Käyttäjän Tomperi kirjoittamat vastaukset
-
”Kivennäismailla sanotaan hiiltä kertyvän paitsi humuskerrokseen, myös liukenevan sadeveden mukana sen alla olevaan kivennäismaakerrokseen.”
Vaarantaako tuo tehokas hiilensidonta ja hiilen liukeneminen pohjavedet? Pitääkö olla huolissaan Salpausselän pohjavesivaroista?
Tomperi 3.11.2022, 09:05Kerraqn kuuntelin kun vanhat miehet jutteli, olivat vissiin suomiehiä kun kuului, ,,,, ja perssana sillon alko kalu vipajata…
Tomperi 3.11.2022, 08:55Minä oon aina luullut että se tuop hiili ja eloperäinen aines kerääntyy sateisilla alueilla (sataa enemmän kuin haihtuu) aina maan päälle, niinku turvesoilla hyvin näkyy. Kivennäismailla sitä ei juuri kerry, puunjuuretkin pääasiassa suomessa kasvaa kivennäismaan päällä, jonkin verran juuria maansisällä. Ihmetellä täytyy kun soilla on kertynyt suossa turvetta jopa 15m (aikoinaan oli Jyväskylässä turvetietokeskus) siellä olevassta jutsta tuo jäi mileen, oli oikein piiiitkä pilari turvetta, että jos sitä kivennäismaahan rutkasti kerääntyisi niin sitä näkisi paljain silmin, esim soramonttujen yläosissa kun soraa otetahan.
Nyt ,ettänomistajat huolissaan että kansa sosialisoi heidän arastoimansa hiilen, suurempi huoli pitäisi olla siitä että saavatko hiilen pysymään kivennäismaan pinnalla…. tai turpeisten alueitten pinta kerroksissa. Mittehän mieltä on hra Turpeinen?
Tomperi 3.11.2022, 06:27Se onkin jännä juttu tuo maaperään sitoutuva hiili, mihin se joutuu? Mihin se häviää? Sitä saa maata kaivaa aika paljon ja sama näkymä jatkuu, ei sitä paloa kivennäismaassa silmämääräisesti havainnoiden ole. Joskus olen löytänyt koivun, sormen paksuisia juuria yli metri syvyydestä mutta ei kait niistä niin paljoa hiiltä kerry että elämöimiseen ois aihetta? Kaikki hiili maaperässä on on maanpinnalla eikä tuo nyt niin hirvee kerros ole, jonnekkin se häviäää niin onko silloin oikein hekuttaa maaperään sitoutumista? Jos se on kuin avovankila että sissään tullaan mutta ulospäästään eikä väki lisi….
Tomperi 2.11.2022, 07:09Johtuukohan kaikki ympäristöongelmat siitä, että kristillisessä uskonnossa kaikki maailmankaikkeus on alisteinen kristukseen uskovien toiminnalle?
Tomperi 2.11.2022, 07:06”Aiemman kahden seurueen metsästystä harrastanut porukka oli nyt kolmen seurueen porukka. ”
Anteeksi, tätä en ymmärtänyt. Tarkoittiko tämä sitä että joku hirviporukka on ostanut toisen porukan luvat ja maat hirvenmetsästystä varten?
Tomperi 2.11.2022, 06:59”Uusi auramies kyseenalaisti menettelyn ja ilmoitti että ei suostu tähän, vaan jokainen maksaa omaansa ja tiekunta omansa.”
Tuskinpa se kuuluu pätkänkään vertaa auramiehelle kuinka aurattava alue on yksiköity?
Tomperi 1.11.2022, 15:32Eivät ole ristiriidassa. Mutta voi olla että mulla on yksipuolinen näemys, olen liikkunut enemmälti ns firmojen metsissä ja laskenut kannoista vuosirenkaita. Kannattaa liikkua keskisuomesta kainuusee päin avarat on maisemat ja hakatut puustot eivät ole järeydellä ja iälla olleet pilattuja. Jos metsän kasvu on rahalliselta arvoltaan 500 euroo per hehtaari, suhteellisesti ottaen eihän se kasvu välttämättä kummoista ole muta absoluuttisesti arvioituna kauan kestää ennenkuin se metsä hakattuna saman tuottaa.
140 vuotiaat metsät eetelä Suomessa kasvavat, kuusiikot männiköt keskimäärin noin 400 500 euroo per hehtaari per vuosi.
Tomperi 1.11.2022, 11:56Minulle oli yllätys että yli 100 vuotiaat metsät kasvavat noin hyvin, ja nimenomaan eurollisen kasvun takia. Kaikkein parhainta tuloa vai ?
Tomperi 1.11.2022, 11:51Ylen uutisissa oikeat luvut. Mitenkä mehtäukko noita vertaa, eihän ylen uutisessa pätkääkään puhuta järeydestä?