Käyttäjän Tomperi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,381 - 1,390 (kaikkiaan 1,816)
  • Tomperi

Ihmettelen edelleen jos, sen minä ymmärrrän että pienemmät puut kasvaa vähemmän,  jos kasvu olisi 10 mottia hehtaari ja puustosta hakataan tunkoluvusta 60 %  pois niin pakkohan se kasvun on vähentyä, sanotaan että kasvu vähenisi 50 -40 %, niin olen edelleen sitä mieltä että kasvu olis hakkuun jälkeen  5 viiva 6 mottia vuodessa. Voihan olla että kasvu paranisi jos puut kasvattaa runsaasti uutta neulasmassaa, montako vuotta siihen kuluisi aikaa?

Tomperi

jos minulla kasvaa vaikkapa 1000 runkoa hehtaarilla, minä hakkaan niistä vaikkapa 600 pois  ja jäljelle jäisi 400 pienen tukkipuun paksuista tukkipuuta, mihin perustuu se hokema että  minun metsässä kasvau paranisi?  Niinku järjellä ajatellen senhän pitäisi pienentyä kun iso märä neulasmassaa kuolee…..  ihmetellen?

Tomperi

Miksi kirjanpainajatuhot eivät vaivaa vanhoja metsiä, suojelualueita vai vaivaavatko?  Kubista pääytellen mitä on ollut ainakin suomalaismetsistä niin näyttäävät olevan varsinn nuoria ja sillä perusteella istuttaen perustettuja metsiä. Voiko sillä olla vaikutusta  kun kuusen taimet tulee mistä päin tahansa, ainakin Ruotissta on taimia tullut niin ovat herkkänahkaisia eivätkä kestä uusia vieraita oloja?

Tomperi

Voin sanoa, jahka tilaukseni päättyy, en tiedä miksi uusisin tilaukseni.

Tomperi

Miten kannattavaa on jos metsän antaa kasvaa?

Tomperi

Tuo vihreiden metsäohjelmahan lisää kysyntää yksityismetsänomistajien metsiin joten yksittäisen metsänomistajan kannalta tosi hyvä ohjelma.  Vielä kun ohjelmaan listääs se että jomminjoutavia jokamiehen oikeuksia tarkasteltas ja säädettäs tämän päivän tarpeitten mukaisiksi.   Voiko Suomella olla eri linja jokamiehen oikeuksiin nähden kuin on esimerkiksi Ranskalla?

Tomperi

Kyllä se kannattavuuden laskeminen ja päätöksenteko on jokaisen omalla vastuulla ja asiantumuksella. Jos ajatellaan metsäorganisaatioiden työntekijöitä, eiköhän heillä ole päällimmäisenä ajatuksena että saa rittävästi laskutettavaa aikaiseksi jotta työpaikka säilyy.  ns Metsäkeskusten toimihenkilöillä suurin murehtimisen aihe näyttää olevanse ettei saada rahoja leviteltyä metsätöihin niin paljon kuin yhteiskunta jakaa ja jos niin jatkuu kauan menee vakanssi alta.

Tomperi

Suomessa olisi asialliset kantohonnat tukille jos selluteollisuus tai vastaava ostaisi inhimilliseen hintaan sahojen sivutuotteet. Jos puutavarayhtiöt omisa metsissään siekailematta pistävät 2000 euroo per hehtaari uudistamisaloilleen niin kova on puun tuotto todellisuudessa kun se tehtaalta valmistuu.  Toisaalta onhan sew niin että halpa kantohinta hinta takaa puutavaran saatavuuden, puuta myydään tarpeeseen ja ja kun hinta on halpa sitä pitää myydä enemmän….  Olihan pieni uutinen jossain että Itävaltalainen puunjalostus laitos on ostanut Suomesta keskisuuren sahan, olikohan se Luvian saha?

Tomperi

Eiköhän konkreettisin seuraus ollut Vietnamin sodasta, vesakkomyrkyt.  Tehtaitten tuotteille piti löytää uusia käyttökohteita ja niitähän riitti hyvän metsänhoidon tarpeisiin suomessa taimikoihin levitettäväksi koska olivat täysin harmittomia.

Tomperi

Löysin tuollaisen listan, uhanalaiset lajit … https://www.ymparisto.fi/punainenlista

Esillä 10 vastausta, 1,381 - 1,390 (kaikkiaan 1,816)