Käyttäjän Tolopainen kirjoittamat vastaukset
-
Voi itku ja hammasten kiristys, jos minulla on hynin kasva nuori metsä ja sinnet tulee kone ramppaamaan ja tekee 6m leveät ajourat saan puist 10€ kiinto ja maksan kolme veroa jää 7€. Nyt pyörryttää, joku vielä laittaa rahojaan tällaiseen bisnekseen ja ostaa metsiä, Eikö mitenkään muuten saa v-käyrää nousemaan.
Kaikki turboautot pitäisi jäähdytellä ennen samuttamista pitkän matka-ajon jälkeen itse ainakin näin teen. Eli jos mahdollista viimeinen puolikilometriä tyhjäkäynnille ja antaa rullata ja lämmityslaitteen puhallin täysille. Tai sitten ajelen jonkin matkaa pienillä kierroksilla, lopuksi annan auton käydä tyhjäkäyntiä, kun puran tavaroita autosta. Ei ole mitään kansiongelmia ollut.
Tämä on aivan väärä saitti kaupata rahaa, meillä on kaikilla sitä ylimäärin ja joka kuukausi kertyy lisää. Kohta pankki ilmoittaa, että tili menee yli, tule hakemaan ylimääräiset pois tai menee säilytysmaksu. Koskaan rahan historian aikana sen hankkiminen, ei ole ollut niin helppoa kuin nykyisin ja tämä tarina on tosi. Ihmisille maksetaan jopa siitä, että he ovat olemassa.
En tosin ymmärrä sitä, miksi ammattilaiset eivät osta tehokkaimpia markkinoilla olevia raivaussahoja, vaan roikottavat pusikoissa noita sirkkelinteriä, joilla ei tee paljon mitään ja on hankala käyttää.
Eli Lauri Vaara on kokoajan ollut oikeassa, metsänomistajien etua nykyinen metsätalous ei palvele, heille jää tehtäväksi puiden kasvatus korvausksetta. Jää raiskattu metsä ja urille ajettu maasto, joka ei käytännössä koskaan palaudu entiselleen. Mitä jos edelliset sukupolvet olisivät myllännet metsissä samalla tavalla. Heille riitti, että kaatoivat kaikki puut kylien läheltä tervanpolttoon. Kyllä tuolla metsäteiden varsilla näkee niin pahasti pilattuja ja raiteille ajettuja metsänpohjia, että pahaa tekee. Kun puuta pitää tehtaille saada kesällä ja siitä maksetaan pari euroa enemmän, se palstan velkarahalla ostanut omistaja joutuu myymään.
Onpa mopo, kantavuus vain ydeksän tonnia ja koneteho 100kw, polttoainesäiliö vain 110l. Ei voi olla totta, ei urakoitsijan kannata noin pientä konetta ostaa. Tuo seuraava malli on jo paljon parempi. Eihän tuolla tankilla aja edes täyttä työpäivää, ainakaan meikäläinen ei ajais. Se pitää olla koneessa poljin lattiassa koko päivän, kun ajoon lähdetään.
Miksi minun pitäisi kustantaa tuo kaivinkone, yleensa vahingon aiheuttaja korjaa tekemänsä vahingot. Koneyrittäjät pitää laittaaa kunnostamaan rikkomansa tiet, enää en tuota hyväksyisi. Koneella olisi voinut tuoda risuja niin paljon tielle, että ei olis uponnut.
Millä nuo ajokoneen tekemät syvät urat saa tukittua, kymmenessä vuodessa ei näytä jäljet häviävän, eikä setorilla ole mitään asiaa noille urille. Prk. ei pääse yhdelle kuviolle kuin kävelemällä ja sahakin pitäisi viedä.
Metsiä. fi on likimäärin oikein ja paljon enemmän oikeassa kuin kymmenen vuotta vanha metsäsuunnitelma piironginlaatikossa. Se on vain työväline. Noita virheitä siellä on, mutta ne voi korjata ja printata paperille sen jälkeen ei muutu. Se on hyvä, että on virheitä, niin voi itsekin tehdä niitä.
Toimenpiteet kirjataan metsään. fi palveluun, jotkut eivät osaa sitäkään käyttää. Digitalisaatio vei MHY:ltä toimistotyöt.
Kaikki kuusentaimet eivät lähde kasvamaan, kyllä kolmannes pitää olla ylimääräistä, mutta nykyiset istutusmäärät ovat taimitarhoja varten, eivät metsänomistajan etu.
Mitä opimme tästä, älä päästä hakkuukoneita roudattomaan metsään. Kun maa on jäässä ja lunta muutamia kymmeniä senttejä, koneet voi painaa vaikka 100t ei tule vaurioita.