Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Kaivoin autotallista esille huski 238 vuodelta -83, ei ole sahattu paljon mitään. Kun on oikukaspeli, ei lähde lämpimänä käyntiin kuin kaasuliipasin pohjassa. Mistä moinen voisi johtua?, käy kyllä tyhjäkäyntiä.
Metsänomistajn etu ei vaikuta mitään urakoitsijan konehankintaan. Kun metsänomistajan pitäisi myydä puut hankinnalla, että pystyis kilpailuttamaan hakkuun, nyt metsäyhtiöt kilpailuttavat urakoitsijat eikä heitäkään kiinnosta muu kuin raha.
Miten muuten nuo hakkuukoneiden valmistajat eivät osaa päättää, laitetaanko telat etu-vai takapäähän. Uudessa Ponssessa näytti olevan takana.
Melkovarmasti hakataan saman kokoisella koneella. Ei se hakkuukone mitään tallaa. Tärkeämpi on työteho ja puomin pituus kuin koneen leveys.
Ajokone rasittaa maastoa paljon enemmän. Tässä määrää raha, eikä urakoitsijat ala säästämään ensisharvenuksilla muutamaa kiintoa puuta, joilla ei ole mitään rahallista merkitystä edes metsänomistajalle, joka hiukan menettää. Mutta eipä sillä polosella ole vaihtehtoja, jos ei itse tee hakkuutyötä.
Kuka sitä haaskalle muuta vie kuin kuolleita luonnon eläimiä, sehän on täysin kiellettyä viedä esim kuolleita sianporsaita.
Jos traktorin kuormaajalla ronkkii toisen perää, korvaako vakuutus?
Luonnonvaraisten eläinten teurasjätteet saa jättää metsään, se nyt on aivan selva. Kuolleita hirviäkään ei kuaan nouda pois metsästä, luontoon kuolee jatkuvasti paljon eläimiä, lähes yhtäpaljon kuin syntyy. Voin ampua jäniksiä ja jättää ne metsään samoin rastaita, ja muita vahinkolintuja. Myöskään ammuttuja supikoiria tai kettuja ei tarvotse tuoda metsästä. Luonnosta pyydettyjä kaloja voin myöskin jättää metsään.
Minulla on siihen maanomistajan lupa ja jos eväitä tippuu metsään, ei voi mitään. Hirvien suolet jäävät metsiin samoin teurasjätteet, ei ole kiellettyä viemästä metsään. Paljon on pykäliä, joita kukaan ei valvo, eikä siitä mitään seuraa vaikka niitä rikkoo, autollakin tulee jotain pykälää rikottua joka ajokerralla.
Kannattaisi Jesse sinukin joskus käydä kokeilemassa miltä tuntuu ajaa oikeata autoa, jenkkiläistä, jossa on V 8 kone. On se Touranki vielä aika säälittävä mopo, kun mennään oikeisiin autoihin.
Se on köyhien ongelma, että pitää auraamattomia metsäteitä talvisin käydä puskemassa ja vielä metsissä rämpiä.
En ole koskaan tarvinnut metsässä nauhakenkiä. Nykyisin saa tukevia kumisaappaita esim. Viking, joissa on yhtä pitävä pohja kuin missä tahansa vaelluskengässä, eikä tarvitse nauhojen kanssa pelata.
Kun uudistan seuraavan kerran maan vuokrasopimuksen metsästysseuran kanssa siihen laitetaan susien pyyntikielto. Pitää alkaa pitämään haaskaa taimikoilla, nyt kun alueelle on saatu yksi pieni susilauma, että se pysyisi siellä. Ei tule sorkkaeläimet sille alueelle, jossa on susia ja karhuja.