Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 21,911 - 21,920 (kaikkiaan 22,268)
  • Tolopainen Tolopainen

    Olen sitä mieltä, että sutiva nastarengas vie autoa paljon paremmin etenpäin jäätiköllä kuin sellainen rengas, jonka pyörimisen juuri ja juuri havaitsee. Jos tien pinnassa on pieni loskakerros ja alla hiekkaa nopeasti pyörivä talvirengas kaivaa sieltä hiekat esiin. Jos renkaat pyörii kuin hidastetussa filmissä, ne pysyvät sohjon pinnalla, pienikin nyppylä pysäyttää kun pitää vetää painavaa peräkärryä..

    Tolopainen Tolopainen

    Minulle oli yllätys miten vaikea tuollaisella autolla on vetää talvikelillä peräkärryä, jossa on luistonesto. On kummallista, kun painaa ykkösellä kaasupohjassa ja auto hyytyy pieneen nyppylään sohjoisella liukkaalla pinnalla. Kun jarrut on päällä, ei kone jaksa vetää. Nykyautojen ominaisuuksista pitäisi saada jonkinlainen koulutus, kun sen ostaa, kesti jonkinaikaa tutkailla mistä nappulasta esim. saa luistoneston pois päältä.

    En ole lainkaan varma siitä, että pyörien jarruttaminen parantaa auton etenemiskykyä, kyllä se paranee vain tasauspyörästön lukoilla.

    Tolopainen Tolopainen

    Noihin kaasareihin saa tiivistesarjoja tai korjaussarjan, joka on täydellisempi. Näyttää hiukan kellosepän hommalta mieluimmin ostaisin kokonaan uuden, kun tahtoo yhden kellon osista tulla kaksi, kun alkaa rokaamaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Kun suuryhtiöt maksavat heikosti joutuu myymään pienemmille paremmalla hinnalla.

    Korkeat metsäpalstojen hinnat johtavat puunhinnan laskuun, kun niitä ostetaan lainarahalla , näyttää että aukko on tehtävä parin vuoden kuluttua kaupasta. Jos ei pysty ostamaan metsää käteisellä ei ostamisessa ole mitään järkeä, laina eurolla ei kannata ostaa 50c kuten nykyisin. Ei ole paljon parempaa sijoitusta kuin myydä pieni metsäala pois, tulosta 40% on verotonta.

    Tolopainen Tolopainen

    Ne puut pitää saada johonkin myytyä järkevällä hinnalla, ei isot yhtiöt osta  hankintapuuta, tai maksaa jotain 25€ esim. koivusta, jos on MG:n jäsen ja pakko myydä. En kaada yhtään koivua sillä hinnalla.

    Tolopainen Tolopainen

    Minulla on vuosia vanhoja klapeja arviolta 100 peräkärryllistä, miksi kukaan ei tule ostamaan. Ne on jokapäivä myynnissä, en tosin ole ilmoitellut missään, mutta senhän piti olla niin helppoa, että kunhan teke klapeiksi rahaa tulee.

    Tolopainen Tolopainen

    Rahaa suorastaan kasvaa puissa,  kaikkia koivuja Suomessa ei voi klapeiksi myydä, markkina on pieni. Menee muutama vuosi markkinoida 200 ha kärryllistä klapeja.

    .

    Tolopainen Tolopainen

    Minulla onkin vähän vanhempi maasturi ilman nykytekniikkaa, siinä olen noita ongelmia havainnut.

    Uudemmassa etuvetoisessa autossa on tuo luistonesto, eihän sillä pääse paljon mihinkään, jos se on päällä, rajoittaa tehoa liukkaissa nousuissa, jos on kärry perässä ongelmia tulee.

    Tolopainen Tolopainen

    Kemeran pitäisi tukea hyvää metsänhoitoa, eli vain sitä puuta joka menee teollisuudelle. Jos on jättänyt taimikkonsa hoitamatta ja kasvattaa riukuja, se ei ole tukemisen arvoista metsänhoitoa. Kyllä se korjaaminenkin on sitten hankalaa ja yritetään syyttää urakoitsijoita, kun puskikkoa pitäisi korjata motolla, omat työt on jääneet tekemättä. Hyvin hoidettuun nuoreen metsään ei Kemeraa voi saada nykyehdoilla.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Timppa älä höpötä, räksät ovat rauhoitettuja vain pesintäaikana, olen ampunut niitä aikoinaan vaikka hyrymykket. Luvankin saa aika helposti.

    Suomen hirvilainssädäntö perustuu Robin Hoodin aikoihin, jolloin suojeltiin kuninkaan hirviä, että kansa ei päässyt niitä listimään. Suojeluasenne on jäänyt päälle, vaikka se maksaa kymmeniä miljoonia vuodessa, pelkästään liikenne-onnettomuuksina. Nykyisin harrastus aajaa kaaiken ohitse, metsästäjillä on liikaa oikeuksia yksityisten mailla.

Esillä 10 vastausta, 21,911 - 21,920 (kaikkiaan 22,268)