin rehevämpi maa niin männyistä tulee parhaimmassa tapauksessa yhden pöllin kuitupuuta, otan kesän tultua kuvia naapurin metsästä jossa näin on käynyt.  Ovat rajan lähellä, siksi tuttuja  hyvin  tuttuja kohteita.

Esillä 10 vastausta, 1,461 - 1,470 (kaikkiaan 1,816)